Väder Lidingö

Lidingö söndag 16 februari 2025 v. 07

Senaste kommentaren - Se fler

Handelskammaren: Bygg T-bana till Lidingö centrum

fredag 6 september 2013 00:02

Tunnelbana till Lidingö centrum vill Stockholms Handelskammare ha.

Tunnelbana till Lidingö centrum vill Stockholms Handelskammare ha.

I en rapport som Stockholms Handelskammare nyligen presenterat finns förslaget att förlänga tunnelbanans röda linje från Ropsten till Lidingö centrum. Rapporten heter “Tunnelbana möjliggör 350 000 nya bostäder” och beskriver hur stockholmsområdet ska utvecklas till år 2030. På Lidingö vill Handelskammaren att det byggs 10 000 bostäder, något som skulle kunna bli möjligt om tunnelbanan drogs till ön.

Stockholmsregionens betydelse som Sveriges tillväxtmotor blir allt viktigare och regionen är den snabbast växande i Europa. När befolkningen förväntas växa med två SL-bussar varje dag fram till 2030 ökar behoven av investeringar i regionen, skriver Handelskammaren.

– Tunnelbanan är blodomloppet och Stockholms mest effektiva transportmedel. En kraftfull utbyggnad av flera tunnelbanelinjer kan skapa möjligheter för 350 000 nya bostäder, säger Anna Wersäll, infrastrukturexpert på Stockholms Handelskammare, i en kommentar.

Handelskammaren vill, förutom att förlänga röda linjen till Lidingö centrum, bl.a. att tunnelbana byggs från Kungsträdgården till Nacka, att blå linjen dras från Akalla till Barkarby och att en ny linje, den lila, byggs från Hagsätra via Älvsjö, Liljeholmen, Fridhemsplan, Hagastaden, Solna till Täby.

Här är ett utdrag ur rapporten om Lidingö och Värtan:

Genom att förlänga röda linjen en station till Lidingö centrum kan hela Lidingö få en bättre trafikförsörjning. De flesta busslinjerna på Lidingö passerar redan idag Lidingö centrum, som då skulle bli en mycket bättre och trevligare bytespunkt till tunnelbanan än vad Ropsten är. Dessutom skulle många Lidingöbor få gångavstånd till tunnelbanan.

Lidingöbanan är i dåligt skick. Framför allt är vagnarna gamla. Den planeras att byggas om till spårvägsstandard och kopplas ihop med den utbyggnad av Spårväg City som ska dras till Ropsten. Detta trots att Lidingöbanan är den del av stomnätet som SL i sin stomnätsstrategi pekat ut som den sträcka som saknar tillräckligt resandeunderlag för att motivera spårväg.

Dagens bro för Lidingöbanan är i mycket dåligt skick och måste ersättas med en ny. Lidingö stad vill att den dras via Lidingö centrum, som den inte når idag.

För att åstadkomma det måste Lidingöbanan dras i en tunnel från den nya bron till Lidingö centrum. Det är ett kostsamt projekt där SL inte vill stå för notan utan kräver att Lidingö stad ska betala. Det vore mer naturligt och skulle ge bättre kollektivtrafik för hela Lidingö om tunnelbanan i stället drogs vidare från det läge den har i dag vid Ropsten på en högre bro och in i berget till Lidingö centrum. Där skulle alla bussar på hela Lidingö kunna ansluta.

Lidingöbanan skulle kunna ersättas med en busslinje i eget körfält på den gamla banvallen. Trafikerad med moderna bussar skulle en sådan lösning ge en betydligt bättre resandestandard än en upprustad Lidingöbana till en betydligt lägre kostnad.

För Värtaområdet skulle matarbuss till tunnelbanan ge snabbare förbindelse med innerstaden än den planerade spårvägen. Kostnaderna totalt sett för trafikförsörjning av Lidingö och Värtanområdet skulle bli betydligt lägre än med spårväg och upprustad Lidingöbana. Det skulle också ge förutsättningar för ett ökat bostadsbyggande på Lidingö.

Länk till hela rapporten.

Dela Handelskammaren: Bygg T-bana till Lidingö centrum

Kommentarer

Jan Lif 2023-05-04 00:13

Jag har inte fått syn på denna sida förrän nu, därav det långa tidsavståndet till övriga kommentarer.
I vilket fall, jag stöder helt tanken om t-bana till Lidingö, vilket ju också var aktuellt redan under 1960-talet (1965 års Tunnelbaneplan för Stor-Stockholm). En utbyggd tunnelbana till Lidingö bör då endera sluta i centrum, eller ännu hellre fortsätta till antingen Koltorp eller norra delen av ön, via Bo och Yttringe med Elfvik som slutstation.
Lidingöbanan kan bevaras och gå precis som nu.

Överlag bör Lidingö förtätas så långt som möjligt och ingå i Stor-Stockholm som huvudstadsregion. I framtidens Stor-Stockholm behöver alla kommuner vara med och dra sitt strå till stacken, och då kan och skall vi redan nu lägga grunden för att möjliggöra allt detta. Bara så kan vi växa samman och bli en sammanhängande enhet där ingen del står utanför.

