tisdag 25 juni 2013 20:50
Den blåa färgen på vägarna, från Värtan till höger till Roslagstull och Frescati, visar den del av Norra Länken som blir klar om cirka 1,5 år. Karta: Trafikverket
Det har gått snabbare än beräknat att bygga Norra länken. Tunnlarna mellan Värtan, Norrtull respektive Frescati blir klara redan under vintern 2014/2015, ett år tidigare än planerat. Det innebär att biltrafiken till och från Lidingö kommer att flyta bättre.
Trafikverket tar en merkostnad på 35 miljoner kronor för att bli klara tidigare eftersom den samhällsekonomiska vinsten, som snabbare resor och minskade miljöstörningar, beräknas till över 200 miljoner kronor. Norra länkens koppling till E4 mellan Tomteboda och Norrtull blir däremot klar 2017, enligt tidplanen. Den delen påbörjades senare och innehåller en överdäckning för att bygga nya Hagastaden ovanpå.
Det tidigare öppnandet innebär ingen skillnad jämfört med idag när det gäller trängselskatt. Innan hela Norra länken är klar kommer gränsen för trängselskatten att ligga kvar på samma ställe som idag. Tunnlarna mellan Norrtull/Frescati och Värtan ligger därmed innanför trängselskattegränsen. Det innebär att den som kör in eller ut ur stan via tunnlarna får betala trängselskatt. När hela Norra länken är färdigställd planeras att gränsen för trängselskatten flyttas så trafiksystemet Norra länken hamnar utanför gränsen. Det kommer då att påverka bilister som ska till och från Lidingö.
Projektets kostnad ligger på 15-16 miljarder kronor. Stockholms stad finansierar med en fjärdedel av totalkostnaden, medan staten via Trafikverket svarar för tre fjärdedelar av investeringen. Norra länken blir cirka fem kilometer lång, varav cirka fyra kilometer i tunnel.
Göran Liedström 2015-08-09 07:23
Fredrik Bruno 2015-01-04 14:31
Paul Lindquist 2013-06-28 09:13
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google