fredag 11 maj 2018 10:59
FINANSIERING SAKNAS. När landstingets Trafiknämnd sammanträder den 22 maj kommer bl.a. ärendet "Information om pågående utredningsstudie avseende kollektivtrafikförsörjning av Norra Djurgårdsstaden" att behandlas. Det är ett omfattande ärende som även tar upp frågor om sammankoppling av Lidingöbanan med Spårväg City och Ropstens utveckling. Slutsatsen är att det gjorda utredningsarbetet, som skulle vara grund för ett inriktningsbeslut och slutredovisats våren 2018, är så komplext att det inte kan slutredovisas förrän "under 2019".
Norra Djurgårdsstaden är Stockholms största stadsutvecklingsområde som innebär minst 12 000 nya bostäder och cirka 35 000 nya arbetsplatser när det är fullt utbyggt. Målsättningen för området är hållbart resande. Med låga parkeringstal och begränsad kapacitet i vägnätet är förutsättningen att de flesta åker kollektivt.
Trafikförvaltningen (SL) har utvärderat tre av alternativen på djupet. Två alternativ innebär att busstrafiken förstärks och kompletterar den befintliga tunnelbanan, medan det tredje innehåller både utökad busstrafik och en utbyggnad av spårväg. Det tredje anknyter till tidigare inriktning för Norra Djurgårdsstaden och innefattar spårväg mellan Djurgårdsbron och Ropsten plus en sammankoppling med Lidingöbanan. Nytt i förslaget är att även Loudden får spårväg.
Ett fullt utbyggt bussalternativ kommer orsaka framkomlighetsproblem i gatunätet, framförallt i delar av innerstaden som ligger utanför Norra Djurgårdsstaden. Ett alternativ är då att ha kortare linjer som matar till den befintliga tunnelbanans stationer. Nackdelen blir då ökat resande på tunnelbanan och lägre resenärsnytta eftersom flera byten behövs.
En utbyggnad av spårväg bedömts dock ge störst möjlighet att långsiktigt klara efterfrågan på resor. Alternativet är förknippat med stora investeringskostnader, men finansieringslösningar saknas. Här föreslår Trafikförvaltningen att en gemensam avsiktsförklaring arbetas fram mellan landstinget och berörda kommuner (alltså bl.a. Lidingö) som reglerar formerna för samverkan och ansvar. Investeringskostnaden för en spårvägsutbyggnad enligt Spårväg city har bedömts till cirka 3,2 miljarder kronor. "Trafikförvaltningen förutsätter en hög grad av medfinansiering för att investeringen ska kunna prioriteras inom den tidsram som ges av gällande planering för stadsutvecklingen inom Norra Djurgårdsstaden".
Trafikförvaltningen pekar på att det finns en risk om inte samordningen mellan stadsutveckling och kollektivtrafikförsörjning av Norra Djurgårdsstaden säkerställs. För, om man inte fattar beslut om fortsättningen finns risken att möjligheten att trafikförsörja området planeras bort. Detta gäller särskilt en spårvägslösning.
"Ingående studier krävs bland annat på sträckan Valparaiso-Ropsten, samt avseende Lidingöbanans nya spårhållplats i Ropsten och av den nya bussterminal som planeras på platsen, där en inriktning bör fastslås under 2019 för att inte fördröja Lidingö stads planering för Lilla Lidingöbron", skriver Trafikförvaltningen, och fortsätter "Osäkerhet råder beträffande den långsiktiga depåförsörjningen för Linje 7, Spårväg City, i det fall en sammanbindning med Lidingöbanan inte kommer till stånd eller alternativ depåkapacitet inte tillskapas. I den fortsatta utredningen bör frågan om depåkapacitet för både spårvagnar och buss studeras djupare i dialog med berörda kommuner".
I övrigt förutsetts utredningsarbetet fortgå i samma form som hittills med en hög grad av samverkan mellan trafikförvaltningen, Stockholms stad och Lidingö stad, skriver förvaltningschefen Caroline Ottosson.
Göran Tegnér (L), gruppledare i Teknik- och fastighetsnämnden 2018-05-17 01:26
Johan Andersson 2018-05-16 17:46
Anders Bergstedt 2018-05-16 14:56
Ulla Bejrum 2018-05-16 09:29
Patrik A Edgren 2018-05-16 09:23
Pia Wieck (LP) 2018-05-16 01:45
Göran Tegnér, trafikutredare 2018-05-14 19:27
Bo Widerström 2018-05-14 12:24
Anders Bergstedt 2018-05-12 22:44
Johan Andersson 2018-05-12 07:53
Anders Bergstedt 2018-05-12 06:33
Anders Bergstedt 2018-05-11 20:24
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google