söndag 12 juli 2015 16:15
För en månad sedan gick samrådstiden ut för nya Lilla Lidingöbron, som år 2020 ska ersätta Gamla Lidingöbron. Stockholms Spårvägar, som trafikerar Lidingöbanan när den kommer igång "i höst", ansåg i sitt samrådssvar att bron ska ha en lutning från Ropsten så den kan landa vid Torsvik på Lidingö. Då finns en möjlighet att i framtiden kunna dra Lidingöbanan genom centrum. Spårområdet vid Torsvik säljs i så fall för att finansiera omdragningen. Lidingösidan återgav Stockholms Spårvägars svar den 16 juni, se denna länk.
Stockholms Handelskammare vill å sin sida att Lidingöbanan läggs ner och ersätts med tunnelbana till Lidingö.
Den 1 juli gick staden ut med en "bred förfrågan" till företag inom anläggningsbranschen att lämna anbud på byggandet av den nya bron. I oktober vill man ha fått intresseansökningarna och under våren 2016 görs utvärdering av anbuden. Hösten 2016 skrivs kontraktet. Byggstart beräknas till våren 2017.
Paul Lindquist (M), tidigare kommunstyrelseordförande på Lidingö och nu Fastighets- och investeringslandstingsråd i Stockholms län, skriver på sin blogg att "den nya spårvägs-, gång- och cykelbron bör dock helst bli en lågbro. Det blir billigare att bygga, passar bättre för nuvarande spårtrafik och framförallt är det bättre för gående och cyklister".
Men han påpekar också att det är fullt möjligt att i framtiden kunna köra Lidingöbanan upp till Torsvik, om man så beslutar. Detta eftersom spårvagnarna klarar stigningen liksom att planeringen för Lidingö centrum kan anpassas till den förändringen.
Paul Lindquist nämner också att en förlängning av tunnelbanan till Lidingö Centrum kan bli verklighet, om Lidingö stad vill. Fast det är i så fall något som ska avhandlas i de kommande Sverigeförhandlingarna.
Det är Stockholms Läns Landsting (SLL) som bestämmer om en tunnelbaneförlängning, i samråd med kommunen. Staten kan eventuellt vara medfinansiär men då måste de regionala (SLL) och lokala (Lidingö stad) huvudansvariga visa att infrastrukturinvesteringen tillför nyttor i form av bostäder och restidsvinster samt nyttor för arbetsmarknaden, näringsliv, miljö och den sociala miljön. Dessa nyttor ska redovisas för Sverigeförhandlingen senaste den 1 oktober i år. Förhandlingar om en eventuell medfinansiering påbörjas sedan under första kvartalet 2016.
Vid AGA kommer de nya spårvågnshallarna bli klara 2017. Sammanbindningen av Lidingöbanan och Spårväg City kommer sedan, som Lidingösidan tidigare skrivit, att ske efter 2019. Då sammankopplingen är klar blir de nya hallarna nattkvarter för 23 spårvagnar, utöver de 7 som ska trafikera Lidingöbanan och redan har sin vagnhall.
Paul Lindquist 2015-09-09 12:10
Bo Widerström 2015-09-08 23:31
Paul Lindquist 2015-08-26 17:20
Bo Widerström 2015-08-16 13:51
Anders Odéen 2015-07-22 22:19
Bo Widerström 2015-07-22 19:18
Hans Lefvert 2015-07-21 16:02
Paul Lindquist 2015-07-19 20:37
Jan-Erik Swan 2015-07-13 12:26
Bo Widerström 2015-07-13 10:35
Anders Ulfvarson 2015-07-13 04:50
Anders Bergstedt 2015-07-12 21:54
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google