Väder Lidingö

Lidingö måndag 20 maj 2024 v. 21

Senaste kommentaren - Se fler

Ilskna kommentarer om nya snabbcykelbanan

torsdag 13 oktober 2016 22:16

MÅNGA ENGAGERADE. Arbetet pågår nu med att göra en snabbcykelbana på Norra Kungsvägen mellan Grönstarondellen och Ägirvägen. Samtidigt breddas den ena trottoaren på Källängsvägen så att cyklisterna får ett körfält. I samband med breddningen har ett antal parkeringsplatser tagits bort. Men kommentarerna i sociala medier är inte nådiga.

Snabbcykelbanan till höger om staketet. Längst till höger skymtar den vanliga cykel- och gångbanan.Snabbcykelbanan till höger om staketet. Längst till höger skymtar den vanliga cykel- och gångbanan.

Besluten om förändringarna togs av tekniska nämnden vid ett ordinarie möte i juni. Underlaget till beslutet var en utredning som Tyréns konsulter gjort, "Supercykelvägen Norra Kungsvägen". Beslutet togs av en enig nämnd utan större diskussioner. Inga representanter för Centerpartiet, Liberalerna och Socialdemokraterna var närvarande.

Ombyggnaden ska enligt uppgift kosta 4,5 miljoner kronor. Driftskostnaden per år för den extra snöskottning som snabbcykelfilen behöver beräknas till 100 000 kronor. Enligt Göran Tegnér (L), som arbetar med trafikplanering, trafikeras Norra Kungsvägen idag av 480 cyklister, i årsmedeltal. Under sommarhalvåret är siffran 700. Enligt Tegnérs beräkningar kommer cirka 55 nya cyklister per år attraheras av den kilometerlånga nya snabbanan.

Så här är staketet fastsatt.Så här är staketet fastsatt. "Varje sektion av "räcket" sitter på olika höjder... Fick lite känslan av "hej, kom och hjälp mig". Kommentar i sociala medier."Varje sektion av "räcket" sitter på olika höjder... Fick lite känslan av "hej, kom och hjälp mig". Kommentar i sociala medier. Efter passage av Källängsvägen delar sig cykelbanorna.Efter passage av Källängsvägen delar sig cykelbanorna. Källängsvägen. Ytan till vänster om bussen är den breddade gång- och cykelvägen. Bilarna får vänta tills av- och påstigande är klara.Källängsvägen. Ytan till vänster om bussen är den breddade gång- och cykelvägen. Bilarna får vänta tills av- och påstigande är klara.



Lidingösidan har sedan beslutet publicerat flera artiklar om snabbcykelbanan, t.ex. denna från 29 augusti och debattartiklar, t.ex. denna skriven av Göran Tegnér (L) den 30 augusti, artiklar som kommenterats flitigt. På sociala medier växer nu upprördheten vartefter byggandet framskrider och verkar nu närmast ha nått stormstyrka.

Här är ett litet axplock från torsdagens (oredigerade) kommentarer på t.ex. Lidingös Anslagstavla:

* Mitt tålamod har tagit SLUT! Vem kan stå ansvarig för bygget på norra kungsvägen? 500 cyklister får sin vilja igenom (säkrare väg). Fortfarande ca 3000 BARN som inte kan ta sig till skola/ aktiviteter osv då kommunen inte gjort någon som helst förbättring i bussförhållandena över ön. Vet det ligger på olika bord. Men som POLITIKER bör man skämmas. Kostnaden hade kunnat bekosta en buss som går så barnen kan ta sig över ön å sina skolor.

* På detta har kommunalrådet Carl-Johan Schiller svarat idag:
Jag företräder kd som kommunalråd på Lidingö. Imorgon har vi i majoriteten en konferensdag för att diskutera viktiga frågor. Detta är en av dom frågorna som vi nu ska prata om.

* Fundering runt den nya snabbcykelvägen på norra kungsvägen. som är bred som en bussfil med feta ojämna stolpar, 3 m från en välfungerande cykelväg
- hur har man kommit fram till det här beslutet?
- kommer det finnas regler vilka som får cykla på snabbcykelvägen? Bara de som cyklar snabbt?
- hur kommer snöröjningen ske här? På den del av norra kungsvägen som är kvar kan 2 bilar precis mötas. Så någon snökant får inte plats
- hur kommer det funka med de två busshållplatser som nu bara försvann. Bl.a. skolbussens hållplats vid källängen. Som det verkar nu får bussen åka upp hela vägen på näset och vända för att släppa av.
Måste erkänna att jag faktiskt blir väldigt provocerad av sådana här beslut.

* Kan inte annat än att hålla med till 100%! Varför breddar man inte den befintliga gång/cykelbanan??? Den skulle kunna breddas 3 meter och det skulle fortfarande få plats räcke och två filer för bil och buss OCH BUSSHÅLLPLATS! Som det ser ut nu blir cykelbanan nästan bredare än bilvägen! När, vem och vart togs detta beslut?

* De har tagit mer än 1/3 del av vägbanan till detta. Jag ser bara olyckorna som kommer ske med dessa räcken. Åkte där häromdagen och möte en buss och det blev trångt. Automatiskt kommer folk inte åka nära räckena. Varför breddade man inte nuvarande cykel/gångbana?
Använder dikesrenen, alltså tarbort den helt. Känns så onödigt att ha ett brett dike mitt i mellan två cykelbanor.

* Ja herregud!! Det är sällan jag blir upprörd men detta är verkligen idiotiskt. Måste finnas en snabbcyklande politiker som vill ha gräddfil...