Stockholm är en av de snabbast expanderande regionerna i Europa, och det har bara på senare år börjat talas om en folkökning motsvarande ett helt Göteborg(!). Och detta talar ju också för att Lidingö behöver vara med och bidra med mark för bostäder - samt att ju även dessa framtida invånare behöver kunna resa till och från arbete, skola m.m., vilket ju i sin tur ytterligare talar för en utbyggnad av tunnelbanan ut till ön.

Göran Grahn 2013-09-12 17:47

Stockholms Handelskammare verkar leva avskilda från verkligheten. För det första verkar de inte ha klart för sig att Lidingöbanan nu rustas upp till hög standard för snabba och miljövänliga transporter längs södra ön. Man tycker tydligen att det är en “förbättring” att ersätta 12 stationer med en tunnelbanestation. De idéer som Handelskammaren framför är gamla lik i garderoben från 1960-talet då man tänkte sig att Lidingö skulle bli ett miljonprogramsområde där alla skulle åka matarbuss till den enda tunnelbanestationen. Lyckligtvis blev det inte så, utan vi kan fortfarande vara stolta över att det satsas på miljövänlig och bekväm kollektivtrafik på ytan och inte långt ner i en tunnel. Handelskammaren har ett enda syfte med sin argumentation, nämligen att få bort all kollektivtrafik på ytan så att man kan släppa loss en ohämmad massbilism. Detta är inte vad man vill ha nuförtiden, man vill se naturen omkring sig även när man åker kollektivt. Låt oss en gång för alla begrava de gamla vålnaderna som så illa förstörde stora delar av Stockholm med rivningar, betong och motorleder.

Bosse 2013-09-10 09:06

Bra skrivet Karin!

Det vi nu vet efter samrådet är att.

”Lidingöborna sågat centrumplanerna”.

”75 % vill inte ha någon förändring alls eller ha en småskalig förändring med lägre befolkningsutveckling än de fem presenterade förslagen.”

Att nu i panik ta fram två nya förslag som då måste avse mycket små byggnationer, långt under politikernas alla fem presenterade förslag, för en omröstning är helt orealistiskt och vansinnigt. Att skynda långsam och ”tänka efter före” är viktigt nu. Det finns ingen brådska att hafsa fram nya ogenomtänkta förslag.

Det räcker med att den politiska ledningen nu har lagt ned minst 24 mkr på sina förslag. Att man använde PR-företaget JMW Kommunikation AB för miljonbelopp hjälpte inte att sälja in förslagen till de kloka Lidingöborna.

Göran Tegnér 2013-09-09 20:54

Handelskammarens röda tunnelbana till Lidingö Centrum helt uppe i det blå!

Bygg tunnelbanan till Lidingö Centrum, föreslår Handelskammaren i en rapport. På Lidingö vill Handelskammaren att det byggs 10 000 bostäder. Förslaget är – för närvarande – högt uppe i det blå, anser jag. Handelskammaren verkar totalt ovetandes om att ett plansamråd nyligen är avslutat. I detta samråd diskuterades fem alternativa framtidsbilder för Lidingö Centrum/Torsvik, varav de båda alternativen med högst exploatering angav 2.800 nya bostäder. Bara 11 % av de 2.329 som har yttrat sig ville ha 2.800 lägenheter. Fyra av tio vill ha en nedbantat förslag och 13 % avstyrkte alla fem framtidsbilderna (vilka spänner mellan 1.300 och 2.800 lägenheter). Det finns med andra ord absolut ingen majoritet för 10.000 lägenheter i Lidingö Centrum, som Handelskammaren inbillar sig.

De exploateringsbara ytor som behövs för enbart en försiktig förtätning av centrum skulle åtgå för att asfaltera en gigantisk bussterminal på Lidingös dyrbaraste markplättar. Eller så måste bussterminalen förläggas i ett underjordiskt garage, där man i stället planerar att anordna bilparkeringen för handelsområdet; detta blir inte heller helt enkelt eller gratis…

Till Nacka som har över 93 000 invånare (och tillsammans med Värmdö ca 130.000 invånare) diskuteras nu tunnelbana. Där planerar man öka folkmängden med ytterligare 35.000 invånare.

Täby har 65 000 invånare. Trafikverket har utrett tunnelbana till Täby, men inte ens dit är tunnelbanan samhällsekonomiskt lönsam.

Idag är det ca 3.200 resenärer som stiger på tunnelbanan i Ropsten under morgonens rusningstimme. SLs praktiska kapacitet är idag ca 6.600 platser (sittplatser och 20 % av ståplatserna) på tunnelbanan, d.v.s. dubbelt så hög kapacitet som erfordras vid Ropsten.

När automatdrift införs på den röda tunnelbanelinjen kommer det att gå att köra maximalt 36 tunnelbanetåg per timme, vilket då ger en teoretisk platskapacitet på 44.700 platser per timme. Även om man stannar vid 30 tåg per timme, d.v.s. ett tåg varannan minut, blir den praktiska kapaciteten då ca 16.500 platser (sittplatser och 20 % av ståplatserna). Om Centrum/Torsvik skulle byggas ut med 3.000 lägenheter fram till år 2030, då skulle vi kunna räkna med ca 6.100 påstigande under morgonens rusningstimme. Platskapaciteten skull då vara närmare tre gånger för stor (2,7 gånger noga räknat).

