torsdag 30 augusti 2018 22:38
De östra delarna av Stockholms län växer och det kraftigt. Lidingö, Nacka och Värmdö både växer och utvecklas med nya bostäder och fler arbetsplatser. Detta samtidigt som Norra Djurgårdsstaden på andra sidan Lidingöbron är Stockholms stads största stadsutvecklingsområde. Det är bra, men innebär också att trafiksituationen är ansträngd och påverkas alltmer i takt med att området byggs ut och fler människor flyttar in.
Den trängselproblematik som härjar Stockholms innerstad påverkar lidingöbornas arbetsresor varje dag. Varje år spenderar en genomsnittlig stockholmare 15 arbetsdagar per år i någon av regionens bilköer. Samtidigt blir busstrafiken allt långsammare på grund av dålig framkomlighet. Idag väljer allt fler bort bussen som färdmedel, en trend som vare sig är hållbar för framkomligheten i trafiken eller för miljön.
Moderaterna ger därför det tydliga beskedet såväl nationellt som regionalt och lokalt om att Norra länken behöver byggas samman med Södra länken genom en östlig förbindelse. Genom att på så sätt bygga klart Stockholms ringled skulle lidingöbornas vardag och restider kraftigt förbättras samtidigt som trängseln och kostnaden kring köer i innerstaden skulle minska.
Faktum är att en Östlig förbindelses utformning kommer att påverka de framtida möjligheterna att binda samman Spårvägens linje 7 med Lidingöbanan. Trafikflöden, depåkapacitet, kostnader och hur en sådan förlängning skulle fungera tillsammans med en spårlösning i den nya vägtunneln, behöver analyseras för att kunna ge lidingöborna och stockholmarna den bästa tänkbara trafiklösningen för sina skattepengar.
Vi vill därför i samband med förhandlingarna om en ny Östlig förbindelse titta på vilket mervärde ett sådant fullt utbyggt spårtrafiksystem skulle ha för resenärerna. Lidingö stads beslut att investera i en ny dubbelspårig bro mellan Lidingö och Stockholm ser vi som en viktig pusselbit i diskussionen om Spårväg Citys framtida dragning och landstingets möjlighet att använda spårvagsdepån i Dalénum.
Valets stora konflikt handlar om just detta, att se problem och presentera lösningar. Vi som vill satsa på mindre trängsel, bättre framkomlighet och mer kollektivtrafik, eller Socialdemokraterna som har stoppat alla vägplaner, rivit upp projektets finansiering och lovat bort pengarna till satsningar i andra delar av landet.
Vi lovar att stå på lidingöbornas och hela Stockholmsregionens sida i kampen för Östlig förbindelse och bättre kollektivtrafik.
Irene Svenonius (M), finanslandstingsråd i Stockholms läns landsting
Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd i Stockholms läns landsting
Daniel Källenfors (M), kommunstyrelsens ordförande i Lidingö
Hans Barje (M), kommunalråd och Lidingös förstanamn till landstinget
Göran Tegnér (L) 2018-09-04 00:26
Henrik Waldenström 2018-09-03 21:37
Göran Tegnér, ledamot (L) i Teknik- och fastighetsnämnden 2018-08-31 22:35
Sigvard Cedergren 2018-08-31 16:09
Lars H Ericsson, ordf. i Lidingöpartiet 2018-08-30 23:37
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google