tisdag 19 december 2017 00:01
Många har redan dödförklarat Lidingö centrum med anledning av den ökande e-handeln. Dessa farhågor är enligt vår uppfattning kraftigt överdrivna. Omsättningen för Lidingö har ökat med 2,4 procent per år de senaste åtta åren, vilket är betydligt mer än Stockholm län och hela landet gjort. Den butiksdrivna handeln stagnerar inte bara för att e-handeln växer. Den framtida butikshandeln beräknas istället växa med mellan 3 och 9 procent under perioden 2012-2022. Det skriver de fem liberalerna Amelie Tarschys Ingre, Suzanne Liljegren, Torsten Engevik, Göran Tegnér och Mattias Reinholdson.
Vi i Liberalerna anser att det lokala näringslivet är viktigt för att upprätthålla ett attraktivt och levande Lidingö. Ett näringsliv som trivs och utvecklas underlättar för lidingöborna att kunna handla lokalt och skapar nya lokala arbetstillfällen.
För att Lidingö fortsatt ska vara en attraktiv kommun med god miljö vill Liberalerna utveckla Lidingö centrum med mer handel, service och bostäder utifrån lidingöbornas behov och önskemål. Ska Lidingö centrum fortsätta att vara lidingöbornas självklara handels-, mötes-, boende- och kulturplats måste det snarast byggas ut.
Många har här på Lidingösidan och i andra sammanhang redan dödförklarat vårt centrum med anledning av den ökande e-handeln. Dessa farhågor är enligt vår uppfattning kraftigt överdrivna.
Omsättningen för Lidingö har ökat med 2,4 procent per år de senaste åtta åren. Det är betydligt mer än för Stockholms län (1,3 procent) och hela landet (1,7 procent). Om den befolkningsprognos som finns för Lidingö stämmer pekar siffrorna mot en ökning av Lidingös handel med drygt 3 procent per år. Att tro att hela den tillväxten skulle ske via e-handel faller på sin egen orimlighet.
Handels utredningsinstitut (HUI) har visserligen gjort beräkningar som pekar på att e-handeln fortsätter att växa kraftigt och ta en allt större marknadsandel. Men man konstaterar också att den butiksdrivna handeln inte stagnerar bara för att e-handeln växer. Enligt HUI:s beräkningar beräknas butikshandeln växa med mellan 3 och 9 procent under perioden 2012-2022. Det kommer alltså att behövas mer butiksytor även i framtiden.
Det finns även miljömässiga skäl för att bygga ut Lidingö centrum. I dag köps 60 procent av lidingöbornas sällanköpsvaror på andra sidan bron. Om vi antar att andelen som åker från ön för att handla sällanköpsvaror minskar från 60 till 40 procent, när Lidingös centrumhandel byggs ut planenligt, beräknas antalet bilresor minska med 7 procent, men biltrafikarbetet (bilresor gånger reslängden) minskar med hela 24 procent. Det skulle ge stora samhällsekonomiska besparingar vad gäller olyckor, vägslitage, koldioxidutsläpp och buller.
Ryktet om Lidingö centrums förtida död är betydligt överdrivet. Frihet är att kunna handla nära!
Amelie Tarschys Ingre (L), oppositionsråd
Suzanne Liljegren (L), gruppledare i miljö- och stadsbyggnadsnämnden
Torsten Engevik (L), gruppledare i kommunfullmäktige
Göran Tegnér (L), gruppledare i teknik- och fastighetsnämnden
Mattias Reinholdson, (L) ledamot i kommunfullmäktige
Pia Wieck (LP) 2018-02-04 11:30
Staffan Anderberg 2018-02-03 14:27
Göran Tegnér (L) 2018-02-03 10:49
Karin Wallgren 2018-02-02 18:56
Pia Wieck (LP) 2018-02-01 13:46
Johan Mähler 2018-02-01 10:00
Johan Mähler 2017-12-22 10:18
Cecilia Grahn 2017-12-22 08:31
Johan Mähler 2017-12-21 13:22
Anders Odéen 2017-12-21 11:05
Cecilia Grahn 2017-12-20 23:44
Katarina Plamstierna, Lidingö Näringsliv/Företagarna Lidingö 2017-12-20 20:14
Göran Tegnér 2017-12-20 11:56
Johan Mähler 2017-12-20 08:51
Göran Tegnér, ledamot (L) i Teknik- och fastighetsnämnden 2017-12-19 23:24
Göran Tegnér, ledamot (L) i Teknik- och fastighetsnämnden 2017-12-19 22:56
Anders Diedrichs 2017-12-19 18:45
Mikael Olofsson 2017-12-19 14:52
Anders Diedrichs 2017-12-19 12:26
Johan Mähler 2017-12-19 11:03
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google