Väder Lidingö

Lidingö tisdag 18 december 2018 v. 51

Senaste kommentaren - Se fler

Martin Västberg, säkerhetschef Lidingö stad 18 dec 10:54 om Väktare när fullmäktige tog upp arvodesfrågan

L: Positivt med, och kaos utan, Spårväg City

måndag 21 maj 2018 20:55

Terminalen i Ropsten från år 1967 är nog Sveriges tråkigaste. Passningen mellan buss och tunnelbana är usel. Lidingö har inte en enda direktlinje med Stockholms stad – alla måste byta. Det som positivt är att trafikexperterna nu konstaterar att spårväg är det bästa alternativet för att klara kollektivtrafiken i Norra Djurgårdsstaden. Utbyggd spårväg och hopkoppling med Lidingöbanan betyder dessutom att de stora vagnhallarna i Dalénum kommer till full användning istället för att stå tomma. Det skriver de båda liberalerna Amelie Tarschys Ingre och Göran Tegnér.

Positivt att Spårväg City visat sig vara bäst för Norra Djurgårdsstaden, men kaos redan utan Spårväg City, som försenas återigen. Detta är trist och inte första gången.

Liberalerna instämmer till fullo i majoritetens krav på att landstinget och Stockholms stad måste komma överens snabbt beträffande spårväg City. Men det är värre än så:

Lidingös majoritet utbrister nu plötsligt att ”Kaos väntar i Ropsten”. Att Spårväg City nu har försenats och förhalats av landstinget, men framförallt av Stockholms stad, är inte direkt någon nyhet.

Det är redan kaotiskt i Ropsten. Terminalen från år 1967 är nog Sveriges tråkigaste. Passningen mellan buss och tunnelbana är usel. Lidingö har inte en enda direktlinje med Stockholms stad – alla måste byta. Väntetiderna i lågtrafik är oacceptabelt långa. Det skrämmer bort potentiella resenärer. Och de som är beroende av Lidingöbana och Lidingöbussar får tålmodigt uthärda väntetider på ibland upp till 20 - 30 minuter i lågtrafik.

Majoriteten sparkade i all hast i höstas igång processen med den nya spårvägsbron utan att ha en aning om hur den ska landa i Ropsten. Man vet inte om gångavstånden mellan buss och tunnelbana och mellan Lidingöbana och tunnelbana blir längre eller kortare än idag.

Vi liberaler m.fl. oppositionspartier varnade i höstas för att detta var fel tågordning. Utformningen av knutpunkt Ropsten borde först ha lösts med Stockholms stad och med landstinget. Men då bedyrade Lidingös styrande majoritet att detta inte var något problem, utan att allt skulle lösas inom kort i bästa samförstånd och välvilja.

Men nu står det så här i landstingets rapport: ”När bussterminalen i Ropsten kan bli färdig är för närvarande osäkert men den beräknas kunna färdigställas kring år 2022.”

Ropstens-eländet blir inte löst - i värsta fall - förrän efter det att nya Lidingöbron är på plats. Fel tågordning minst sagt. Och detta alldeles oavsett Spårväg City. Att Spårväg City nu försenas är desto mer beklagligt och helt oacceptabelt.

Men allt är inte bara nattsvart:
Landstingets rapport har visat att spårväg är det bästa alternativet för nya stadsdelen Norra Djurgårdsstaden. Det anser också Liberalerna. Liberalerna i landstinget, Stockholm och Lidingö välkomnar det nya kunskapsunderlaget.

- Jag är väldigt glad över att trafikexperterna nu konstaterar att spårväg är det bästa alternativet för att klara kollektivtrafiken i Norra Djurgårdsstaden. Utbyggd spårväg och hopkoppling med Lidingöbanan är en fråga som vi liberaler drivit länge. Det kommer att förbättra resmöjligheterna till och från Lidingö och dessutom kan de stora vagnhallarna i Dalénum komma till full användning istället för att stå tomma, säger Amelie Tarschys Ingre (L), oppositionsråd i Lidingö stad.

- Rapporten visar att det behövs 60 meter långa spårvagnar för att kapaciteten ska räcka till för att trafikförsörja Norra Djurgårdsstaden. Detta har vi liberaler hävdat även för Lidingöbanan redan år 2010, långt innan SL anskaffade de alltför korta 40-metersvagnarna, säger Göran Tegnér (L), trafikutredare och ledamot i Teknik- och fastighetsnämnden på Lidingö.

