måndag 7 november 2016 00:01
Göran Tegnér (L), som är ordinarie ledamot i tekniska nämnden på Lidingö, skickade i fredags ett brev till tekniska förvaltningen angående timglashållplatsen på Kottlavägen, som just håller på att byggas. Eftersom många deltar i diskussionen om de trrafikförändringar som nu införs på Lidingö har Lidingösidan valt att publicera det öppna brevet.
Göran Tegnér:
Tekniska förvaltningen har utan tekniska nämndens vetskap upphandlat och påbörjat bygget av en s.k. timglashållplats vid Skärsätra skola. Och eftersom vi ansvariga politiker i tekniska nämnden inte fick tillfälle att ställa relevanta frågor innan beslutet om genomförandet av timglashållplatsen togs, vill jag här och på detta sätt framföra mina frågor, som jag annars hade kunnat ställa i tekniska nämnden:
Kottlavägen hade ca 6 400 - 8 600 fordon (vid olika snitt) per dygn vid trafikräkningen år 2012. Att det föreligger ett behov av att sänka hastigheten förbi skolan är nog alla överens om. Med anledning av det nu pågående bygget vill jag fråga följande:
1) Eftersom busslinje 201 går i 10-minuterstrafik i två riktningar blir det - under högtrafiktid - 12 avgångar totalt per timme över timglashållplatsen. Hur lång hållplatstid innebär detta per stopp och totalt i minuter under dessa sex timmar per dygn?
2) Vid akuta utryckningar med polisbil, ambulans eller brandbil är det ofta fråga om enstaka minuter för att rädda människoliv. En 19 ton tung ledbuss som stannat för att släppa av och på passagerare och särskilt skolbarn vid timglashållplatsen kan knappast börja flyttas bort från flaskhalsen för att lämna plats för utryckningsfordonet som kräver att få komma fort fram.
Chansen att överleva ett hjärtstopp minskar med 10 procent för varje extra minut som år innan man kommer till intensivvården. Sannolikheten för att en dödsolycka inträffar inom en tioårsperiod torde då inte vara helt försumbar. (statistik från bl.a. Oslo har visat att trafiksaneringsåtgärder har förorsakat flera dödsfall). En dödsolycka värderas till en samhällsekonomisk kostnad på 25 Mkr. Hur stor trafiksäkerhetsvinst räknar förvaltningen med att uppnå med denna åtgärd?
3) Hur många trafikolyckor med oskyddade trafikanter har inträffat vid denna punkt under de senaste tio åren?
4) Hur stora blir fördröjningarna för fordonstrafiken och hur långa blir köerna vid buss-stoppen? Kan staden garantera att köerna aldrig fortplantar sig över spårvägsövergången?
5) Bedömer förvaltningen att trafiksäkerhetsvinsten kommer att kunna uppväga förlusten i framkomlighet för privattrafik, nyttotrafik och för utryckningsfordon? Och – ännu värre – uppväga risken av ett dödsfall för mycket?
6) Vad skulle ett borttagande av denna timglashållplats kosta?
7) Vad fanns det för alternativa metoder att begränsa hastigheten?
8) Vad skulle sådana alternativa åtgärder ha kostat?
9) Vilka trafiksäkerhetseffekter hade sådana alternativa åtgärder medfört?
Eftersom tekniska förvaltningen nu har planerat och delvis även genomfört försämringar av framkomligheten på Lidingös tre huvudleder: Södra och Norra Kungsvägen samt Kottlavägen utan att alltid först ha förankrat besluten i tekniska nämnden kräver nu Liberalerna att delegationsordningen till förvaltningen ändras så att alla investeringsbeslut inom området ”Gata och Trafik” på över 1 miljon kronor först ska behandlas i tekniska nämnden.
Avslutningsvis kan jag konstatera att timglashållplats är ett passande namn på ett trafikhinder som kan råka handla om liv eller död. Själv har jag för några år sedan haft förmånen att få färdas med ambulans till Hjärtintensiven på Danderyds sjukhus utan att behöva stanna och vänta på en buss vid en timglashållplats. Bl.a. därför kan jag nu ställa dessa frågor till tekniska förvaltningen.
Med vänlig hälsning
Lidingö den 4 november 2016
Göran Tegnér, ledamot i tekniska nämnden (L)
Anders Bergstedt 2016-11-28 22:51
Anders Jensson 2016-11-28 19:48
Tina von Schinkel 2016-11-16 19:13
Johan Kastengren 2016-11-16 14:33
Göran Tegnér 2016-11-14 15:04
Axel Björklund 2016-11-08 13:50
Anders Jensson 2016-11-08 11:10
Axel Björklund 2016-11-08 08:55
Göran Tegnér 2016-11-07 23:21
Anders Jensson 2016-11-07 22:23
Julius Soreff 2016-11-07 21:36
Anders Jensson 2016-11-07 20:24
Peder Sjögreen 2016-11-07 16:56
Ola svensson 2016-11-07 11:38
Harri Putkisto 2016-11-07 10:49
Axel Björklund 2016-11-07 09:25
Anders Bergstedt 2016-11-07 08:54
paul matell 2016-11-07 07:07
Anders Wennberg 2016-11-07 07:05
Marianne Alin 2016-11-07 03:42
Kerstin Franzén 2016-11-07 01:31
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google