Väder Lidingö

Lidingö söndag 16 februari 2025 v. 07

Senaste kommentaren - Se fler

Norra länkens tunnlar vid Värtan öppnar tidigare

tisdag 25 juni 2013 20:50

Den blåa färgen på vägarna, från Värtan till höger till Roslagstull och Frescati, visar den del av Norra Länken som blir klar om cirka 1,5 år. Karta: Trafikverket

Den blåa färgen på vägarna, från Värtan till höger till Roslagstull och Frescati, visar den del av Norra Länken som blir klar om cirka 1,5 år. Karta: Trafikverket

Det har gått snabbare än beräknat att bygga Norra länken. Tunnlarna mellan Värtan, Norrtull respektive Frescati blir klara redan under vintern 2014/2015, ett år tidigare än planerat. Det innebär att biltrafiken till och från Lidingö kommer att flyta bättre.

Trafikverket tar en merkostnad på 35 miljoner kronor för att bli klara tidigare eftersom den samhällsekonomiska vinsten, som snabbare resor och minskade miljöstörningar, beräknas till över 200 miljoner kronor. Norra länkens koppling till E4 mellan Tomteboda och Norrtull blir däremot klar 2017, enligt tidplanen. Den delen påbörjades senare och innehåller en överdäckning för att bygga nya Hagastaden ovanpå.

Det tidigare öppnandet innebär ingen skillnad jämfört med idag när det gäller trängselskatt. Innan hela Norra länken är klar kommer gränsen för trängselskatten att ligga kvar på samma ställe som idag. Tunnlarna mellan Norrtull/Frescati och Värtan ligger därmed innanför trängselskattegränsen. Det innebär att den som kör in eller ut ur stan via tunnlarna får betala trängselskatt. När hela Norra länken är färdigställd planeras att gränsen för trängselskatten flyttas så trafiksystemet Norra länken hamnar utanför gränsen. Det kommer då att påverka bilister som ska till och från Lidingö.

Projektets kostnad ligger på 15-16 miljarder kronor. Stockholms stad finansierar med en fjärdedel av totalkostnaden, medan staten via Trafikverket svarar för tre fjärdedelar av investeringen. Norra länken blir cirka fem kilometer lång, varav cirka fyra kilometer i tunnel.

Dela Norra länkens tunnlar vid Värtan öppnar tidigare

Kommentarer

Göran Liedström 2015-08-09 07:23

På väg norrut på E4 mot Värtan i tät trafik såg jag alltför sent skylten till tunneln. Föreslår att den kompletteras med förvarnande skyltning tvärs över vägbanorna. Trafiken är så snabb och hård att man behöver all hjälp för att hinna fatta beslut.

Fredrik Bruno 2015-01-04 14:31

Vore tacksam om det kom bättre vägvisningsskyltar i tunnlarna. Jag skulle till Värtavägen via Tegeluddsvägen och hamnade ute på Lidingö. På vägen tillbaka leddes man in i tunneln igen och hamnade tillbaka vid Roslagstull, och sen hittar man ju. Benämningen Centrum som finns på vägskyltarna säger ju rakt ingenting om hur man skall hitta till områdena närmast runt tunnelmynningen. Hjorthagen är o.k. men de lokala förhållandena gör att man behöver bättre vägvisning för att inte hamna på fel sida om bangårdsområdet.

Paul Lindquist 2013-06-28 09:13

För att förtydliga, lidingöregeln kommer att gälla till dess hela Norra Länken är klar, dvs. även om man åker till eller från Lidingö via tunnlarna behöver man inte betala trängselskatt om man passerar en annan betalstation inom 30 minuter. Det blir alltså ingen skillnad mot idag.

Däremot när hela länken är färdig förväntas lidingöregeln upphöra (enligt ett förslag från Trafikverket som nu är ute på remiss) och ersättas av att Norra Länken läggs utanför tullsnittet. Det innebär att vi då inte längre kommer att kunna åka genom stan utan att betala tull, utan bara kan nå riksvägnätet via Norra Länken.

Kommentera

Fler artiklar från Stadsplanering

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Senaste kommentarerna

Annonser från Google