måndag 24 oktober 2011 13:08
De rödmarkerade området visar var tätskikt och fogar behöver renoveras. Det blå visar områden som kan behöva åtgärdas. Illustration: Stockholms stad.
Spårväg City kommer år 2018 som längst ha hunnit byggas till Klarabergsviadukten, skriver Stockholms stads trafikkontor i ett brev ställt till Trafiknämnden. Anledningen är att butikernas tak runt Sergels torg måste renoveras, det tak som spårvägen ska rulla på för att i framtiden kanske komma till Kungsholmen. Renoveringen tar sex år och kostnaden beräknas till 1,4 miljarder kronor.
De rödmarkerade området visar var tätskikt och fogar behöver renoveras. Det blå visar områden som kan behöva åtgärdas. Illustration: Stockholms stad.
Spårväg City kommer år 2018 som längst ha hunnit byggas till Klarabergsviadukten, skriver Stockholms stads trafikkontor i ett brev ställt till Trafiknämnden. Anledningen är att butikernas tak runt Sergels torg måste renoveras, det tak som spårvägen ska rulla på för att i framtiden kanske komma till Kungsholmen. Renoveringen tar sex år och kostnaden beräknas till 1,4 miljarder kronor.
Gatustråket Klarabergsgatan – Sergels torg – Hamngatan ligger på olika bro- och däckskonstruktioner som är mellan 40 – 65 år och på sträckan Vasagatan – Regeringsgatan är det stora brister i gatornas tätskikt. Oavsett Spårväg Citys byggande och övriga planer i området måste tätskikten bytas ut inom 5-10 år.
Vid halvårsskiftet 2012 startar tätskiktsarbetena mellan Drottninggatan och Sergelgatan fram till Sergelfontänen. Därefter flyttas renoveringsarbetena till korsningen Hamngatan/Regeringsgatan. Då behöver man bygga en ny, provisorisk, vändspårslösning för att ersätta dagens. Detta vändspår måste färdigställas i tid för att inte hindra spårvägens etapp 2 mot Värtan (2015).
När området runt Sergelfontänen är åtgärdat fortsätter man västerut mot Centralstation. Spårväg City kommer eventuellt att avslutas på Klarabergsviadukten med en vändspårsfunktion i anslutning till den planerade hållplatsen vid Drottninggatan.
Arbetena mellan Hamngatan/Regeringsgatan och Klarabergsviadukten kommer att pågå under minst 6 år och kan tidigast bli klara under 2018.
Renoveringarna sammanfaller delvis i tid med Lidingöbanans upprustning, som enligt hittills kända planer ska pågå mellan 2012 och 2014. Det är fortfarande oklart när sammanbindningen vid Värtan kommer att ske.
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google