onsdag 21 december 2016 22:57
START OM ETT ÅR. Om ett år, i december 2017, räknar SL med trafikstart för Stombusslinje nr 6, som ska rulla mellan Ropsten och Karolinska. Busslinjen blir en tvärförbindelse mellan den växande Djurgårdsstaden, med 12 000 nya bostäder och 35 000 nya arbetsplatser och Hagastaden, på gränsen mellan Stockholm och Solna, med 6 000 nya bostäder och cirka 50 000 nya arbetsplatser.
Djurgårdsstaden sträcker sig från Loudden i söder till Hjorthagen, Ropsten, Hjorthagen och Husarviken i norr och busstrafiken har hittills varit alldeles för gles med tanke på hur många som redan bor i området. Det är buss 55 och, sedan två år, buss 73 som tar hand om passagerarna.
Den exakta linjedragningen och hållplatsplaceringen för den nya blåa stombussen är ännu inte fastställd. Enligt Keolis, som har uppdraget att köra bussarna, finns det kapacitet i form av cirka 15 ledbussar som kommer vara placerade i Hornsbergsgaraget.
Senast Stockholm fick en ny stomlinje för innerstadsbussar var år 2002 då linje 2 började köra mellan Sofia och Norrtull.
- Det är mycket bra med ytterligare en stombusslinje. Men det är tråkigt och trist att stombusslinjen från Karolinska ska göra halt i Ropsten. Varför inte förlänga denna linje 6 via Lidingö Centrum till Rudboda på Norra Lidingö, som vi liberaler har föreslagit i flera år. Lidingö har fortfarande ingen stomlinje till sitt kommuncentrum. Och inte en enda direktbussförbindelse med innerstaden. Det säger Göran Tegnér, (L), ledamot i teknik- och fastighetsnämnden i en kommentar.
- Vi liberaler har även efterlyst en expresslinje mellan Lidingö C och Danderyds sjukhus via Norra länken. Trafikförvaltningen hade med detta utmärkta förslag för drygt ett år sedan, men det verkar sedan dess ha fallit i glömska. Det är dags för landstinget att genomföra båda dessa efterlängtade förbättringar, anser jag och alla vi lidingöliberaler, säger Göran Tegnér.
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google