torsdag 22 september 2016 06:17
INTE RIMLIGT STÄNGA SJÖVÄGEN. Vid tisdagskvällen möte i miljö- och stadsbyggnadsnämnden stod detaljplanen för Lilla Lidingöbron på dagordningen. Den politiska majoriteten, M+LP+KD, sa som väntat ja till planen, medan Centerpartiet yrkade på återremiss. C, L och MP reserverade sig
Patrik Buddgård, gruppledare för Centerpartiet och Kent Björnberg, fullmäktigeledamot säger i ett pressmeddelande:
”Vi måste undvika en ny situation likt AGA-depån, där beslutet togs på en begränsad informationsmängd utan att helhetsperspektivet med spår i Stockholm stad var klargjort eller överenskommet. Därför vill vi ha klara svar om Spårväg City, Östlig vägförbindelse och hur omstigningen i Ropsten ska se ut innan Lidingö går vidare i broprojektet. Detta är en bro vi lidingöbor ska leva med i över 100 år. Det är viktigt att vi har på fötterna när beslutet tas.”
Från början var planen att Spårväg City skulle vara klar 2016. I och med detta behövde en ny spårvägsbro stå klar innan den ökande spårtrafiken kom igång mellan spårvägsstallarna i Aga och anslutningen i Ropsten. Men Spårväg City dröjer och nu är beslutet att frågan tas upp efter år 2019.
Centerpartiet frågar nu, utifrån tisdagens beslut, om det är rimligt att stänga igen sjövägen för 100 år framåt med stora begränsningar för båtpendlingen i framtiden. Den nya brons fria seglingshöjd kommer vara 5,6 meter. Partiet anser att konsekvensanalysen av detaljplanen är otillräcklig för att ta ett välgrundat beslut. Istället vill partiet att man utreder alternativa brolösningar. Stadens mål är t.ex. att 80 % av lidingöborna i en framtid ska ta sig till arbetet via gång, cykel eller kollektivtrafik.
I pressmeddelandet preciserar Centerpartiet vad man anser:
1. Att detaljplanen inte ska antas i detta skede.
2. Att Gamla Lidingöbrons funktion och säkerhet ska verifieras genom installation av Early Warning-system samt att staden undersöker möjligheten att få second opinion från Trafikverket och Stockholm stad för att verifiera status för Gamla Lidingöbrons hållfasthet.
3. Att en underhållsplan tas fram för att hålla Gamla Lidingöbron i drift till 2025-2030. Detta skulle ge tid för att säkerställa att staden bygger bästa lösning för den nya bron.
4. Att nya brons utformning bestäms utifrån svar om Spårväg City, svar om Östlig vägförbindelse, samplaneringen med Stockholms stads detaljplaner för Ropsten samt utifrån välgrundade beslut om segelfri höjd samt Lidingöbanans framtida dragning.
Hans Lefvert och Robert Hellesen 2016-09-23 08:45
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google