måndag 29 januari 2018 17:58
När Norra Djurgårdsstaden är utbyggd för 26 000 invånare och 35 000 arbetsplatser måste minst en buss i minuten trafikera stadsdelen. På Lidingö finns nya spårvägshallar på plats för Spårväg City och staden samarbetar för en ny spårvägsbro. Men i Stockholm vill den röd-grön-rosa majoriteten hellre sälja mark till nytt kontors- och bostadsbyggande, istället för att skapa nödvändiga möjligheter för kollektivtrafiken. Det skriver de tre liberalerna Göran Tegnér, Amelie Tarschys Ingre och Nancy Mattsson.
Norra Djurgårdstaden kommer att bebyggas med 15 000 bostäder och förses med 35 000 arbetsplatser. DN Stockholms skrev den 26 januari 2018:
”När stadsdelen planerades talades det om en stadsdel praktiskt taget utan behov av privatbilism och en spårväg som skulle stå klar när invånarna flyttade in. Så blev det inte, spårvägen har fortfarande inte nått fram.”
Stadsbyggnadsborgarrådet Jan Valeskog säger vidare i DN-artikeln: ”Men kollektivtrafikförsörjningen till Loudden står inte och faller med spårvägen, bussar är ett alternativ”.
När området är fullt utbyggt år 2038 kan man förvänta sig ca 26 000 boende och 35 000 arbetsplatser. Stockholms stad räknar ibland med upp till 37 000 invånare och 44 000 arbetsplatser. Med ett krav på 0,5 parkeringsplatser per lägenhet, blir det knappast bilfritt. Planerat utrymme för kollektivtrafiken, utpekat som Spårväg City, är boulevarden utmed Lindarängsvägen/Louddsvägen.
Med ca 2,5 resor per invånare och dag och med 41 % andel som reser kollektivt och med 10 % som reser i den mest belastade timmen, kan antalet resor för boende och till arbetsplatserna uppskattas till ca 2 300 resenärer per timme och riktning. En vanlig stombuss har 45 sittplatser och SL räknar i genomsnitt med att 30 % av ståplatserna ska utnyttjas, s.k. praktisk kapacitet för en acceptabel resstandard. Det ger 35 bussturer per riktning och timme, d.v.s. en buss var 1,7:e minut med utgångspunkt i dagens kollektivandel i innerstaden: 41 procent. SL anger att den maximala kapaciteten för stombussar i innerstadstrafik uppgår till max 2 000 passagerare per timme och riktning. Samtidigt siktar den politiska ambitionen på en ökande kollektivandel. Allt annat lika, leder den ambitionen till ytterligare kapacitetsproblem.
Ledbussar kommer inte att vara tillräckliga för att trafikförsörja Norra Djurgårdsstaden.
Landstingets rapport ”Kollektivtrafik Östlig förbindelse” beskriver kapacitetsbrister, regularitets- och framkomlighetsproblem för den täta busstrafiken och styrker slutsatsen att bussen, som enda färdmedel, inte är en lösning för att åstadkomma ökad kollektivtrafikering.
Trafikförvaltningens yttrande om Norra Djurgårdsstaden säger att det krävs lösningar med, egentligen, reservat för bussar och spårväg, om det alls ska gå att trafikera så tätt som krävs:
”Med busstrafik genom Östlig förbindelse finns behov av minst en buss i minuten genom Norra Djurgårdstaden. Det är i praktiken svårt att trafikera så tätt med bibehållen regularitet och framkomlighet om inte busstrafiken får ett eget reserverat utrymme utan korsningar i plan med övrig trafik. Även Spårväg City, som bedöms behöva köras i 3 minuters trafik, behöver ett eget spårutrymme genom Norra Djurgårdsstaden.”
Alla som sett busstrafik trafikera en stadsgata tätare än var 3:e minut vet att det blir s.k. kolonnkörning. Bussarna packar ihop sig, står i vägen för varandra och det blir omöjligt att upprätthålla regularitet.
Under många decennier var Stockholm ett internationellt planeringsföredöme. När staden växte och nya stadsdelar färdigställdes, var kollektivtrafiken redan planerad och byggd. Ansvar togs för en fungerande helhet. Men det tycks vara glömd historia och förlorad kompetens.
Stockholms stads röd-grön-rosa majoritet är offensiva i teorin och talar om en förbättrad och utökad kollektivtrafikering, samtidigt har de i praktiken aktivt motarbetat och förhalat genomförandet av Spårväg City. Det politiska löftet om god kollektivtrafik, som Norra Djurgårdsstadens invånare trodde på när de flyttade in i sina nya bostäder, är inte mycket värt. När det kommer till kritan, då vill den röd-grön-rosa majoriteten hellre sälja mark till nytt kontors- och bostadsbyggande, istället för att skapa nödvändiga reservat för kollektivtrafiken.
Lidingö har nya spårvägshallar på plats och samarbetar för en ny spårvägsbro. Som goda grannar försöker vi göra vad vi kan för att underlätta för både Lidingöborna och Norra Djurgårdsstadsborna att resa kollektivt och minska sitt miljöavtryck. Om den röd-grön-rosa majoriteten ska ha någon trovärdighet alls finns bara ett beslut att ta – bygg ut Spårväg City!
Göran Tegnér, trafikutredare och ledamot (L) i Teknik- och fastighetsnämnden Lidingö
Amelie Tarschys Ingre (L), oppositionsråd
Nancy Mattsson, ordförande Liberalerna Lidingö
Göran Tegnér (L) 2018-01-31 10:40
Göran Grahn 2018-01-31 00:06
Patrik A Edgren 2018-01-30 22:02
Sara Svanström (L), vice ordförande landstingets trafiknämnd Amelie Tarschys Ingre (L), oppositionsråd Lidingö 2018-01-30 21:16
Lars Hedberg 2018-01-30 18:37
Hans Lefvert 2018-01-30 14:31
Jan Valeskog (S) stadsbyggnadsborgarråd, Stockholm 2018-01-30 11:45
Anders Odéen 2018-01-30 09:40
Lars Hedberg 2018-01-30 08:53
Karin Wallgren 2018-01-30 08:40
Göran Tegnér (L) 2018-01-29 22:12
Henry Duhs 2018-01-29 21:35
Göran Tegnér (L) 2018-01-29 21:27
Fredrik Lundström 2018-01-29 21:22
Patrik A Edgren 2018-01-29 21:07
Staffan Anderberg 2018-01-29 20:56
Karin Wallgren 2018-01-29 20:29
Henry Duhs 2018-01-29 19:20
Henrik Åkermark 2018-01-29 18:33
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google