fredag 28 oktober 2016 17:22
TRE DOKUMENT STYR ARBETET. "Det finns lärdomar att dra när det gäller den senaste tidens debatt. Vi måste se över hur vi kommunicerar planerade arbeten, att vi i god tid informerar de som berörs av förändringar. Ett steg i den riktningen var det informationsmöte vi nyligen genomförde med de människor som bor nära Zetterbergsvägen vid Norra Kungsvägen. Då berättade vi om upprustningen av en park och en damm och bygget av en gång- och cykelväg för en säkrare skolväg".
Det skriver Lidingös tekniska förvaltning idag på stadens hemsida efter den senaste tidens debatt om snabbcykelvägens byggande, pausande och avslutande. Nu vill man förklara hur förvaltningen arbetar och på vems uppdrag det sker.
De som ger uppdrag till förvaltningen är tekniska nämnden och, i vissa frågor, kommunstyrelsen. När det gäller trafikfrågor arbetar förvaltningen efter trafikstrategin "Lidingö trafik 2030", med underrubriken "Lidingö möter framtiden", som beskriver vad staden vill åstadkomma långsiktigt. Det är ett nästan 40-sidigt dokument som tekniska nämnden tog i maj 2013. Dokumentet (pdf) finns på stadens hemsida på denna länk.
I "Trafikplan Lidingö stad", som antogs av tekniska nämnden i november 2014, beskrivs vilka konkreta åtgärder som behövs inom en femårsperiod, se denna länk till pdf-dokumentet.
Dessutom finns "Hastighetsplan för Lidingö", antagen under 2012, se denna pdf-länk.
I sin beskrivning pekar tekniska förvaltningen på att man sedan flera år arbetar med projektet ”Säkra skolvägar”. Ett av de viktigaste målen är att få fler barn och ungdomar att gå, cykla eller åka kollektivt till skolan. "Åtgärderna på Kottlavägen och på Källängsvägen är en del av det arbetet och genomförandet av hastighetsplanen".
På Kottlavägen byggs nu en ny busshållplats (timglashållplats) i direkt anslutning till Skärsätra skola där många barn och ungdomar rör sig. Höga hastigheter har uppmätts på 30-sträckan och busshållplatsen är en hastighetsdämpande åtgärd och en tillgänglighetsanpassning för alla resenärer.
Den nya gång- och cykelvägen på Källängsvägen byggs för att nå högre säkerhet för oskyddade trafikanter. Bilvägen görs mindre bred och ett övergångsställe höjs upp för att få ner hastigheterna vid Källängens skola. 31 parkeringsplatser försvinner men det finns andra parkeringsplatser i området, dock på lite längre avstånd. Man ser nu över om nya parkeringsplatser kan skapas inom området.
Robert Johansson 2016-10-31 07:39
Anna Rheyneuclaudes Kihlman 2016-10-30 23:29
Bo Jonsson 2016-10-30 23:05
Staffan Anderberg 2016-10-30 22:58
Robert Johansson 2016-10-30 22:28
Anna Rheyneuclaudes Kihlman 2016-10-30 22:03
Robert Johansson 2016-10-30 15:10
Anders Wennberg 2016-10-29 18:47
Staffan Anderberg 2016-10-29 16:01
Bo Widerström 2016-10-29 15:40
Henrik Åkermark 2016-10-29 12:14
Petter Hedberg, leadmot för C i Tekniska nämnden 2016-10-29 11:46
Anders Odéen 2016-10-29 11:34
Christer Mohlin (C) 2016-10-29 02:39
Anna Frances 2016-10-28 20:22
Staffan Anderberg 2016-10-28 18:11
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google