onsdag 6 december 2017 13:23
Enligt en rapport från Trafikförvaltningen (SL) framgår att omstigningen mellan Lidingöbanan och Lidingös bussar till tunnelbanan ännu inte är klarlagd. Men enligt skisser kommer gångavståndet mellan Lidingöbanan och tunnelbanan att öka med minst 75 meter vilket motsvarar en samhällsekonomisk årlig merkostnad på cirka 315 Mkr. Vi liberaler förutsätter att ett avtal med Stockholm och landstinget snarast träffas innan det definitiva beslutet om brobygget fattas, med målet att skapa en maximalt bekväm omstigning ungefär som vid Liljeholmen. Det skriver Göran Tegnér (L).
Vi liberaler ställde frågan om hur man kan garantera att tillgänglighet med buss och Lidingöbana till tunnelbanan i Ropsten inte försämras jämfört med idag? Svaret vi fick (delvis tack vare att Lidingösidan publicerade våra frågor) svar: ”De skisser på ny station som visats innebär en mycket liten (ca 50m) ökning av gångavståndet mot vad som gäller idag”.
Men, i Trafikförvaltningens delrapport om Norra Djurgårdsstaden från den 16 augusti säger man så här:
”Utöver detta tillkommer en kostnad för ny spårvagnshållplats i Ropsten. Då hållplatsen ännu inte detaljstuderats är investeringskostnaden i nuläget inte känd. Kostnaden har estimerats till cirka 25 miljoner kronor. Osäkerheten beror på att hållplatsen behöver anpassas utifrån de behov som ges av vald framtida trafiklösning för Norra Djurgårdsstaden, samt övriga intressen på platsen i form av ny bussterminal och Stockholms stads önskade exploatering”.
Av denna text framgår det att omstigningen mellan Lidingöbanan och Lidingös bussar till tunnelbanan ännu inte är klarlagd.
Att gångavståndet och härmed bytestiden mellan de båda banorna riskerar att ökas jämfört med idag framgår av en skiss Trafikförvaltningens ”PM Nyttoanalys av dubbelspår på Lilla Lidingöbron” daterad 2017-06-16:
Lilla Lidingöbron, preliminärt broläge och hållplatsläge i Ropsten. I Ropsten planerar Stockholm att flytta kajlinjen och utöka den byggbara ytan. Illustration: Trafikfövaltningen
Av figuren syns det tydligt att Prel. hållplats ligger ungefär dubbelt så långt bort från tunnelbanan som befintlig hållplats. Hur det blir för bussresenärerna är ännu mer höljt i dunkel.
Av en mer detaljerad skiss ”Markreservation från Stockholms stads Exploateringskontor”, daterad i Stockholms stads tjänsteutlåtande 2015-11-17 framgår det att gångavståndet mellan Lidingöbanan och tunnelbanan kommer att öka med minst 75 meter (räknat mellan plattformsmitten för både Lidingö- och tunnelbanan).
Några mer detaljerade eller omarbetade skisser har inte presenterats sedan dess.
Detta betyder för en daglig pendlare att ca en och en halv arbetsdag per år ytterligare tillbringas vandrandes mellan banorna. Med dagens resmängder motsvarar detta en samhällsekonomisk merkostnad på cirka 315 Mkr.
Vi liberaler förutsätter att ett avtal med Stockholm och landstinget snarast träffas innan det definitiva beslutet om brobygget fattas, med målet att skapa en maximalt bekväm omstigning ungefär som vid Liljeholmen med oförändrade eller kortare gångavstånd mellan tunnelbanan och Lidingöbussarna och Lidingöbanan. Inte längre gångavstånd än idag – som det nu ser ut att bli.
Göran Tegnér, ledamot (L) i teknik- och fastighetsnämnden
Mikael Olofsson 2017-12-08 13:40
Hans Lefvert 2017-12-08 11:18
Mikael Olofsson 2017-12-07 14:06
Hans Lefvert 2017-12-07 12:33
Mikael Olofsson 2017-12-07 08:48
Bo Widerström 2017-12-06 22:13
Henry Duhs 2017-12-06 14:48
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google