* Tänkt exakt samma sak. Hur har dom tänkt? Cykel å gång i all ära. Men den där vägen är FARLIG! Igår åkte en bil in i " räcket" vid möte i mörkret av buss. Helt galet. Hoppas beslutades tagit egna pengar till denna idioti.

* Åkte förbi detta "konstverk" imorse och kunde bara förundras över att varje sektion av "räcket" sitter på olika höjder... Fick lite känslan av "hej, kom och hjälp mig".

* En blind person hade monterat det rakare än vad dom nu har åstadkommit... kan inte tänka mig att kommunen ens godkänner monteringen vid en slutbesiktning...... lite snett är oxå rakt.

* Ja så blir det 2 olika entreprenörer på cykelväg respektive bilväg å då kommer de att trycka tillbaka snövallarna på respektive konkurrents sida av staketet, sedan bildas isvallar då smältvattnet rinner av ifrån staketet å ner ÖVER cykelbanan med konstant ishalka som följd..... då är cyklisterna tillbaka nere på den gamla gång & cykelvägen i alla fall pga halkrisken lär va mindre där nere. snacka om win-win

Dela Ilskna kommentarer om nya snabbcykelbanan

Kommentarer

Anders Wennberg 2016-10-22 22:18

Moderaterna brukar stå för respekt för skattebetalarnas pengar, men det har man helt missat här. Jag misstänker att problemet är att tjänstemännen är för starka på Lidingö - och de vill ju ha projekt för att motivera sina jobb. Politiker som Christer Å bryr sig inte om andra delar av ön, så länge han slipper lampor på fotbollsplanen i Brevik som han kämpat emot, glada fotbollsspelande barn kan ju störa hans närområde.

Byt ut de ansvariga i tekniska nämnden och de moderater som inte bryr sig om skattepangarna!

Christina Collin 2016-10-22 12:01

Blir lika arg och provocerad varje dag jag kör förbi bygget till och från jobbet. Innan jag bytte jobb cykelpendlade jag sträckan i rusning, dock ej vintertid. Det var aldrig någon kö eller besvär att köra om/bli omkörd eller att få plats med gående. Cykelbanan går ju utmed bilvägen så att kalla den nya banan "snabbcykelbana" är märkligt, man sparar i bästa fall ett par sekunder vilket är helt orimligt och onödigt med tanke på kostnaderna. Dessutom cyklar de flesta endast då väglaget tillåter vilket ytterligare begränsar vinsten med banan.

De befintliga problem som jag ser är de två korsningarna på var sida nedanför näsetkullen där risk för kollision med skolbarn, gående och andra cyklister är ett problem. Kunde man då inte i så fall förlagt en cykelfil ovan tunnlarna (fortfarande utan att inkräkta på bilbanan) med anslutning till befintlig cykelbana som ett alternativ?

Ett annat problem blir den minskade vägbanan med ökad risk för olyckor. gissningsvis sänks hastigheten (även om de i dagsläget hävdar att så inte kommer ske) vilket verkar ligga helt i linje med den senaste tidens "30-mani" på ön, tråkigt och en längre restid både för buss och bil även om det inte rör sig om många min.

Och att som förslaget nu verkar vara att gör bussfil av sträckningen kan man ju undra över. Flera personer innan i kommentarerna har slagit huvudet på spiken, det är inget problem med framkomligheten för bussen på den sträckan, så varför lägga en massa skattepengar på något som inte behövs? Det är väldigt lätt att göra av med pengar när det inte är ens egna...

Politiker borde man bli för att man är genuint intresserad av att göra det så bra som möjligt för alla i kommunen och därmed fatta välgrundade beslut som bygger på fakta och som ger bästa utdelning per skattekrona. Man kan omöjligt vara expert inom alla område varför man måste ta ansvar och fråga andra som faktiskt har den kompetensen innan man själv fattar ett beslut. Annars blir det endast ett subjektivt tyckande. Alla är ju biased på sitt sätt. Så snälla, skärp er och tänk efter lite innan.

Robert Johansson 2016-10-20 20:47

Allt fler pratar om att det måste vara oegentligheter som ligger bakom detta vansinniga politiska beslut. Nu vill vi medborgare ha klarhet i detta. Christer må tro att en paus på någon vecka kommer att göra att saken faller i glömska. Skapar inte kommunstyrelsen klarhet i hur denna beslutprocess gått till så är det snart dags att begära ut alla utredningsuppdrag, upphandlingsunderlag och annan information kring detta projekt. Bokför kommunen information om representationsmiddagar etc med leverantörer? Vet någon hur man får tillgång till sådan information?

Björn Hellerstedt 2016-10-19 23:45

Jag tänker rösta på det partiet i nästa val som vill ta bort snabbcykelvägen. Cykelvägen som fanns var ju helt ok. Det här är vansinne. Tappar lusten att betala skatt när jag ser sånt här slöseri med pengar!!

/ Björn Hellerstedt

Jesper Wikén 2016-10-19 23:06

Jag bor på Näset och cyklar till arbetet i Stockholm året runt. Den befintliga cykelvägen fungerar utmärkt. Det finns absolut inget behov att breddning eller snabbare cykelbana. Om något behöver åtgärdas så är det att göra de korsningar som finns närmare bron mer cykelvänliga.

Jag har också barn på Näset som går på Vittra respektive Källängens skola. Precis som många skriver finns det redan en fullgod cykelväg för våra barn att cykla till Källängens skola. Däremot är det väldigt ont om parkeringsplatser på Näset. I mina ögon framstår både den nya cykelvägen längs med Norra Kungsvägen och breddningen av trottoaren på Näset som rena vansinnesprojekt.

Hur kan politiker vara så inkompetenta? Ni har tappat en väljare i mig för all framtid. Om ni korrigerar dessa beslut omgående kanske ni kan rädda en aning av det förtroende ni hade.

