fredag 25 oktober 2013 00:01
Ungefär där traktorn i bakgrunden kör ska Lidingöbanan komma fram vid Torsvik, säger Robert Hellesen och Hans Lefvert.
- Varför utreds inte att enbart dra Lidingöbanan genom Lidingö Centrum, utan att en biltunnel byggs? Det frågar sig lidingöborna Robert Hellesen och Hans Lefvert, som har tagit fram ritningar för att låta Lidingöbanan landa på Lidingö i högt läge, för att sedan fortsätta parallellt med Södra Kungsvägen. Vid Stadshuset fortsätter banan till en ny station mellan Baggeby och Bodal. Förslaget har de skickat till öns alla partier. Ännu har bara Paul Lindquist (M) svarat.
Bland de framtidsbilder som lidingöborna mellan april och juni fick yttra sig om fanns både biltunnel och spårväg genom centrum med, i olika kombinationer. Efter samrådsprocessen kvarstår nu bara en mindre utveckling av centrum och kanske en överdäckning av tråget i Torsvik. Varken biltunnel eller spårväg finns längre kvar.
Samtidigt som Lidingöbanan nu renoveras är planerna igång för att bygga en ny spårvägsbro som även gående och cyklister ska använda. Trafikförvaltningen/SL:s senaste planer, som man arbetat med ett tag, är att Spårväg City/Lidingöbanan i Ropsten ska möta tunnelbanan på samma plan. Det blir alltså ett byte modell Alvik (där Nockebybanan och tunnelbanan delar perrong). Se även Lidingösidan 18 juni 2013.
Därefter ska bron, enligt dagens tankar, ta sig ner till de nuvarande spåren i Torsvik. Sedan fortsätter Lidingöbanan till Baggeby, på samma sätt som nu.
– Det är svårt att se framför sig en spårbro som startar i högt läge i Ropsten för att sedan sjunka och landa på stranden på Lidingö och sedan leda spårtrafiken i skogen längs stranden, i stället för mot centrum, säger Robert Hellesen och Hans Lefvert. Utvecklingen av Lidingö är helt beroende av goda kommunikationer och för att centrum ska bli en angelägenhet för hela Lidingö, även den södra delen, där över hälften av våra snart 45 000 invånare bor, måste Lidingöbanan, inte bara bussarna, gå via centrum. Dessutom är det viktigt för centrum att fånga upp de kunder som kommer med tunnelbanan och gör bytet till spårvagn i Ropsten.
– Vi vill att man utreder en bro som går tätt intill bilbron och som landar i Torsvik. Den bro som ska byggas (och vara klar år 2020) ska hålla i 100 år. Vad kommer framtidens lidingöbor att säga om dagens politiker om de inte ens vill utreda en dragning av banan genom centrum, frågar sig Robert Hellesen och Hans Lefvert. Denna möjlighet får inte försittas.
De två lidingöborna vill att man däckar över Södra Kungsvägen mellan broarna och sedan en bit åt vardera hållet.
Två hållplatser ska finnas för Lidingöbanan, en vid Torsviks torg och en vid Centrum. Det förslag som fanns tidigare, med en underjordisk station, behövs inte eftersom banan, i detta förslag, kommer direkt till Torsvik, via den höga bron.
– Om man ser vilka besparingar som finns, jämfört med samrådets förslag, med att inte bygga en underjordisk station och inte bygga en vägtunnel så rör det sig om stora summor, säger Robert Hellesen och Hans Lefvert.
I sitt svar till förslagsställarna skriver Paul Lindquist att även om han ser stora fördelar med att banan går genom centrum, så saknas finansiering från landstinget varför frågan inte kan drivas vidare.
– Svaret är förvånande med tanke på att en utredning där spårvägen går via centrum, men ingen biltunnel byggs, ännu inte är gjord. Så från vilken punkt är det man inte kan driva frågan vidare? Hur kan man vara säker på att detta är så ogörligt att man inte ens vill ge ett uppdrag till stadsbyggnadskontoret att ta fram ett sådant alternativ, skriver Robert Hellesen och Hans Lefvert i ett svar, och fortsätter:
– När kostnaden för en biltunnel, 800 miljoner enligt uppgift från staden, samt en förändring av spårvägsdragningen med en tunnel genom Torsviksberget och en station i berget under Torsvik, tråget i Stockholmsvägen, samt den stora spårbron över rondellen vid Lejonvägen tas bort från kalkylerna i planprogrammet, så kommer man nära ett nollresultat, d.v.s. ekonomi i balans.
Den nya tänkta högbron för spårvagn, gående och cyklister går nära den nuvarande bilbron och på nästan samma höjd. Illustration: Robert Hellesen och Hans Lefvert
Angöringen vid Torsviks torg och den fortsatta dragning parallellt med Södra Kungsvägen. Illustration: Robert Hellesen och Hans Lefvert
Den röda linjen markerar var Lidingöbanan är tänkt att gå, hela tiden i ytläge. Illustration: Robert Hellesen och Hans Lefvert
Jan Sjöberg, Lidingösidan 2013-10-27 23:23
Daniel 2013-10-27 21:19
john 2013-10-27 14:34
Robert och Hans 2013-10-27 09:24
Karin 2013-10-26 17:36
Göran 2013-10-26 13:24
Framtid för Lidingö 2013-10-25 18:46
Anders Diedrichs 2013-10-25 16:10
Björn 2013-10-25 15:12
Inga 2013-10-25 07:44
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google