fredag 6 september 2013 00:02
Tunnelbana till Lidingö centrum vill Stockholms Handelskammare ha.
I en rapport som Stockholms Handelskammare nyligen presenterat finns förslaget att förlänga tunnelbanans röda linje från Ropsten till Lidingö centrum. Rapporten heter “Tunnelbana möjliggör 350 000 nya bostäder” och beskriver hur stockholmsområdet ska utvecklas till år 2030. På Lidingö vill Handelskammaren att det byggs 10 000 bostäder, något som skulle kunna bli möjligt om tunnelbanan drogs till ön.
Stockholmsregionens betydelse som Sveriges tillväxtmotor blir allt viktigare och regionen är den snabbast växande i Europa. När befolkningen förväntas växa med två SL-bussar varje dag fram till 2030 ökar behoven av investeringar i regionen, skriver Handelskammaren.
– Tunnelbanan är blodomloppet och Stockholms mest effektiva transportmedel. En kraftfull utbyggnad av flera tunnelbanelinjer kan skapa möjligheter för 350 000 nya bostäder, säger Anna Wersäll, infrastrukturexpert på Stockholms Handelskammare, i en kommentar.
Handelskammaren vill, förutom att förlänga röda linjen till Lidingö centrum, bl.a. att tunnelbana byggs från Kungsträdgården till Nacka, att blå linjen dras från Akalla till Barkarby och att en ny linje, den lila, byggs från Hagsätra via Älvsjö, Liljeholmen, Fridhemsplan, Hagastaden, Solna till Täby.
Här är ett utdrag ur rapporten om Lidingö och Värtan:
Genom att förlänga röda linjen en station till Lidingö centrum kan hela Lidingö få en bättre trafikförsörjning. De flesta busslinjerna på Lidingö passerar redan idag Lidingö centrum, som då skulle bli en mycket bättre och trevligare bytespunkt till tunnelbanan än vad Ropsten är. Dessutom skulle många Lidingöbor få gångavstånd till tunnelbanan.
Lidingöbanan är i dåligt skick. Framför allt är vagnarna gamla. Den planeras att byggas om till spårvägsstandard och kopplas ihop med den utbyggnad av Spårväg City som ska dras till Ropsten. Detta trots att Lidingöbanan är den del av stomnätet som SL i sin stomnätsstrategi pekat ut som den sträcka som saknar tillräckligt resandeunderlag för att motivera spårväg.
Dagens bro för Lidingöbanan är i mycket dåligt skick och måste ersättas med en ny. Lidingö stad vill att den dras via Lidingö centrum, som den inte når idag.
För att åstadkomma det måste Lidingöbanan dras i en tunnel från den nya bron till Lidingö centrum. Det är ett kostsamt projekt där SL inte vill stå för notan utan kräver att Lidingö stad ska betala. Det vore mer naturligt och skulle ge bättre kollektivtrafik för hela Lidingö om tunnelbanan i stället drogs vidare från det läge den har i dag vid Ropsten på en högre bro och in i berget till Lidingö centrum. Där skulle alla bussar på hela Lidingö kunna ansluta.
Lidingöbanan skulle kunna ersättas med en busslinje i eget körfält på den gamla banvallen. Trafikerad med moderna bussar skulle en sådan lösning ge en betydligt bättre resandestandard än en upprustad Lidingöbana till en betydligt lägre kostnad.
För Värtaområdet skulle matarbuss till tunnelbanan ge snabbare förbindelse med innerstaden än den planerade spårvägen. Kostnaderna totalt sett för trafikförsörjning av Lidingö och Värtanområdet skulle bli betydligt lägre än med spårväg och upprustad Lidingöbana. Det skulle också ge förutsättningar för ett ökat bostadsbyggande på Lidingö.
Jan Lif 2023-05-04 00:13
Göran Grahn 2013-09-12 17:47
Bosse 2013-09-10 09:06
Göran Tegnér 2013-09-09 20:54
Henry Duhs 2013-09-07 13:06
Inga 2013-09-06 10:33
Karin 2013-09-06 07:45
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google