I detta instämmer våra kollegor i landstinget och Stockholms stad:

"Spårväg är både attraktivt, har stor kapacitet och visar sig nu också vara det enda samhällsekonomiskt lönsamma alternativet. Nu måste landstinget börja planera för spårväg till Ropsten, Loudden och Lidingö – och börja samråda om finansieringen med Stockholm, Lidingö och staten", säger Sara Svanström (L), vice ordförande i landstingets trafiknämnd och Liberalernas talesperson i kollektivtrafikfrågor.

"Vi liberaler har förespråkat spårväg till Norra Djurgårdsstaden i många år så detta är en glädjande signal. Nu gäller det att Stockholms stad sätter igång planeringen för spårväg igen. I en nybyggd stadsdel i Stockholm ska människor inte behöva använda bil eller sitta i överfulla bussar för att ta sig över stan, utan man ska kunna lita på en tillgänglig kollektivtrafik som minskar restiderna och bilberoendet", säger Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd och gruppledare för Liberalerna i Stockholms stad.

Amelie Tarschys Ingre (L), oppositionsråd
Göran Tegnér (L), ledamot i teknik- och fastighetsnämnden

Dela L: Positivt med, och kaos utan, Spårväg City

Kommentarer

Karin Wallgren 2018-05-22 15:18

Den som försöker följa det som skrivs om Lidingöbanan och Spårväg City kan inte undgå det ständigt återkommande problemet: att det fattas pengar. Och så har det varit
fast Lidingö har gjort sitt genom att upplåta mark för spårvagnshallarna och nu ska bygga den nya tågbron. Ändå har Stockholm och Landstinget beslutsvånda när det gäller finansieringen. Är tanken att på så sätt pressa många miljoner ytterligare från Lidingö? Finns det inga gränser för hur länge man kan hålla på och förhala på det här sättet. Vi som är i ett utsatt läge därför att Lidingö är en ö och alla här är vi beroende av att kunna ta oss till andra sidan. Hela ärendet bör anmälas till EU där ju Sverige är ett medlemsland. Får en liten utsatt kommun bli överkörda i all oändlighet på det här sättet? Anmäl ärendet till EU. Har vi något att förlora? Jag tror inte det.

Göran Tegnér (L) 2018-05-22 07:05

Svar till Patrik A Edgren:

Tack för din kommentar Patrik!
Den är (tyvärr) helt korrekt. I landstingets rapport så talas det mycket om att finansieringen inte är klar och det krävs medfinansiering från berörda kommuner, d.v.s. Lidingö och Stockholm.

Spårväg City med Lidingöbanan ihopkopplad i Ropsten blir ju då ett sammanhängande spårvägssystem från Gåshaga till Centralen i Stockholm. Lidingö medfinansierar ju redan Spårväg City med en spårvägsbro för ca 700 Mkr (som normalt tillhör Landstingets ansvar att finansiera) och har upplåtit mark till SL:s spårvägsdepå vid AGA.

Göran Tegnér (L) 2018-05-22 06:59

Svar till Marianne Alin:

Vi skrev: "Lidingö har inte en enda direktlinje med Stockholms stad – alla måste byta".

De tre linjer du nämner: 6, 55 och 76 går ju alla bara till Ropsten i Stockholms stad. Ropsten ligger inte i Lidingö. Alla Lidingöbor måste ju byta för att komma på dessa linjer!

Vi liberaler vill förlänga stombusslinje 6 till Rudboda i Norra Lidingö. Då blir det en direktlinjen. Den vill vi ha på direkten!

Patrik A Edgren 2018-05-21 23:11

Vad jag förstår så har landstinget ännu inte i budgeten planerat för Spårväg City. Skulle man våga hoppas på att så sker, tämligen omgående? Eller är parterna (Stockholms resp. Lidingö stad samt landstinget) oense om hur kostnadsfördelningen skall ske?

Marianne Alin 2018-05-21 22:14

Förvånansvärt att TRE direktlinjer med Stockholm inte märks!!!
Linje 55 går via Stureplan till Slussen mot Tanto.
Linje 76 går via Strandvägen, Slottsbacken, Slussen mot Ljusterögatan.
Linje 6 går via Sofiahemmet, Östra Station, Odenplan till Nya Karolinska.
Och en Linje 75 mellan Ropsten och Stureplan är på gång.

Att Ropsten är tråkig, blåsig är väl alla överens om.

För att göra Ropsten säkrare, låt bli att köra in prlvatbilar i terminalen. I terminalen skall endast bussar finns!!!

Kommentera

Fler artiklar från Politik

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Senaste kommentarerna

Annonser

Annonser från Google