Robert Johansson 2016-10-17 19:03

Christer,

Det är bra att du uttalar dig men du snuddar bara vid medborgarnas frågor. Att räcket ska vara väl fäst och rakt är en självklarhet om det är vad som betalats för. Det jag och andra är upprörda över och vill förstå är hur ni kunde fatta ett beslut att använda en stor summa skattepengar på att bygga något som redan finns precis bredvid. Hur grundas beslut i vår stad? Hur säkerställer du innan pengarullningen börjar att det är en vettig investering som kommer göra nytta och får avsedd effekt? Det kan väl inte ha varit en överraskning att det redan finns en cykelbana eller att halva bilvägen skulle försvinna? Ingår inte ett platsbesök i rutinerna innan beslut om mångmiljoninvesteringar och radikal ombyggnad avseende en av stadens båda huvudleder tas? När du vägde investeringskostnaden mot de bedömda 55 nya cyklisterna kändes det då och känns det nu som en rimlig investering? Exakt vad i den existerande cykelbanans konstruktion anser du hindrar dessa 55 individer från att ta cykeln idag? Är det det nya vackra räcket som ska locka nya pedalister? Frågorna är många och svaren är få.

Mattias Yrgård Lerfors 2016-10-17 13:22

Hej

Jag cyklar denna sträckan varje dag från Näset och har inga som helst problem, varken om jag cyklar själv eller med mindre barn.

1) Det finns som tidigare nämnts en cykelbana från Källängstorget till Källängens skola.
Använd den om du ska från torget

2) Att cykelbanan ska vara smal och farlig är helt taget ur luften. Den är bred, få gående och du möter sällan någon eftersom alla åker åt samma håll, mot stan på morgonen och från stan på eftermiddagen

3) Vår Brf har fullt på parkeringen och det är samma sak för många andra Brf i området. Det är långt att gå för många äldre om de ska ta sig från Kaninen till början av Källängsvägen...

4) Var ska hemtjänsten, som har ett stort antal att besöka på Näset parkera? Innebär det här parkeringseländet att brukarna får sämre och kortare vård eftersom hemtjänsten kommer att behöva leta parkeringsplats istället för att ta hand om personer som behöver hjälp?

5) Vem drog igång den här cirkusen? Vem la motionen som sa att cyklister vill ha två cykelbanor bredvid varandra på en sträcka av en kilometer?

Fullständigt idiotiskt och trafikfarligt när det blir vinter och det ska snöröjas. Gör om gör rätt och se till att rösta på rätt partier/personer vid nästa val.

Christer Åkerhielm (M) 2016-10-16 23:40

Jag håller med om att det nu ser konstigt utmed Norra Kungsvägen. När allt är klart skall vi få det bättre och säkrare för cyklisterna utan att det skall gå utöver bilarnas framkomlighet! Det är för mig som moderat politiker mycket viktig att vi även i praktiken menar allvar med det. På våra huvudleder skall man kunna köra 60 km/h. På vissa ställen är det idag problem med att ordna detta men bygget av snabbcykelbana utmed N. Kungsvägen kommer inte enligt trafikexperterna inte att skapa köer. Jag kan lova att skulle det visa sig vara fel kommer jag att verka för att vi ”gör om och gör rätt”.

Vi kommer i veckan att dubbelkolla med förvaltningen att vi inte som många befarar utformar vägen på ett dumt sätt. Att nu både räcke och väg svajar är något som jag utgår blir fixat när allt står klart.

När det gäller ombyggnaden av Källängsvägen kommer detta innebära att de oskyddade trafikanterna, barn och elever får en mycket säkrare trafikmiljö genom att vägen smalnas av och en bredare gång-och cykelväg byggs. Inför detta beslut begärde vi politiker en särskild utredning om parkeringssituationen i området. Att 40 platser försvann utmed gatan skulle visserligen innebära att några fick längre att gå mellan bilen och bostaden men enligt utredningen finns det alternativa p-platser på Kaninens förskola, dels på en fastighet ägd av Lidingöhem AB, dels fanns flera dåligt utnyttjade p-platser på bostadsrättsföreningarnas mark. Kan vi politiker bidra till ytterligare lösningar och förändringar av exempelvis parkeringsbestämmelserna, hitta fler parkeringsmöjligheter mm gör vi självklart det. Jag har i förra veckan fått flera bra förslag från bostadsrättsföreningarna som tekniska förvaltningen nu tittar på.

Anders Jensson 2016-10-16 20:17

Om nu inte någon av de aktuella ledamöterna i tekniska nämnden (
Christer Åkerhielm (M) ordförande
Hans Grundell (LP) vice ordförande
Marek Rajkowski (M)
Helena Lundberg (MP)
Rickard Karlsson (KD)

Tjänstgörande ersättare:
Jonas Forss (M)
Paul Matell (LP)
Sofia Hallström (MP)
Stellan Werne (M))

har kurage nog att stå upp och försvara sina beslut vore det på sin plats att deras respektive partier uttalar sig i frågan. De partier som sagt sig vara emot beslutet har ju redan givit oss sin syn på saken.

Göran Tegnér 2016-10-16 19:02

Svar till Per Larsén:

Förklaringen är dels att jag var frånvarande vid juni nämnden,och sedan kom Midsommar och sommarledigheterna emellan. Jag skrev artikeln den 30 aug, 1 dag innan Tekniska nämndens möte den 31 aug

Sverker Buhlin 2016-10-16 18:07

Det är lätt att ta beslut när man inte drabbas.

Av de 11 politikerna som tog beslutet, bor 8 så att de inte påverkas alls av vare sig cykelbana, smalare bilväg eller färre parkeringar. Att två av dem som påverkas representerar MP och V är inte så konstigt då deras linje är att cykel alltid skall gå före bil.

