måndag 20 november 2017 13:08
Detta är en saga om hur en bro för spårvagnen och en gång- och cykelväg blev till ett monument över önsketänkande och prestige. Den tidigare finansministern Gunnar Sträng (S) sade en gång: en bortslösad krona är en stöld från skattebetalarna. Men det var länge sedan... Ulf Weidling, centerpartistisk ledamot i kommunfullmäktige och i fastighets- och tekniknämnden, har skrivit sagan.
Om du skulle bygga dig en bro, skulle du inte börja med att undersöka hur man skulle göra för att få nytta för varje krona – att tänka dig vad bron skulle vara till för, och undersöka vad som "så billigt som möjligt" skulle räcka till, nu och i en tänkt framtid?
Du kanske behöver 2 spår för spårvagnar och en gång- och cykelbana – en sådan som vi har på ön och som, där dom är som bredast, är runt 4,5 meter breda? Utrymmet för spåren är ju standard så det är inget att diskutera. Med räcken och annat skulle kanske runt 13 meter bred bro räcka till? Ungefär alltså? Det skulle bli basförslaget – en bro som klarar det vi behöver till lägsta kostnad!
Man en dag ska ju bron invigas…. Och TV-kamerorna surra och vi ska klippa av ett band och hålla ett välformulerat tal och tacka alla som medverkat. Hur vore det inte om bron hade en balkong som kunde vara plattform för detta episka ögonblick? Med plats för press, TV och alla inbjudna politiker och andra medverkande och med plats för lite snittar och förfriskningar på småbord – vi ber anbudsgivaren sätta pris på en sådan balkong som tillägg. Så att vi kan bedöma om det är värt pengarna…
Eller skulle vi ha två balkonger – den andra skulle ju kunna vara en utställning över de broförbindelser, flytbroar och kabelfärjor som tidigare generationer fick nöja sig med? En lysande idé – att knyta ihop förfädernas strävande med vår moderna tid... och vi skulle slippa gliringar om att bygga en bro för att klippa band inför TV... vi ber anbudsgivaren att sätta pris på två balkonger, det kanske blir billigare per styck.
Men kommer cykelbanorna att se futtiga ut – tänk om vi skulle förstärka bilden av ”Hälsans Ö” med att mobiliserar skolungdomar i skaror som skulle cykla fram och tillbaka under invigningen och illustrera vår kamp för ett hälsosammare liv och som är bra för miljön… en strålande idé. Varför inte be anbudsgivaren sätter pris på tre – eller när man tänker på det, kanske fyra – cykelbanor? Visserligen kommer ju demografin i framtiden göra att många invånare snarare använder rollator än cykel, men det är ju några år dit.
När man åker över bron i dag ser man ju bara enstaka cyklister och fotgängare så cykling är ju en säsonghistoria och cykelvägen kommer nog bara att användas under sommarförhållanden egentligen – kanske kan man hävda att snöröjningen går bättre med en bredare gång - och cykelväg? Vi ber om ett tilläggspris för bredare gång- och cykelväg för att se om det blir rimligt!
Och numera ska man ju inkludera arkitektoniskt formspråk och konstnärlig utsmyckning? Dom brukar ju avsätta 2 % av investeringen till sådant i T-banor osv – det blir hela 12 miljoner… Men vi bygger ju för 100 år? Ska vi inte ha ett landmärke som sätter Lidingö på regionkartan, nej på Sverigekartan? Nej helst något som når internationell ryktbarhet… vad får man för 5% eller kanske 10%? Det blir 70 miljoner… varför inte drämma till med 15 % - 100 miljoner, det blir ett bygge med konstnärligt uttryck för eviga tider, ett monument över kommunens ledning. Nej, vi kanske ändå nöjer oss med 10 % när allt kommer omkring.
Ulf Weidling, Centerpartiet
Gabor Sebastiani 2017-11-23 20:15
Heinz Fridman 2017-11-21 13:37
Petter Hedberg 2017-11-21 10:32
Andreas Bengtsson 2017-11-20 17:05
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google