söndag 27 oktober 2013 23:13
Kostnader för respektive spårvägsprojekt per kilometer. Läs mer i artikeln.
Robert Hellesen och Hans Lefvert har skrivit ett brev till Lidingös politiker om att dra Lidingöbanan genom Centrum, se Lidingösidan 25 oktober. Göran Tegnér (FP) har lämnat en mycket lång kommentar till denna artikel, som Lidingösidan väljer att publicera under egen rubrik. Hela den följande texten är alltså skriven av Göran Tegnér:
Robert Hellesen och Hans Lefvert har skickat in ett förslag till Lidingö stad om en ny dragning av Lidingöbanan via den nya (förmodade) höga spårvägsbron som ska byggas inom kort i ytläge, vidare utmed Södra Kungsvägen och under stadshusrondellen. Sträckningen vidare ned mot Baggeby framgår inte lika tydligt på deras för övrigt snygga kartskisser.
De vill att ett nytt förslag med spårvägen via Centrum utreds. Och deras argument är att spårvägen på ytan genom Centrum kan ske till avsevärt lägre kostnader, och att detta alternativ inte finns med i Lidingö stads programrapport och saknas som beslutsunderlag för fortsatt planering.
Det är ett lovvärt och tacknämligt initiativ, och visst bör alltid nya friska idéer tas upp till förnyad och seriös prövning.
Det kan också förefalla bestickande att en spårväg i ytläge kan bli ”avsevärt” billigare. Men detta är, tyvärr, oftast fromma förhoppningar. Bara för att ta ett närliggande exempel: Att dra spårvägen under Stadshusrondellen vid Lejonvägen i stället för att dra den på en viadukt över rondellen (vilket föreslogs i samrådshandlingen) blir nog en rejält katastrofalt dyrbar affär. Hela den rondellen vilar på en bädd av pelare, därför att grundförhållandena var sådana att det blev stora sättningar i marken. Jag vill minnas att det rörde sig om ca 200 betongpelare som är nedkörda i leran.
För övrigt går de flesta spårvägsprojekt i Stockholmsregionen och även internationellt i ytläge, utan att fördenskull bli särskilt billiga. Jag var med om att leverera en kostnadsöversikt åt Stockholms Handelskammare för några år sedan, där jag (i min egenskap som trafikkonsult) sammanställde investeringskostnaden per kilometer för olika spårvägsprojekt, se sammanställning i tabellen ovan.
Observera att de allra flesta spårvägsprojekt ligger just i ytläge, men blir ändå dyrbara, bl.a. beroende på omfattande ledningsomdragningar. Förutom en stor spridning av kostnaderna, så hamnar medelvärdet på 475 Mkr per kilometer. Den stora spridningen antyder att spårvägsprojekt är förenade med stor kostnadsosäkerhet. Hela sträckan från brofästet till Baggeby station är cirka 1,8 – 2,0 km, varför en tillämpning av detta medelvärde ger en investeringskostnad på ca 855 – 950 Mkr. Med prisuppräkning till dagens prisnivå landar man snabbt i cirka en miljard kronor. Tvärbanans förlängning till Solna som öppnas i dagarna har kostat tre kvarts miljard per kilometer! Och även om projektet – mot förmodan – skulle blir något hundratal miljoner kronor billigare, blir det ändå en stor finansiell börda (se nedan).
Detta är det första problemet.
Det andra problemet är att det är Stockholms läns landsting som ansvarar för kollektivtrafiken i hela länet, inte Lidingö stad, vi ansvarar inte ens för trafiken på Lidingö. Landstingets Trafikförvaltning (f d SL) har ju redan till och med sagt nej till att finansiera enbart spårdragningen för en omdragning av Lidingöbanan via Centrum till den ”blygsamma” kostnaden av 150 Mkr. SL skrev: ”Den samhällsekonomiska kalkylen för en omdragen Lidingöbana visar på en olönsamhet med en så kallad nettonuvärdeskvot på ca -0,27. Det innebär att för varje investerad krona får samhället tillbaka 73 öre i samhällsekonomiska nyttor”.
Det tredje problemet är alltså att Lidingö stad själv måste finansiera ett sådant miljardprojekt. Detta är fullt möjligt, men knappast med kommunalskattemedel, utan det måste i så fall bli med exploateringsintäkter genom att sälja byggrätter. För att finansiera en investering på cirka en miljard kronor krävs det sannolikt och uppskattningsvis ett tillskott av cirka 300 – 500 lägenheter i bästa lägen, av typ Torsviksberget, och utmed Norra Kungsvägen.
Det fjärde problemet är att vi nyss haft ett framgångsrikt samråd, vars huvudresultat blivit att det finns en majoritet (bland den minoritet som yttrat sig) att minska utbyggnadsplanerna, från de ursprungliga maximalt 3.000 lägenheterna till någonstans i närheten av cirka 1.000 lägenheter. De slutsatser, som har dragits i så stor politisk enighet bland alla Lidingös partier, att behovet av en folkomröstning om två alternativ, har lagts på hyllan, är att reducera bebyggelsen jämfört med de ursprungliga högre expansionsplanerna. Att då smacka på 300- 500 lägenheter enbart för att finansiera ett spårprojekt, som rätteligen är landstingets ansvar, ser vi inom Folkpartiet inte som realistiskt.
Ett femte problem är att restiderna kommer att förlängas med ett par minuter för en majoritet av dem som redan sitter på Lidingöbanan från och till södra ön. Även vid en så pass hög exploatering som 3.000 lägenheter beräknar jag att det fortfarande blir en minoritet av alla ombord som ska till respektive från Ropsten/Stockholms innerstad. Idag är det ca 22 % som ska till/från Lidingö Centrum av dem som kommer med spårväg och buss 201 från södra ön, med 3.000 lägenheter blir det 42 %, d.v.s. fortfarande mindre än hälften. Det är detta som ger restidsförluster netto och en så pass låg samhällsekonomisk vinst. Visst, det tillkommer stadsbyggnadskvaliteter, som inte ingår i kalkylen.
Ett sjätte problem skulle även kunna vara att vi redan fått (oberättigad) kritik för alltför höga utredningskostnader för Centrum/Torsviks planprogram. Att vi skulle dra på oss extra utredningskostnader för ett orealistiskt projekt är inte heller särskilt seriöst.
Folkpartiet har ett betydligt billigare och bättre förslag, som bygger på filosofin att det med ny exploatering vid Centrum är viktigt att förse denna täta stadsdel med högklassig kollektivtrafik. Lidingö stad önskar motverka alltför mycket biltrafik i området och prioritera hållbara transporter.
Ett alternativ till att dra om Lidingöbanan via Lidingö Centrum är att förse stadsdelen med ett spårtaxisystem. Det blir både attraktivt, kostnadseffektivt och energisnålt. Folkpartiet har skissat på ett lokalt spårtaxinät som förbinder Torsvik och Lidingö Centrum med Lidingöbanan, något vi kommer beskriva närmare i en särskild artikel på Lidingösidan.
Göran Tegnér, v ordf (FP) i tekniska nämnden
Robert och Hans 2013-11-01 12:27
Göran Tegnér 2013-10-31 23:12
Robert och Hans 2013-10-30 11:00
Sture Lind 2013-10-30 08:29
Göran Tegnér, V Ordf. (FP) i Tekn. Nämnden 2013-10-30 00:06
Robert och Hans 2013-10-29 10:19
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google