Mer förvånande är att övriga politiker inte bryr sig om väljarna utan är beredda att betala över 80 000 kr av våra skattepengar för varje extra cyklist som dagligen beräknas nyttja cykelbanan och helt strunta i att de allra flesta Lidingöbor som bilpendlar gör det för att de måste, inte för att det är kul.

Eddie Kanani 2016-10-16 16:22

Har bott på Näset i över 12 år. Har cyklat på Källängsvägen utan att känna fara och har aldrig sett eller hört om en cykelolycka på Näset. På Näset uppstår det varje år parkeringsbrist när datumparkeringen träder i kraft under vintern. Hur i helvete kommer det bli nu när ni halverat parkeringsplatserna rakt av pga denna fullkomligt idiotiska och onödiga byggnation och hur i helvete ska vi som bor på Näset parkera när datumparkeringen rullar i gång nu??? Var i helvete ska vi parkera?
Det råder betydligt större trafikfara nu när Källängsvägen är så trång som den är. Trafik uppstår bakom bussar, när man ska vända får man ratta fram och tillbaka på Källängsvägen vilket kommer leda till olyckor och det som tar priset det är att vi Lidingöbor kommer att få betala för denna försämring. Hur Norra kungsvägen ser ut och hur otroligt korkat det beslutet var tänker jag inte ens gå in på. Kaosen under kommande år och hur fördärvligt det ser ut talar för sig självt.
Hur ett dylikt förslag kan klubbas igenom och på Lidingö av alla kommuner år 2016 är helt ofattbart. Det är uppenbart att det råder grov inkompetens i stadsplaneringen och att dessa bör avsättas omedelbart innan de saboterar denna underbara Ö fullkomligt!

Per Larsén 2016-10-16 14:18

Varför startar Göran Tegnér mfl ledarmöter i Tekniska nämnden en debatt på Lidingösidan 2016-08-30 flera månader efter att beslutet tagits och entreprenaden redan upphandlats? Det hedrar dessa personer att de ifrågasatte projektet, men varför inte redan i ett tidigare skede då vansinnet kanske kunde stoppas?

Kristofer Liljeberg 2016-10-16 10:14

Har ansvariga politiker någonstans kommenterat den massiva kritiken?

Ännu ett projekt med bristfälligt underlag. Fattas väl bara att man klubbar igenom ett beslut om lilla lidingöbron utan att förutsättningarna vad gäller spårtrafiken är klargjorda.

Hans Blücher 2016-10-16 00:04

Nu när alla Lidingöbor kommer att lämna Porschen i garaget och ge sig ut på racerbanorna med sina cyklar finns risken att det blir så trångt att vi måste bredda cykelbanorna ytterligare. Men varför stanna vid det. Tänk vidare och gör Lidingö till den första bilfria kommunen. Det är väl bara att göra en utredning och ta ett snabbt beslut - på sommaren gärna - så de andra partierna inte har möjlighet att stoppa galenskapen.
Kan ingen klok människa även om det är i elfte timmen riva upp detta beslut och få stopp på den förstörelse av skattepengar och vägnät då det redan finns väl fungerande befintliga cykelbanor.

Martin Lydén 2016-10-15 20:54

Håller med Ibb Jessen, det finns många långt sämre sträckor för oss cyklister.

Det som jag tycker är värst är att man redan har en livsfarlig gång/cykelkorsning bestående av backen ner från Näset som avslutas med en korsande viadukt där många barn cyklar varje morgon till skolan.

Istället för att lägga pengarna på att reda ut den livsfarliga korsningen så lägger man pengar på detta! Eller försöker man lösa en värdelös lösning med en annan värdelös lösning. Fattar noll.

Hela Norra kungsvägen har ju en fungerande cykelbana brevid sig varför är just dessa 500m så extremt viktiga att man måste satsa 4 milj på att det ska gå 5 sek fortare? Kan någon politiker vänligen svara på det?

Per Larsén 2016-10-15 18:32

Med all rätt finns det bara negativa kommentarer till detta vansinnesprojekt. Ansvariga politiker som tog beslutet duckar och tiger. Fegt! Som några påpekat, vi har fått en fingervisning om vilka partier och personer vi inte skall rösta på i nästa val. Låt oss komma ihåg det!
Stoppa projektet och återställ vägen och förbättra befintlig cykelbana.

Anders Ulfvarson 2016-10-15 18:18

Detta med snabbcykelbanan mellan Näset och Ropsten kvalar in under lägst ställda förväntningar: här hade vi kunnat få en snabbfil för bussen. Det är ju bussen som måste fram från Rudboda och Näset till Ropsten. Cyklarna har redan en egen bana. Den kunde i och för sig tydligt avskiljas från gångtrafik, men det hade gått bra att göra utefter befintlig GC. Här passar uttrycket: "Mycket skrik för lite ull, sa (blinda) gumman när hon klippte grisen". Svinborsten är tidsvinsten, "skriket" är bortkastade skattekronor och vem som är "blinda gumman" vill jag inte ens tänka på.

Henry Duhs 2016-10-15 16:55

Vidare undrar jag vad som kommer hända med stoppfickan på norra sidan av Norra Kungsvägen före Zetterbergsvägen där skolbarnen som går i Källängen skola lämnas blivit avsläppta. Det avser både skolbussen och föräldrar som ger barnen lift till skolan med bil på väg mot stan.

Som det verkar nu kommer den försvinna. I så fall måste denna trafik in på Källängsvägen och vända. Dessutom måste de i vart fall korsa och gå på nya cykelvägen. Det finns idag ett högt galvaniserat staket som separerat cyklister och skolbarnen.

