söndag 19 augusti 2018 00:01
HÖGBERGA. Centerpartiet arbetar på att göra Stockholm till en pendelbåtsstad, en fråga man drivit under flera år i landstinget. Det har lett till att de populära linjerna 80 (Sjövägen) mellan Nybroplan, Nacka och Lidingö, och linje 89 mellan Stadshuset och Ekerö, permanentats. Nu presenterar partiet en storsatsning på pendelbåtstrafiken i Stockholmsregionen där flera kommuner såsom Värmdö, Järfälla och Täby får pendelbåtstrafik samt stora delar av Stockholms stad som ligger vid vatten. På Lidingö kommer i så fall även Högberga brygga att trafikeras.
För den som följer Lidingösidan är Centerns pendelbåtsplaner inga nyheter. För t.ex. ett knappt år sedan presenterade Stockholms Handelskammare under en diskussion med politiker förslag på en pendelbåtslinje från Tollare i Nacka, via Högberga till Slussen, se denna länk.
I juni skrev Liberalerna på Lidingösidan om att Sjövägen ska förlängas med nya stopp på bl.a. Tranholmen, Djursholms torg, Storholmen och Mor Annas brygga, se denna länk.
- I en vattenstad som Stockholm vore det dumt att inte nyttja vattenvägarna bättre än vad som görs idag. Genom den här satsningen vill vi bygga ut smart och kapacitetsstark pendelbåtstrafik som avlastar en hårt belastad landtrafik och lockar fler att ställa bilen, säger Gustav Hemming (C), miljö- och regionplanelandstingsråd, i ett pressmeddelande. Genom att göra den här satsningen återuppbygger vi på allvar Stockholms som pendelbåtsstad.
Centerpartiet vill satsa 250 miljoner på 8 nya pendelbåtslinjer i Stockholmsregionen. Det handlar om trafik på följande linjer: Norra Ulvsunda – Gamla stan, Täby – Ropsten, Norra Ulvsunda – Hägersten, Fisksätra – Nybroplan (i den ingår ett stopp vid Högberga), Ålstäket – Slussen, Järfälla - Stockholm, Hammarby sjöstad - Nybroplan samt Riddarfjärdslinjen 2.0.
Patrik Björklund 2018-08-26 08:40
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google