onsdag 23 maj 2018 22:00
KOMMUNIKATIONERNA. Gårdagens politiska debatt i Ansgarskyrkan om Lidingös kommunikationer samlade, trots den fina kvällen, ett femtiotal åhörare. Under den knappt två timmar långa debatten mellan öns nio partier presenterades inga direkta nyheter utan det var bara sedan tidigare kända ståndpunkter som hördes. Arrangören Lidingö Näringsliv hade bjudit in några inledare för de olika punkter som avhandlades, vilket var ett nytt grepp som säkert kan utvecklas.
Alla nio debattörerna satt på rad och redan innan första frågan var presenterad uppstod en ordväxling mellan Göran Tegnér (L), Hans Barje (M) och Lars H Ericsson (LP) om vem som först med att tala om stombuss till Lidingö. Problemet med Lidingös, och alla andra stockholmskommuners kommunikationer, är att det är landstinget som styr och bestämmer. Men alla verkar inbilla sig att det är kommunen som kan ordna så bussarna blir fler, går på bättre tider och nya sträckor. När inte ens politikerna kan omfatta detta, hur ska då de vanliga väljarna förstå? Så en debatt om kommunala kommunikationer blir lätt en önskestund.
Hans Barje betonade dock flera gånger under kvällen att det är viktigt att alla öns partier kan enas om några få saker när man förhandlar med SL. "Är vi splittrade blir det dåligt resultat".
Alla var eniga om att tvärförbindelserna på ön är dåliga. Men att, som Patrik Buddgård (C), tala om att driva egen trafik ("fritidsbuss" till Ekholmsnäs och Bosön) för att täcka de luckor som landsting och SL/Trafikförvaltningen inte förmår täcka, det är näst intill uteslutet. "Den dagen vi löser landstingets problem, ja då får vi själva problem", sa Carl-Johan Schiller (KD), "för då kan SL tacka och överlåta resten av trafiken till kommunen".
Katarina Palmstierna från Lidingö Näringsliv, som ledde debatten, sa att näringslivet kan hjälpa till vad gäller kommunikationerna, men det bör väl i så fall vara med eldunderstöd vid diskussionerna med SL. Ersättningssystemet för bussarna på ön måste ändras tillbaka till det som rådde för tre-fyra år sedan, ansåg både L och LP, medan Daniel Larson (S) konstaterade att så här ser det ut efter 12 år med borgarna i landstingets styrelse.
Vi har Norra och Södra Kungsvägen och en spårvägslinje, sa Bo Lindholm från Lidingö Näringsliv. Men, vi har ingen båtförbindelse över Kyrkviken. En båt/färjeförbindelse mellan t.ex. Gåshaga brygga och Elfvik behövs. Besökarna till kursgårdarna verkar enbart förflytta sig mellan kursgårdarna och Ropsten. Bosön har cirka 250000 besökare per år och kursgårdarna cirka 80 000. "Lidingö utvecklas inte som andra kommuner i länet. Vårt näringsliv är lokalt, vi har inga attraktiva stora företag. Så frågan är vilka de viktigaste faktorerna är för att få folk att jobba här och hur man utvecklar näringslivet", sa Bo Lindholm.
Och så kom frågan om hur resandeunderlaget för bussar ska öka. Både Sofia Hallström (MP) och Olof Kort (V) ville att de byggs mer bostäder vilket ger fler kollektivtrafikanter medan Iréne Borgenvik (SD) ville ha fler arbetsplatser, som t.ex. ett callcenter för polisen, vilket borde göra landstinget intresserat att förse en statlig myndighet med trafik.
Siv Malmgren, vd för John Mattson AB, talade om Lidingös kustremsor som inte är bebyggda. "Andra kommuner utvecklar sina kustnära områden, som t.ex. vid Norra Djurgårdsstaden. Vi vill ha ett utbyte med andra kommuner även via vatten, så hur ser era visioner ut?" frågade hon. Lars H Ericsson (LP) sa att Lidingöpartiet garanterar att det inte blir några bebyggda stränder på Lidingö. Och Carl-Johan Schiller (KD) sa att vi inte ska bygga längs strandremsan men att man vill bygga låga hus i sjönära lägen. Sofia Hallström (MP) sa att 2/3 av lidingöborna bor i lägenhet och att flytbryggor på olika ställen runt ön kan ge sjötrafik. Göran Tegnér (L) vill ha en flytbrygga vid Torsviks hållplats så man kan ta båt till Stockholm eller Danderyd. Hans Barje (M) sa att det finns ingen trängsel på sjön så år 2030 kommer det finnas mycket mer kollektivtrafik på vatten. Patrik Buddgård (C) talade om utveckling av båtar med biogas och el och Daniel Larson (S) ville ha båttrafik helst runt hela ön. Iréne Borgenvik (SD) vill ha en båtlinje mellan Islinge, Storholmen, Bockholmen och Gåshaga. Olof Kort (V) sa att anledningen till att han själv åker båt är att det går så långsamt. Katarina Palmstierna sammanfattade att ALLA är positiva till båttrafik, vilket var glädjande.
Lidingöbanan genom centrum kom också upp som en fråga. Efter en kort stund frågade Katarina Palmstierna: Är alla överens om att den borde gå genom Lidingö Centrum? Alla svarade "ja" utom Göran Tegnér (L) som först ville ha en större utredning om gjord. Tegnér fick också under kvällen en uppmaning från Carl-Johan Schiller om att inte ljuga. Det gällde den trafikstrategi som tekniska nämnden under Ida Drougges (M) ledning antog under föregående mandatperiod 2010 - 2014 som bl.a. förordade ökad cykling på ön. En följd av detta beslut resulterade 2016 i att snabbcykelbanan byggdes, och revs, på Norra Kungsvägen och att Källängsvägen fick en extra bred cykelbana. I trafikstrategibeslutet deltog både Folkpartiet/Liberalerna, Kristdemokraterna och Moderaterna. "Låt oss vara ärliga med detta", sa Schiller.
Den sista politiska debatt som Lidingö Näringsliv anordnar före valet äger rum den 23 augusti.
Anders Bergstedt 2018-05-27 21:38
Göran Tegnér (L) 2018-05-26 18:25
Bo Widerström 2018-05-26 08:00
Johan Andersson 2018-05-25 20:25
Anders Bergstedt 2018-05-25 18:42
Bo Widerström 2018-05-25 11:41
Karin Wallgren 2018-05-25 11:04
Johan Andersson 2018-05-24 19:24
Anders Bergstedt 2018-05-24 16:02
Carl-Johan Schiller (KD) 2018-05-24 11:14
Anders Bergstedt 2018-05-24 08:27
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google