Någon som vet?

Henry Duhs 2016-10-15 15:30

Tunneln vid Zetterbergsvägen behöver kanske inte förlängas. Det är nog billigare och bättre samt räcker nog med att bygga en fristående stålbro av H-balk vid sidan av Norra Kungsvägen och såga bort dungen med slyträd väster om tunnelmynningen.

På så sätt hade den farliga korsningen varit ett minne blott.

Min teori är att hela upphandlingsunderlaget och kravspecifikationen har varit en ren skrivbordskonstruktion där ingen av konsulterna de facto själva har provcyklat de aktuella sträckorna till och från Näset och vidare österut. Eller intervjuat de som cyklar utmed Norra Kungsvägen.

Som jag tidigare skrivit cyklade jag själv året om alltid hem mot Näset, när jag bodde där, via Golfbaneparken och serpentinvägen vid Ekorrvägen, varför behovet av den vägen som nu byggs är helt överflödig.

Robert Johansson 2016-10-15 15:14

55 extra cyklister per dygn är alltså beräknad ökning. Man räknar alltså med att en extra person per halvtimme ska lockas ut på cykel tack vare detta eller om alla cyklisterna beräknas tillkomma i rusningstrafik ungefär en extra cyklist var tredje minut. Hur gick investerringskalkylen ihop på dessa siffror? Vad är det som gör att någon politiker tror att fler kommer sätta sig på cykeln för att de inte behöver cykla på den idag nästan helt tomma cykelbanan 5 meter åt sidan? Den enda punkt på hela Lidingös fastland där det är trångt för cyklister är ju vid påfarten till gamla bron där kaos tidvis uppstår under rusningstrafik och där lär det ju bara bli mer kaos om 55 cyklister till ska klämma sig in i det smala cykelfältet över bron.

Genomförandet av denna bana är inget annat än oförstånd i ämbetet hos våra kommunpolitiker och stadens trafikkontor. Borde precis som spelet Monopol straffas med böter. 4,5 mnkr (eller vad det nu i verkligheten hamnar på).

Efter 8 raka val där jag enbart röstat på Moderaterna blir det nu blank röst i kommande kommunalval. Gränsen för vilken idioti som kan tolereras hos någon som är utsedd för att på ett förnuftigt sätt spendera medborgarnas surt förvärvade slantar är med marginal passerad.

Anders Bergstedt 2016-10-15 13:51

Robert Larsson ! Du har väldigt kloka synpunkter och jag håller med om att det inte är sträckan fram till Ägirvägen som är problemet - utan sträckan därefter med alla utfarter. Ditt förslag att förlänga Zetterbergstunneln 3 meter och göra överfarten i samma nivå som gatan är ju närmast GENIAL ! Det förvånar mej att experterna krånglar till och fördyrar allt. Nu hoppas jag att de lyssnar och visar sans och förnuft !

Robert Larsson 2016-10-15 10:13

Jag är helt klart för att man främjar att folk rör på sig, men i fallet med Näset och Norra Kungsvägen så är våra politiker verkligen ute och cyklar. Jag skulle vilja se ett uttalande från politikerna om detta och den totala avsaknaden av självinsikt och självransakan i ett beslut som knappast nån gillar. Som förtroendevald måste man kunna kommunicera den vision man har, erkänna att man gjort fel om man inte har en vision som medborgarna stödjer och dra tillbaka. Som förtroendevald är det viktigt att hantera det förtroende man fått, hantera satsningar med tydlighet och använda plånbokens innehåll som om det var ens egna.
Jag cyklar mycket och kan definitivt hålla med om att korsningen vid tunnel nedanför Källängens skola inte är optimal. Hade man byggt ut tunnelröret 3 meter där hade man kunnat ha en cykel/gångvägskorsning och sedan breddat befintlig cykelbana och problemet varit löst. Problemet för cyklister ligger ju knappast i att man måste kunna cykla 15 sekunder snabbare från rondellen vid vallen till Pär Lagerkvists väg, problemet för cyklister är från nämnda väg ner till OK macken. Det är här man ska lägga fokus om man vill underlätta för hälsosamma transporter mot Stockholm.

Eva Holmer 2016-10-15 09:23

Eftersom cykelbanan leds in till övergångsstället vid Källängsvägen, så kommer "snabbbcyklarna" använda körbanan. De vill nämligen inte behöva stanna vid trafikljus utan vill kunna dra vid luckor i trafiken. Detta kan komma att innebära en ännu större risk för olyckor än tidigare.

Sedan har vi fortfarande passager som är farliga och som nu har blivit ännu värre. Rådjursstråk mellan Älgvägen och Högnäsvägen. Var ska dom ta vägen? Busshållplatsen vid Källängensskola på Källängsvägen. Hur ska utryckningsfordon ta sig förbi bussen? eller vad händer om en buss går sönder? Det löjliga är att man byggde om den för några år sedan för dyra pengar, för att den var farlig.
Varför använder man inte pengarna till att förbättra det i redan har. Bredda den cykelbana som redan finns. Bygg en viadukt vid Dalängen, så att trafiken flyter lättare. Som det är idag är det en farlig situation där. Är man på väg mot stan så har man; 1 övergångsställe, efter 50 meter en busshållplats och direkt därefter ett övergångsställe, sen en t-korsning och efter det ett bevakat övergångsställe.
Kanske är viktigare att bredda cykelbanan efter Ägirvägen, där cyklar och gångtrafikanter ska samsas. Har hört och själv upplevt att cyklisterna prejar gångtrafikanterna, fast de går på rätt sida.

mats johanssen 2016-10-15 06:39

Är det någon som vet var våra "folkvalda" svarar på den massiva kritiken? Finns det någon rim och reson i detta överhuvudtaget borde de offentligt träda fram och motivera sina beslut. Vidare borde de efter denna massiva kritik återställa Norra Kungsvägen, be medborgarna om ursäkt samt finansiera detta "misstag" genom indraget representationskonto tills det är betalt, tyvärr är väl det en alldeles för kort tid.

