lördag 12 november 2016 00:01
SVÅRT TA STÄLLNING. Igår fick Lidingö stad besked från Trafikförvaltningen/SL om det behövs ett extra spår på nya Lilla Lidingöbron. Eller rättare, staden fick inget besked, bara beskedet att "trafikförvaltningen ser svårigheter att i dagsläget kunna ta ställning till behovet av dubbelspår". Brevet är undertecknat av förvaltningschefen Caroline Ottosson och chefen för SL:s strategiska utveckling Jens Plambeck.
Lidingös tre kommunalråd Anna Rheyneuclaudes Kihlman (M), Birgitta Sköld (LP) och Carl-Johan Schiller (KD) reagerade direkt och skrev i ett uttalande att det var oacceptabelt att få så oprecisa och svävande svar från SL. Därför ska man ta snabb kontakt med Trafikförvaltningen och kräva dem på svar.
Frågan om Lilla Lidingöbron, som ska ersätta Gamla Lidingöbron, behöver enkel- eller dubbelspår har diskuterats under många år. Eftersom SL byggt nya spårvagnsstallar på Lidingö för Spårväg Citys 23 vagnar, förutom Lidingöbanans 7 vagnar, anser många att den nya bron ska ha dubbelspår så inte trafiken stoppas upp när den kör på nya bron in till Stockholm.
När den första överenskommelsen slöts 2009 om att spårvagnsstallarna skulle byggas på Lidingö var det självklart att Spårväg City skulle förbinda Lidingöbanan med Djurgårdslinjen genom området vid Värtan. Ja, detta skulle ske redan 2014. Men planeringen för Spårväg City genom Värtan har vartefter skjutits på framtiden. Just nu till efter år 2019. Samtidigt närmar sig slutpunkten för Gamla Lidingöbron. Hur länge håller den utan att ägaren till bron, Lidingö stad, måste fatta beslut om nybyggnad eller renovering. Upphandlingsunderlaget har förberetts, men frågan om dubbelspår eller ej har gjort att man avvaktat med beslut. Icke-beskedet från SL igår var det minst önskade.
Staden sitter nu i en rävsax eftersom den inte får besked från Trafikförvaltningen. Ett extra spår kostar 105 miljoner kronor att bygga och den kostnaden ska SL i så fall stå för. Startas upphandlingsprocessen utan besked från SL kan det bli minst sagt stökigt om Spårväg City framöver genomförs. Kan man i så fall bygga till ett extra spår på bron i framtiden?
Men SL:s ledning vet inte heller hur den ska agera. Dessutom har Stockholms stad pausat arbetet med en ny detaljplan för Ropsten, där Lilla Lidingöbron ska landa. Alla väntar på alla och nästa år är spårvagnsstallarna färdigbyggda.
Trafikförvaltningens konstaterar att "omvärldsförutsättningarna delvis förändrats" vilket betyder att man måste analysera situationen ännu mer. Den enda lilla öppning man antyder för de frustrerade politikerna på Lidingö är att man "avser återkomma till Lidingö stad i närtid i denna fråga".
Majoritetens politiker är mer än besvikna, de är "djupt bekymrade över trafikförvaltningens svar" och påpekar i sitt uttalande att Lidingö står inför ett stort och viktigt investeringsbeslut med byggandet av en ny bro, ett beslut som påverkar kommunikationen mellan ön och fastlandet de kommande 100 åren. Lidingöpolitikerna anser att SL:s svar är oprecist, svävande och oacceptabelt. Hårda ord i dessa sammanhang.
I ett särskilt uttalande säger Carl-Johan Schiller (KD) att bron ska stå i 100 år. "Att redan från början bygga en bro med för dålig kapacitet vore ett stort misstag. Jag förväntar mig ett rakare och tydligare svar från landstinget i en fråga som berör oss alla".
Anders Bergstedt 2016-11-12 18:05
Patrik Buddgård (C) 2016-11-12 12:31
Bo Jonsson 2016-11-12 11:54
Anders Bergstedt 2016-11-12 09:58
Hans Lefvert 2016-11-12 08:45
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google