söndag 10 februari 2013 21:26
- Det är glädjande att moderniseringen av Lidingöbanan nu fortskrider planenligt vilket gör Lidingö till en modern spårvägsstad, säger Göran Tegnér (FP), vice ordförande i tekniska nämnden på Lidingö. Bilden från senaste kommunfullmäktigemötet.
Alliansen i landstingets trafiknämnd fattade den 5 februari ett förnyat genomförandebeslut om Spårväg City och Lidingöbanan. Detta är mycket positivt.
– Det är glädjande att moderniseringen av Lidingöbanan nu fortskrider planenligt vilket gör Lidingö till en modern spårvägsstad, säger Göran Tegnér (FP), vice ordförande i tekniska nämnden på Lidingö.
”Socialdemokraterna som alltid varit kritiska till Spårväg City vill att projektet stoppas till förmån för andra projekt” skrev DN den 6 februari. Men redan den 10 maj 2012 skrev oppositionslandstingsrådet Erika Ullberg (S) på sin blogg: ”Satsningar på Spårväg City kvalar då tyvärr inte in de närmaste åren”.
– Så om socialdemokraterna skulle komma till makten i landstinget efter valet 2014 då blir det troligtvis tvärstopp med Spårväg City i många år, säger Göran Tegnér.
Den 5 februari beslöt trafiknämnden, som ett led i de besparingar som Spårväg City-projektet nu måste genomföra, att hållplatsernas väderskydd, räcken och bänkar ska få ett “enklare och mer standardmässigt och kostnadseffektivt utförande”.
Men Göran Tegnér vill att Lidingö stad ska försöka övertyga landstinget om att väderskydden på de större hållplatserna måste förlängas, utöver det som visades i järnvägsplanen.
– Jag förutsätter att väderskydden förlängs för de tre-fyra mest frekventerade hållplatserna till den tre- eller fyrdubbla längden, säger Göran Tegnér. De små ”holkar” som anges i järnvägsplanen är tänkta att vara max 5 meter långa på perrongerna. Om de förses med sittbänkar i hela denna begränsade längd, då rymmer dessa väderskydd max 10 väntande passagerare.
– På de mest trafikerade hållplatserna Käppala, Brevik och Larsberg blir det i genomsnitt mellan 33 och 55 väntande per hållplats och tåg med det förväntade antalet resenärer. Detta betyder att bara mellan tredje och var femte passagerare får plats att vänta sittandes under tak, något som är helt otillräckligt, avslutar Göran Tegnér.
De här är de konkreta beluten om Lidingöbanans upprustning som landstingets trafiknämnd och i Lidingö Stad kommit överens om:
• Lidingöbanan får sju nya vagnar år 2014.
• En Lidingöbanevagn för max 30 Mkr bekostas av Lidingö Stad.
• Lidingöbanans hållplatser upprustas och tillgänglighetsanpassas.
• Tre dubbelspårssträckor byggs: väster om Baggeby, mellan Skärsätra och Kottla och mellan Käppala och Gåshaga brygga.
• Spårväg City dras fram till Ropsten år 2018, vilket är ett år senare än tidigare planerat.
• Den nya spårvagnsdepån vid AGA blir klar i en första etapp år 2014 (för de sju Lidingöbanevagnarna) och helt och hållet år 2017.
• Bussdepån i Stockby byggs inte, utan SL använder sig av depåutrymme vid Värtan.
• Lidingö Stad har i januari 2013 godkänt exploateringsavtal för Lidingöbanans upprustning och detaljplanen för Spårvägsdepån i AGA.
Bosse 2013-03-07 00:06
Karin 2013-03-06 12:09
Henry Duhs 2013-03-06 07:53
Bosse 2013-02-22 20:16
Henry Duhs 2013-02-22 20:07
Anna Barkvall 2013-02-22 10:37
Käppala-cyklisten 2013-02-21 18:44
Göran Tegnér 2013-02-21 10:04
Göran Tegnér 2013-02-20 23:35
Bosse 2013-02-20 18:28
Käppala-cyklisten 2013-02-20 17:54
Henry Duhs 2013-02-20 16:04
Göran Tegnér 2013-02-20 14:12
Bosse 2013-02-19 17:03
Karin 2013-02-19 11:57
Peter 2013-02-19 01:39
Göran Tegnér 2013-02-18 21:22
Henry Duhs 2013-02-18 14:55
Peter 2013-02-18 02:01
Göran Tegnér 2013-02-17 13:57
Karin 2013-02-17 10:19
Göran Tegnér 2013-02-16 20:21
Peter 2013-02-16 18:34
Henry Duhs 2013-02-16 00:48
Karin 2013-02-15 21:23
Henry Duhs 2013-02-15 18:34
Henrik Boding 2013-02-15 14:34
Karin 2013-02-15 13:31
Göran Tegnér 2013-02-15 11:54
Bosse 2013-02-14 20:33
Helena 2013-02-14 15:16
Helena 2013-02-14 12:35
Göran Tegnér 2013-02-14 10:12
Bosse 2013-02-14 08:27
Henry Duhs 2013-02-14 08:11
Robert 2013-02-14 00:40
Bosse 2013-02-13 23:03
Göran Tegnér 2013-02-13 23:00
Jan Sjöberg, Lidingösidan 2013-02-13 22:35
Göran Tegnér 2013-02-13 22:13
Helena 2013-02-13 19:05
Henry 2013-02-13 17:43
Bosse 2013-02-13 17:18
Bosse 2013-02-13 16:42
Karin 2013-02-13 15:54
Anders Odéen 2013-02-13 14:54
Henry 2013-02-13 12:40
Göran Tegnér 2013-02-13 12:11
Helena 2013-02-13 12:10
Anders Odéen 2013-02-13 09:26
Göran Tegnér 2013-02-13 00:08
Henry 2013-02-12 20:26
Helena 2013-02-12 16:52
Henry 2013-02-12 14:26
Bosse 2013-02-12 13:49
Karin 2013-02-12 10:27
Helena 2013-02-12 10:25
Helena 2013-02-12 10:16
Tomtefar 2013-02-12 08:30
Trogen tågresenär 2013-02-12 01:23
Henry 2013-02-11 22:48
Robert 2013-02-11 17:21
Helena 2013-02-11 13:33
Karin 2013-02-11 13:03
Bosse 2013-02-11 11:09
Roggan 2013-02-11 10:41
Tomtefar 2013-02-11 09:08
Fredrik 2013-02-10 23:25
Tore Kullgren 2013-02-10 22:23
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google