Är det någon politiker i stadshuset som överhuvudtaget har någon kommentar till detta.

Skandal!

Mikael Olofsson 2016-10-15 01:17

Samma Tyréns som tydligen gjort en mycket dålig utredning ang. parkeringssitutionen på Näset? Dags att utreda eventuella relationer mellan politiker och detta företag?

Undrar varför man valde att rösta igenom detta på sommaren? Låg närvaro på mötena?

Karin Wallgren 2016-10-14 22:18

Jag instämmer helt med Anders Bergstedt och andra kommentatorer.

Hur har det kunnat bli så här? Förmodligen har man på kommunen ställt sig frågan hur vi på Lidingö bättre ska kunna profilera oss och göra skäl för mottot "Hälsans Ö". "Vi satsar ännu mer på cykling", föreslår någon. Bra idé tycker ansvariga. Och så får en konsult uppdraget att ta fram underlag för cykelbanan. Men ingen fjäder i hatten här för Lidingö. Om igen från början!

Anders Sevebo 2016-10-14 21:05

Saknar ord för hur idiotiskt detta beslut är. Beslutet om cykelbanan (som då tog bort c:a 40 p-platser) på Näset har även tagits på helt felaktiga grunder.

Konsultfirman Tyréns har räknat uthyrda platser mellan kl 07.00 - 18.00 hos samtliga Brf´s på Näset och har "ANTAGIT" att 40% av platserna är outhyrda. Om detta stämde kontrollerades aldrig och presenterades då som att beläggningen på privat mark hade 40% tomma platser. Att detta inte kontrollerades är extremt oseriöst och har ställt till det rejält på ett redan överfullt Näset.

En lista från 16 st Brf´s på Näset har lämnats till Tekniska Nämnden med synpunkter samt hur den verkliga beläggningen ser ut vilket är 100% beläggning, det finns inte en enda plats till uthyrning. Hur kan man helt seriöst göra en undersökning mellan 07.00 - 18.00 en vardag när folk redan har åkt till jobbet alt. inte hunnit hem och sedan presentera det som fakta utan att kontrollera det?

Deras underlag har legat till beslut för Tekniska Nämnden vilket gör att hela beslutet saknar grund och borde rivas & göras om.

Sedan skulle det göras säkrare skolväg, när blev 2 bilvägar osäkrare än 2 bilvägar & 1 cykelväg vid övergångsställe helt utan farthinder en säkrare skolväg??? Har verkligen helt tappat allt förtroende för politikerna på Lidingö viket resten av befolkningen också verkar ha gjort. Vem ska man rösta på för att stoppa eländet?

Sedan har vi det livsfarliga stängslet som sitter så snett & skevt (vattenpass?) där redan en bil kört in och delar av trafikbanorna likt Berlinmuren.

Vad händer när alla hjortar & rådjur springer ut i körbanan, olyckorna kommer som ett brev på posten.

Rädda era ansikten nu & stoppa idiotin! GÖR OM GÖR RÄTT!!!

Anders Bergstedt 2016-10-14 20:46

Uppmaning: Stoppa bygget av snabbcykelvägen längs Norra Kungsvägen genast och återställ körbanan! Visa att ni tar intryck av den massiva kritiken. Bredda istället den befintliga gång- och cykelvägen.

anmarie lindmark 2016-10-14 20:06

Det är ju helt galet!! Man skulle kunna göra det bättre för cyklisterna utan att försämra så radikalt för oss bilister. Så mycket som vi betalar är det väl ändå rimligt att man försöker göra det lite drägligt för oss också. Jag har absolut inget emot cyklister men de bidrar ju faktiskt inte när det vägkostnader etc men det gör ju vi bilister. Det finns ju plats vid sidan av vägen som kan utnyttjas. Trodde det var tillfälligt vägarbete .. Det är ju alldeles för lite plats för bilar !!)

Johan Andersson 2016-10-14 19:14

Grattis Lidingö.
Nu är vi på väg att få en cykelväg bredare än bilvägen. Påminner till stora delar om Nordkorea som byggt enorma esplanader för bilar som inte finns. Nu ligger ju Nordkoreas ambassad på Norra Kungsvägen - kanske finns ett samband?

Har en del frågor som behöver besvaras:

1) Parallellt med bilvägen ner från Näset finns redan en existerande bred och fin och helt oanvänd cykelväg, mellan de röda punkthusen och Källängsskolan. Hade det inte varit smidigare att sätta upp en skylt vid Källängstorget som pekar mot den cykelvägen.
2) Är räcket tänkt som konstverk? Om inte, så är den givna frågan när Skanska ska göra om arbetet. Teamet de anlitat har ju uppenbarligen aldrig hört talas om vattenpass...
3) En av anledningarna till cykelbanan var ju att den breda och knappt använda befintliga cykelbanan som ligger 2,5 meter bredvid den nya dragningen var alltför smal och riskfylld. När kommer den mycket trafikerade och nu markant avsmalnade och därmed riskfyllda bilvägen att breddas?
4) Hur kommer snöröjningen att hanteras? När bilvägen röjs kommer ett berg att byggas vid staketet vilket gör vägen ännu smalare. Ska det bli enkelriktad väg kanske?
5) Vägen ner från Näset är nu så smal att bilar inte kan passera bussen som stannat för att ta upp passagerare vilket leder till långa köer. Ska refugen tas bort för att underlätta passage?
6) Vad var det som fick strykas från budgeten för att få igenom detta kvalificerade vansinne och missbruk av offentliga medel?

