onsdag 27 augusti 2014 17:21
Den nya bron till Lidingö som ska vara klar år 2020 blir låg, har endast 1 procents höjdskillnad, är inte öppningsbar, har seglingsfri höjd på 5,6 meter och ligger direkt norr om den gamla spårvägsbron. Nya bron, som på måndag får sitt namn Lilla Lidingöbron blir nästan dubbelt så bred som den gamla, har två dubbla cykelbanor och en gångbana, förutom ett enkelspår för Lidingöbanan. Anser SL att det behövs två spår måste man i så fall bidra med finansieringen.
Idag presenterades underlaget till det inriktningsbeslut om bron som Lidingös kommunfullmäktige förväntas ta den 20 oktober. Brons exakta placeringen kan komma att påverkas av var hållplatsen för Spårväg City i Ropsten läggs, något som Stockholms stad och SL fortfarande utreder. SL har heller inte bestämt sig för om ett spår är tillräckligt, med tanke på att Spårväg Citys vagnhallar ligger vid Aga.
Om det blir så att hållplatsen vid Ropstens läggs i samma höjd som tunnelbanans spår kommer Lidingöbanan/Spårväg City köras på en sluttande ramp till nya bron, där anslutningen sker nära mitten. Gång- och cykelbanorna behåller i vilket fall sin låga placering.
– Fördelen med att det är en låg bro i båda ändar är bland annat att det blir enklare att ansluta till det befintliga spåret på Lidingö. Det blir också lättare att ta sig över bron och att hålla en jämn hastighet vilket gör att trafiksäkerheten ökar, säger Britt-Marie Jacobsson, projektledare för den nya bron.
Det blir alltså två dubbla cykel- och mopedbanor, en för dem som kör i normal hastighet, en för dem som åker fort. Gångtrafikanterna ska kunna gå två i bredd. Någon form av avgränsning mellan cykelbanorna och gångbanan kommer det att bli, men hur den ser ut är inte klar. En låg bro kommer i vilket fall att underlätta för dem som ska cykla och gå.
Först tas nu ett inriktningsbeslut, sedan kommer arbetet med att få miljötillstånd. Alla förändringar som måste ansökas om görs i förhållande till den gamla bron, som är utgångspunkten.
Den framtida brons utformning och utseende kommer att hanteras i entreprenadupphandlingen. Det blir en totalentreprenad. Klart är att Lidingöbanan måste stängas av i cirka sex månader runt 2019 för att sammanbindningen med det befintliga spåret vid Torsvik ordnas. Förhoppningen är att gång- och cykeltrafiken då kan hållas öppen.
Kostnaden för bron beräknas ligga på drygt 500 miljoner kronor i 2014 års prisnivå. Vem som ska betala blir en förhandlingsfråga mellan Lidingö stad, Stockholms stad och SL. Eftersom halva bron ligger i Stockholm och SL har sitt spårområde, kan man tycka att saken vore enkel, men så är det inte.
År 1986 tog Lidingö över ägandet av Gamla Lidingöbron. Därmed har staden haft ett ansvar att bron är trafikerbar. Runt år 2010 började man komma fram till att kostnaderna för brons underhåll skulle öka i en framtid. Därför beslutade kommunfullmäktige år 2012 att bygga en ny bro för gång-, cykel- och spårvägstrafiken, mot bakgrund av att man år 2009 beslutat upplåta plats till Spårväg Citys vagnhallar i Agaområdet. Motprestationen var att Lidingöbanan skulle behållas.
Nu stundar förhandlingar främst med Stockholms stad. Det bästa resultatet man kan uppnå är ett avtal där de båda kommunerna står för sin del, det sämsta är att ägaren, alltså Lidingö, får stå för allt. Att SL står för sina spårkostnader kan också tyckas naturligt, men ännu finns inget avtal som reglerar detta.
Brons tekniska livslängd beräknas bli 120 år.
Under sommaren 2015 görs en förfrågan om upphandling av broentreprenör, som tar fram en gestaltning av bron. 2016 utses entreprenören. Den nya bron kan tidigast börja byggas 2017 för att stå klar 2020.
Se även Lidingösidan 27 januari 2014.
Paul Lindquist 2014-09-23 23:03
Per Windhamn 2014-09-23 18:23
john pedersen 2014-09-02 17:14
Bo Widerström 2014-08-29 23:09
Göran Leuhusen 2014-08-29 14:34
Henry Duhs 2014-08-28 09:47
Robin Lindmark 2014-08-28 08:45
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google