Så det stämmer bra att det behövs minst 10.000 nya lägenheter i centrala Lidingö för att motivera tunnelbanan till Lidingö Centrum. Men detta är inte aktuellt just nu.

Folkpartiet vill dock hålla öppet för en framtida tunnelbana till Lidingö om det på lång sikt skulle bli aktuellt och ekonomiskt försvarbart. Den nu planerade bebyggelsen i Centrum /Torsvik bör därför inte förhindra en sådan framtida lösning.

Göran Tegnér, V Ordf. (FP) Tekniska Nämnden

Henry Duhs 2013-09-07 13:06

Handelskammaren förslag är intressant. Redan för över 50 år sedan presenterades förslaget i samband med kollektivtrafikplan Stockholm 1965.

Det råder knappast någon tvekan om att stockholmsregionen växer varje dag och så även Lidingö, detta vare sig man vill eller inte. Att långsiktigt vara beroende av omstigning vid Ropsten och där behöva trängas med de personer som kommer då kommer bo i Norra Djurgårdstaden och Frihamnen kommer inte vara till Lidingös fördel. Varje dag går bussarna flera hundra mil över lidingöbron. Detta skulle vi slippa om tunnelbanan kom till ön. De som framgent ändå kan kunna komma att resa med bil slipper då även att trängas med dagens bussar.

Handeln på Lidingö skulle vinna på att tunnelbanan dras vidare till Lidingö. I och med att i Ropsten planeras bli en ny handelsplats kommer de många lidingöpendlarna som reser kollektivt välja att handla i Ropsten på vägen hem från jobbet i och med att omstigningen även framledes ändå blir ett nödvändigt ont. Varför handla på Lidingö. Jag kommer ju ta bussen till bostaden. Kliver jag av för att handla i Lidingö centrum blir resultatet en tidskrävande omstigning och promenad med kassar till och från busshållplatsen.

Unga människor tar idag inte körkort som tidigare generationer gjorde. De reser kollektivt. Att planera ett framtida Lidingö utan tunnelbana är att göra en björntjänst av stora mått.

Fastighetsvärden kommer stiga på Lidingö om en tunnelbana blir verklighet. Att närheten till en tunnelbana driver fastighetsvärden är välkänt.

Om nu Lidingös skattebetalare ändå måste själva betala en ny spårvägsbro, varför då inte bygga en tunnelbanebro på en gång? Låt Lidingöbanan, (som borde varar nedlagd sedan 40 år), stanna vid brogrenen och bygg en anslutning till perrongens västra sida, tunnelbaneuppgång Torsvik.

Avståndet från brogrenen till Lidingö centrum är cirka 1000 meter. Det är i sammanhanget inte en lång sträcka.

Det är minst sagt beklagligt att Lidingös politiker historiskt inte har haft några framtidsvisioner, utan lyssnat på spårvagnslobbyn som orsakat att det läggs flera skattemiljarder på upprustningen av Lidingöbanan när denna budget skulle kunna ha satsats på en effektivare tunnelbana istället.

Inga 2013-09-06 10:33

Bra förslag. Ännu bättre att fortsätta över Askrikefjärden till Vaxholm och bygga på Bogesundslandet, fina bostäder i fin natur och med T-bana bara 20minuter från Stockholms C. T-bana för norra Lidingö o centrum o spårväg för södra ön.

Karin 2013-09-06 07:45

När Metro den 3 september publicerade artikeln om utbyggd T-bana även till Lidingö Centrum om 10.000 bostäder byggs gick luften nästan ur mig. Emellertid sparade jag genast artikeln som ett bokmärke i datorn för att kunna skicka synpunkter till Lidingosidan. Som tur är har debatten redan kommit igång här.

Varför kan saker och ting inte bearbetas i “rätt” ordning. Otåligt avvaktar vi miljööverdomstolens beslut i brofrågan. Ny bro ska byggas och hur den utformas är av central betydelse för vidare utveckling.

Det kan aldrig vara lyckat att forcera fram ett byggbeslut – typ A eller B – Ja eller Nej. Varför denna brådska? Låt byggbeslutet få mogna fram över hur Centrum Torsvik ska gestaltas.

Återigen kommer frågan om T-bana till Lidingö upp. Men ge då upp någon gång – ingen T-bana till Lidingö Centrum tack. ‘Desto bättre’ har SL inga pengar. Lidingöbanan är det som gäller för oss som trafikerar sträckan Gåshaga-Ropsten – och inte via någon omväg till Centrum. Ska detta behöva upprepas hundra gånger?!

Handeln behöver utvecklas säger representanter för Företagarföreningar och nu även Stockholms Handelskammare. Allvarligt talat – i vems intresse? En framtidsvision med halvtomma nedskräpade gallerior på Lidingö skrämmer nog inte bara mig. Det är bra som det är!

Kommentera

Fler artiklar från Stadsplanering

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Senaste kommentarerna

Annonser från Google