Skönt att det är personval så att vi kan välja bort sådana slösande tomtar.

Rune Forsbeck 2016-10-14 18:51

Håller helt med dem som kritiserar detta uppenbart helt ogenomtänkta bygge. Utöver de synpunkter som redan getts vill jag ställa frågan: Vad händer när en buss stannar för att passagerare ska gå på och av, bilar tvingas stanna bakom bussen och en ambulans eller annat utryckningsfordon kommer - utan möjlighet att ta sig förbi? Så ser det ut att bli i varje fall vid hållplats Högnäsvägen på Källängsvägen.

Per Larsén 2016-10-14 18:16

Jag cyklar nästan varje vardag mellan Grönsta och Haga Norra i "rusningstid". Det har fungerat alldeles utmärkt. Man lär sig var man bör vara lite försiktig som vid gångtunneln vid Källängens skola och vid macken vid Islinge. Att göra en snabbcykelväg för de fåtal personer som skall slå personligt rekord varje dag i att cykla snabbt är inte försvarbart. Nu byggs de enda bitarna av Norra Kungsvägen bort som har haft en hygglig vägbredd och det återstår en bygata. Beslutsfattande politiker borde skämmas över hur de slösar skattepengar på ett icke efterfrågat projekt. Pinsamt hur man kan missköta sig till den milda grad.

mats johanssen 2016-10-14 18:07

Jag bor i Rudboda och cyklar flera ggr om året
till Ropsten. Jag har kontaktat nedanstående
demokratiska beslutsfattare eftersom det är jobbigt att cykla uppför backen innan Näset. Jag vill ha en cykeltunnel, helst med nedfart mitt i bilkörbanan.
Eftersom trafikborgarrådet i Stockholm verkar bestämma även här så tror jag mitt förslag kommer att få stort gehör. Om man tycker mitt förslag är något korkat så är det dessa man inte ska rösta på.

Christer Åkerhielm (M) ordförande
Hans Grundell (LP) vice ordförande
Marek Rajkowski (M)
Helena Lundberg (MP)
Rickard Karlsson (KD)

Tjänstgörande ersättare:
Jonas Forss (M)
Paul Matell (LP)
Sofia Hallström (MP)
Stellan Werne (M)

Britt-Marie Eriksson, Näset 2016-10-14 17:51

Håller med alla föregående "talare". Skulle vilja att man återställer allt som det var men då kostar det väl ännu mer skattepengar. Förstår inte hur kommunen kan köra över oss Näsetbor på dett sätt! Sjukt! Ska bli intressant att se om dessa fantastiska politiker kan lösa problemet. De tror väl att denna protest kommer att "lägga sig" efter ett tag. Vi svenskar brukar ju vara bara på att gnälla ett par veckor. Kanske vi ska fortsätta gnälla tills de gör något? Så här kan vi inte ha det!

Daniel Andersson 2016-10-14 17:03

De ansvariga politiker som var närvarande på nämndmötet och enhälligt röstade för cykelbanan är nedanstående (informationen hämtad från Lidingö Stads hemsida). Hör av er till dem med er kritik. Och låt framförallt röstsedeln tala!

Christer Åkerhielm (M) ordförande
Hans Grundell (LP) vice ordförande
Marek Rajkowski (M)
Helena Lundberg (MP)
Rickard Karlsson (KD)

Tjänstgörande ersättare:
Jonas Forss (M)
Paul Matell (LP)
Sofia Hallström (MP)
Stellan Werne (M)

Närvarande ersättare:
Antonia Gibson (M)
Lars Månsson (V)

Kerstin Rosén 2016-10-14 16:09

Hur fick kommunen ens idén att bygga den här snabbcykelbanan? Vem har bett om den? Oerhört slöseri med skattepengar som kunde ha gått till att förbättra den befintliga cykelvägen. Vid förfrågan hos kommunen om att rätta till felaktigheter i bygget av den befintliga cykelbanan, bl.a. passagen förbi macken i Islinge som är farlig för cyklisterna, har jag fått nej med hänvisning till att det kostar för mycket.
Några få racercyklister får nu en egen autostrada på bekostnad av alla andra trafikanter. Är det någon av våra politiker som är racercyklist?

Johan Skoglund 2016-10-14 15:10

Jag cyklar dagligen på cykelvägen längs med Norra Kungsvägen (men har för avsikt att ta bilen på vintern...) och har aldrig upplevt det som trångt där. Personligen blir jag förbannad när jag ser hur kommunen slösar med skattemedel som kunnat användas mycket bättre!

Anders Bergstedt 2016-10-14 11:45

Artikeln visar med tyngd de flesta problemen men det finns fler aspekter.

Man hakar på trenden i hela Stockholmsområdet med snabbcykelvägar. Stockholm satsar mer än 70 miljoner på snabbcykelväg längs Lidingövägen och då ställer Lidingö villigt upp med dito på ”hälsans ö !”

Det första misstaget längs Norra Kungsvägen var att man byggde en alldeles för trång rondell vid Grönstavägen. Ända från Ägirvägen har det varit 70 km/tim men nu sänkte man till 60 km/tim och tvingade ner farten till c:a 20 km/tim i Grönstarondellen. Bussar och lastbilar fick genast svårigheter att ta sig genom rondellen som svalde alldeles för lite trafik.

Den trafikplatsen var inte heller byggd för att klara anstormningen av alla slags gående och trafikanter vid Lidingöloppet.Vid årets Lidingölopp hade man byggt en provisorisk gångbro som fungerade bra, men vid avvecklingen blev det kaos och timslånga trafikstopp för trafiken från Rudbodahållet.

