onsdag 13 september 2017 00:01
För några dagar sedan ställde Centerpartiet fem frågor här på sidan till Lidingös politiska majoritet om det kommande bygget av Lilla Lidingöbron. Nu har majoritetens tre partier kommit med ett gemensamt svar, som kan läsas här nedan. Länk till Centerns inlägg.
Centerpartiet ställer en rad frågor som de anser sig behöva svar på innan de har möjlighet att kunna fatta ett beslut i brofrågan. Självklart ska vi förtroendevalda och tjänstemän i Lidingö stad ha goda möjligheter att fatta kloka beslut genom bra underlag. Men det är också viktigt att den politiska ledningen i kommunstyrelse och kommunfullmäktige vågar leda staden framåt. Det kan vi göra genom att stycka stora frågor i mindre bitar för att lättare ha kontroll och säkerställa att vi når våra mål. Det gäller såväl långsiktiga mål som delmål på resan dit.
Vi i majoriteten, som har löst frågan om dubbelspår tillsammans med landstinget, vill här ge svar på Centerns frågor.
1. Hur ska staden mobilisera en ledning för projektet som har kunnande och kapacitet på beställarnivå för ett så omfattande totalansvar för bron som staden tar på sig i avtalet?
– Staden har redan idag en ”broorganisation” då det aldrig varit aktuellt att någon annan part än just Lidingö stad ska ha ansvaret för att bygga bron. Tidigare var uppdraget att bygga en bro för gång och cykel samt enkelspår för spårvagn. Det är idag exakt samma uppdrag som tidigare med enda skillnad att det ska byggas ett dubbelspår på bron. Om Centern var oroliga för om Lidingö stad klarar att hantera ett sånt här projekt borde de ha väckt frågan för många år sedan när beslut om att bygga bron togs. Ett beslut som även Centerpartiet står bakom.
2. Hur kan Lidingös intressen om spårdragning på Stockholmssidan tillvaratas när frågan om Spårväg City inte är avgjord än?
- Spårvagnshallarna som byggs i Dalénum är avsedda för att serva samtliga tåg som trafikerar Lidingöbanan och Spårväg City. Goda kommunikationer till dessa spårvagnshallar ökar chanserna för att sammankopplingen mellan dessa banor blir av. Med en ny bro, med dubbelspår och färdigställda spårvagnshallar, skapas det ännu bättre förutsättningar till ett positivt beslut om Spårväg City och dess koppling till Lidingöbanan. Vi från majoriteten kommer att fortsätta arbeta för att det ska ske så snart som möjligt och anser att sannolikheten ökar om alla partier är överens på Lidingö. En politisk splittring i frågan om tidplan för Lilla Lidingöbon kan påverka beslutet om Spårväg City negativt.
3. Hur säkerställer staden att lösningen i Ropsten med bland annat stationsläge blir bra för lidingöborna när Stockholms stad inte finns med i avtalet?
- Ett avtal mellan Lidingö och Stockholm har varit en förutsättning i projektet. Nu när genomförandeavtalet med landstinget är tecknat, avser staden att under hösten sluta ett avtal avseende genomförande och framtida förvaltning av anläggningar avseende Lilla Lidingöbron. Självklart har även Stockholms stad och landstinget gemensamma frågor att förhandla om avseende Ropsten. När nu avtal finns påskrivna för en bro med dubbelspår kan Stockholm och landstinget komma överens om ett stationsläge som hanterar kopplingen till tunnelbanan och en framtida anslutning till Spårväg City.
4. Hur säkerställs att byggprojekt av kaj och bostadshus på Stockholmssidan, i direkt anslutning till bron, samkörs och inte hamnar i konflikt med brobygget när Stockholms stad inte är färdig med sin detaljplan?
- Stora projekt som sker mellan en eller flera parter ställer höga krav på samordning. Självklart delar vi frågeställarnas engagemang för att säkerställa att organisationerna Lidingö stad, Stockholms stad och Stockholms läns landsting ska samarbeta väl kring bron. Lidingö stad har en tät dialog med Stockholms stad om Ropsten. Stockholm kommer i kommande avtal ansvara för "Landanslutning Ropsten". Alla parter är medvetna om att bron ska stå klar 2022. Skulle inte allt vara klart blir det en tillfällig lösning som då finansieras av Stockholms stad och Landstinget. Förhoppningsvis är planeringen klar i Ropsten när bron ska färdigställas, annars kan det bli fråga om provisorier som då Stockholm/SLL får finansiera.
5. Hur kan vi veta vilken brolösning som är den ekonomiskt bästa, när vi inte vet vilka följdinvesteringar som krävs vid olika brolösningar för ökad turtäthet eller för eventuell dragning via Centrum?
- Innan beslutet togs om att bygga en lågbro mellan Lidingö och Stockholm utreddes många olika alternativ. Alla dessa alternativ kan läsas i Lidingö stads arkiv. När kommunstyrelsen sammanträdde efter sommaren var enigheten stor över att avtalet med landstinget är bra för Lidingö och att det är positivt att Landstinget är delfinansiär till bron. För att dra Lidingöbanan via Centrum krävs mycket stora investeringar vilket landstinget, i nuläget, inte är intresserade av att finansiera. Om det ska vara möjligt såsom det ser ut idag krävs ett mycket stort bostadsbyggande i området, flera tusen nya bostäder, samt att Lidingö bekostar merparten av investeringen, uppskattningsvis cirka 700 miljoner kronor. Att massivt bygga ut Centrum med nya bostäder säger vi nej till, men vill Centerpartiet nu hårt exploatera Centrum med nya bostäder? Därför ska nuvarande broinvestering inte omöjliggöra en framtida omdragning via Centrum. De studier som gjorts visar att det går utmärkt att dra Lidingöbanan via Centrum även om bron är byggd med en låg angöring på Lidingö.
Avslutningsvis är vi glada att Centerpartiet tillsammans med alliansen i landstinget känner sig trygga att tillsammans med oss verka för en ny Lidingöbro med dubbelspår. Det är viktigt för transporterna till och från Lidingö.
Carl-Johan Schiller (KD)
Anna Rheyneuclaudes Kihlman (M)
Birgitta Sköld (LP)
Hans Barje (M)
Hans Lefvert 2017-09-21 11:36
Hans Lefvert 2017-09-18 11:25
Rolf Hattenbach 2017-09-17 15:18
Hans Barje 2017-09-17 12:06
Patrik Buddgård (C) 2017-09-13 17:15
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google