tisdag 16 juni 2015 16:23
Stockholms Spårvägar (SS), som är trafikoperatör för Lidingöbanan från hösten, föreslår att Lilla Lidingöbron få ett högt läge på Lidingö eftersom det då blir möjligt att senare dra Lidingöbanan via centrum. Förslaget finns i det samrådsyttrande som SS lämnat till Lidingö stad.
Så här skriver SS bland annat:
Genom att låta Lilla Lidingöbron angöra Lidingö i ett högt läge kan en förhållandevis enkel omdragning av Lidingöbanan göras från Bodals station via Lidingö Centrum (och Stadshuset) och Torsviks torg, som också är lämpliga lägen för hållplatser. Merkostnaden för en bro med angöring av Lidingö i högt läge torde vara marginell och kunna motiveras utifrån perspektivet att bron ska kunna användas i 120 år enligt Lidingö stads egna utredningar.
Vid en banomdragning, som möjliggörs med en bro i ett högt läge, frigörs den befintliga banvallen, från Bodal/Baggeby till brofästet för Gamla Lidingöbron. Detta innebär goda möjligheter för exploatering av attraktiva bostäder eller verksamhetslokaler i tilltalande läge och måttlig skala. Detta blir en betydande pluspost i kalkylen.
Genom att bygga sträckan via Lidingö Centrum kostnadseffektivt med internationellt beprövad teknik kan spårutbyggnaden också bli samhällsekonomiskt lönsam. En omvänd beräknings- och anbudsteknik enligt fransk modell föreslås.
Utvecklingen av Lidingö är helt beroende av goda kommunikationer och för att centrum ska bli en angelägenhet för hela Lidingö, även den södra delen, där över hälften av kommunens invånare bor, bör Lidingöbanan gå via Lidingö centrum. Man kan också ställa sig frågan: I vilken annan stad skulle man planera för en moderniserad spårväg inom staden och låta den ta en omväg förbi centrum?
Lilla Lidingöbron planeras att ansluta till Lidingöbanan i samma läge som idag i Torsvik, det vill säga i ett läge där ingen egentligen har nytta av banan, eftersom backen upp till Torsviks torg är brant och besvärlig för fotgängare.
Länk till Stockholms Spårvägars samrådssvar. Nere på den sidan finns länk till en pdf med hela svaret.
Förslaget är inspirerat av arkitekten Robert Hellesen och civilingenjören Hans Lefvert, som skrivit flera artiklar på Lidingösidan om hur den nya bron skulle kunna dras. Deras idéskisser finns med i samrådssvaret.
Hans Lefvert 2015-06-23 11:36
Karin Wallgren 2015-06-23 10:15
Anders Odéen 2015-06-22 21:02
Hans Lefvert 2015-06-22 14:06
Tord Bergman 2015-06-17 23:27
Gustaf Larsson 2015-06-17 15:59
Bo Widerström 2015-06-17 15:00
Mikael Olofsson 2015-06-17 14:29
Isabel Carendi 2015-06-17 10:49
Karin Wallgren 2015-06-17 09:07
Anders Bergstedt 2015-06-16 19:27
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google