I efterhand förklarade arrangören och kommunen att detta var en planerad strategi för att på sikt få ett helt bilfritt arrangemang. Detta innebar att polisen i år inte heller försökte lösa problemet genom att slussa bilarna på gång- och cykelvägen längs Kyrkviken mot Kyrkvägen.

Nu fullföljer man strategin att försvåra för bilar, bussar och tung trafik genom att lägga beslag på en oacceptabelt stor del av körbanan på Källängsvägen och Norra Kungsvägen för snabbcykelbanan. Utrymmet för bilar och bussar blir alltför trångt och kommer att medföra stor risk för frontalkrockar eftersom man planerar att behålla hastigheten 60 km/tim. Tidigare var gatan bred och det fanns vägren med stort utrymme att väja för faror. På den andra sidan kommer järnräckena att bli livsfarliga för snabbcyklande som måste väja.

Jag har stort förtroende för Göran Tegnér som under lång tid kämpat för vettiga trafiklösningar. Han har en klarsyn som bemötts med en inkompetens som är skrämmande.
I insändaren i Lidingö Tidning 14 oktober står det fullständigt klart hur Tekniska Nämnden och våra politiker inte klarar de uppdrag de fått av medborgarna !

Patrik Buddgård (C) 2016-10-14 11:26

Centerpartiet har tillsammans med L och S lyft att det skulle vara smartare att utreda en bussfil på Norra Kungsvägen. Centerpartiet lyfte i förberedelser inför nämnden att bredda existerande gång- och cykelbana istället samt att det var olämpligt att ta bort parkeringar på Näset som redan hade brist på parkeringsplatser.

Agneta Wigforss 2016-10-14 10:47

Hur i hela friden kan detta bygge av cykelbana rättfärdigas?? Man bara ruskar på huvudet och undrar vad som ligger bakom. Är det som vanligt att Lidingö vill ligga i bräschen som bästa bästa kommun för främjande av folkhälsan? Hur tänker de som styr när det gäller alla P- platser som försvinner? Och alla som blir inblandade i seriekrockar som kommer ske i källängsbacken när vinterhalkan kommer? Ack ack! Skandalbygge, som blivit till utan att vi skattebetalare fått tycka till! Vad tycker racercyklisterna? Jag tror att ni skäms....

Anders Jensson 2016-10-14 10:37

Intressant att notera att det inte verkar finnas någon enda positiv röst i detta ämne varesig i detta forum eller i kommentarsflöden på andra kanaler, som Facebook.
Är det ingen av de 54 nya cyklisterna som det talas om, eller de 450 nuvarande som kan ställa sig upp och berätta att de bett om detta vansinniga projekt?

Henry Duhs 2016-10-14 10:34

Är kanske inte nästa naturliga steg att bygga en likadan cykelväg utmed Pyrolavägen och rensa bort de överflödiga parkeringsplatserna i området.

Kan cykla från Näset mot Ropsten borde det vara lika från Käpphala, Brevik, Skärsätra, Larsberg, Bodal och Baggeby, varför bara begränsa denna expresscykelväg till Norra Kungsvägen?

Är inte Södra Kungsvägen lite i bredaste laget? Nog är det alldeles för många parkeringsplatser i nu nämnda områden som istället kan ge plats åt cykelvägar.

(Detta var ironi, om det inte framgick.)

Vem bestämmer vad som ska byggas?...

För övrigt såg jag på nyheterna att Nacka kommun fick priset för den kommun som byggt ut cykelvägarna på bästa sätt. Måhända är detta som är drivkraften, att vinna cykelvägspriset, inte underlätta och förbättra livet för kommuninnevånarna i stort.

Ibb Jessen 2016-10-14 10:08

Jag är mycket aktiv cyklist och cyklar regelbundet runt ön. En av de bättre sträckorna är faktiskt N:a Kungsvägen där den befintliga cykelvägen är hyggligt bred och måttligt trafikerad.
Det finns betydligt sämre sträckor på södra ön tex från Gåshaga till Centralvägen samt Ekholmsnäs och Elfvik.
Det känns konstigt att kommunen lägger så mycket pengar på en fjuttig kilometer med så många andra utsatta sträckor? Man borde hellre sett över behovet av säkra cykelvägar på hela ön.

Karin Wallgren 2016-10-14 09:40

Ingen rim och ingen reson. Häpnadsväckande läsning om den nya breddade cykelvägen på norra ön. Den verkar ogenomtänkt från början till slut. Ett relativt litet antal cyklister gynnas på bekostnad av både bilister och kollektivresenärer. Så får det väl inte gå till! Hyser även medkänsla med boende på Näset som blivit av med sin bilparkering. Vill säga gör om och gör rätt även om det är senare än sent.

Britt-Marie Melander 2016-10-14 08:40

Jag håller helt med föregående talare. Vem har rätt att besluta en sådan idiotisk plan. Förstör redan den trånga vägen upp till Näset där jag själv bor. Fattar inte att det behövs breddas en väg för bara dom få per år som behöver egen snabbfil. Helt bedrövligt. Blir så förb..... att våra skattepengar går till sånt som endast gynnar några få. Blä..

Maria Säflund 2016-10-14 06:53

Vem cyklar så fort till jobbet och lyckas få igenom ett förslag till en breddad cykelväg? Denne entusiasm skulle personen tillföra till politikerna.
4,5 miljoner till cykelväg och neddragning i skolan som saknar pedagoger, undrar vad som är viktigast?
Heja lidingö kommun!!!!

Kommentera

Fler artiklar från Lidingö

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Senaste kommentarerna

Annonser från Google