Väder Lidingö

Lidingö måndag 2 december 2024 v. 49

Senaste kommentaren - Se fler

Infartsparkering en av fullmäktiges frågor

torsdag 28 maj 2015 06:34

Vid måndagens kommunfullmäktigemöte togs frågan om infartsparkering upp. Göran Tegnér (FP) ville i en interpellation (fråga) till ordföranden i tekniska nämnden ha svar på olika frågor om vad som händer i framtiden med lidingöbornas infartsparkeringsmöjligheter. I och med att parkeringsplatsen vid Ropsten kommer att, om inte helt försvinna, så i alla fall minskas betydligt blir det svårare att kunna ställa bilen där för att ta tunnelbanan.

Tekniska nämndens ordförande Christer Åkerhielm (M) funderade på om inte Bodal är en möjlig plats för infartsparkering.Tekniska nämndens ordförande Christer Åkerhielm (M) funderade på om inte Bodal är en möjlig plats för infartsparkering.

Christer Åkerhielm (M), som fått frågan, kunde bara säga att några överenskommelser med Stockholms stad inte var gjorda.
- Däremot har vi talat mycket med Stockholms stad om denna fråga. Vi har tydligt fört fram våra åsikter under många år och det kan inte råda någon tvekan om vad vi önskar. Men Stockholms stad har ännu inte lagt detaljplanen för området. Det är alltså inte klart om det ska bli parkeringshus eller något annat i området, sa Åkerhielm.

- Men vi vill och inser också att vi måste underlätta för lidingöborna genom att skapa infartsparkeringar. Redan nästa gång när tekniska nämnden sammanträder kommer vi starta arbetet att fram en plan för parkering, på lång sikt. Där kommer vi, utöver att nämna ett antal små parkeringar, även peka ut fyra-fem större möjliga parkeringar på denna sidan bron. Bodal, där SL nu har sitt förråd, kommer definitivt vara ett alternativ. Däremot är vi inte säkra på hur många parkeringsplatser som verkligen behövs, förklarade Christer Åkerhielm.

Centerpartisten Ulf Weidling hade nyligen varit på ett möte i Norra Djurgårdsstaden, där man visat att byggplanerna sträckte sig ut i vattnet med bl.a konstgjorda öar, se Lidingösidan 19 maj. Han ställde då frågan om parkeringar och fick svaret att de platser som skapas enbart är till för korttidsparkering, inte förpendlingsresenärer, eftersom kostnaderna kommer vara så höga.
- Mitt intryck var att vi lidingöbor måste klara oss utan infartsparkering i Ropsten, sa Wejdling och fortsatte: Jag tror att vi måste börja planera konkret nu, annars kan möjligheter försvinna var vi kan lägga parkeringsplatser.

Patrik Sandström från Miljöpartiet frågade om man gjort någon undersökning om vilka resenärer som vill parkerajust vid Bodal och inte vid någon annan station innan de fortsätter färden kollektivt.

Rebecca Krus från Folkpartiet efterlyste en politik där man blickar framåt. Ska man kanske kunna göra någotannat i samband med att man parkerar, som att uträtta några ärenden och på så sätt spara tid, eller ska det baravara en parkering i närheten av kollektiv trafik?

Kommunalrådet Anna Rheyneuclaudes Kihlman (M) sa att man de senaste åren följt utvecklingen noga vad gäller Ropsten och att tekniska förvaltningen håller frågan ständigt aktuell.
- Vi har tittat på parkeringar i alla planer som behandlats under de senaste 5-10 åren. Det finns hela tiden en inriktning på hur man ska lösa detta med parkering. Det här är ett strategiskt arbete.

Och så var denna debattrunda avklarad. Men frågan lär säkert tas upp i fullmäktige igen.

Göran Tegnér (FP) brukar ofta visa fullmäktige sina beräkningar. Här har han jämfört hur många bilar som skulle infartsparkera i Lidingö Centrum om det vore gratis (1 110), om det kostade 30, 50, 75, 100, 125 och 150 kronor.Göran Tegnér (FP) brukar ofta visa fullmäktige sina beräkningar. Här har han jämfört hur många bilar som skulle infartsparkera i Lidingö Centrum om det vore gratis (1 110), om det kostade 30, 50, 75, 100, 125 och 150 kronor.

Dela Infartsparkering en av fullmäktiges frågor

Kommentarer

Birgitta Olsen 2015-07-09 10:33

Såhär i efterhand när M,Fp o C säger de fick info om trängselskatt tillofrån Ropsten kan man undra varför ingen nämnde detta?
Jag kommer hädanefter åka in till stan o dela med mig av mina avgaser o dubbdäcksmolekyler till stockholmarna vilket jag nu har betalat för genom att passera Ropsten.

Bo Widerström 2015-06-01 23:05

Det är bara att konstatera att Paul Lindquist och hans tidigare s.k. parhäst Anna R Kihlman har varit riktigt dåliga förhandlare med Stockholms stad och SL.

Dessa två har gett SL tillstånd att parkera och underhålla spårvagnarna, som skall trafikera Spårväg city, på Lidingö i en ny gigantisk depå vid AGA. Men samtidigt ställdes inga motkrav mot Stockholms och SL:s politiker om att Lidingö då måste få behålla sina parkeringsplatser för bilar i Ropsten när de visste att en stor exploatering skulle ske i bl.a. Ropstensområdet.

Stockholmarnas spårvagnar kommer dessutom att gå tomma morgon och kväll över Lidingö från och till AGA-depån och förorsaka extra miljöstörningar på Lidingö.

Det är bara framsynthet och förmågan att framföra motkrav som gäller i ett sådana läge. Men så kloka var inte dessa politiker.

Det är pinsamt att ovan se Kommunalrådet Anna Rheyneuclaudes Kihlman (M) svar "att man de senaste åren följt utvecklingen noga vad gäller Ropsten (parkeringsfrågan) och att tekniska förvaltningen håller frågan ständigt aktuell".

Ingela Danielsson 2015-06-01 19:23

Infartsparkering i Bodal? Vilka Lidingöbor kan tänkas parkera där? Som inte har tillgång till allmänna kommunikationer närmare hemmet? För det är väl inte de som bor bortom Brevik där inga allmänna kommunikationer finns, som ska ta bilen till Bodal? Och hur ska de åka vidare? Med Lidingötåget? Finns det plats på det? Många frågor blir det...

Marie Zetterberg Gellerstig 2015-05-31 21:10

Vi måste bygga parkeringsöar på Lidingö där man kan ställa bilen under dagen! Bygginfart Bodals etablering är ett förslag som kan ta en större mängd bilar.
Jag vill gärna cykla men bor för långt bort i Käppala för att orka hela vägen till stan tur o retur en arbetsdag.
Utmed Lidingövallen har nu en parkering skapats på norra ön.
Fler parkeringsöar i små omfattningar behövs, dessa stör inte.
Förslag även utmed tåget på södra ön på flera ställen.

Anders Bergstedt 2015-05-28 22:59

Jag håller fullständigt med Henry Duhs. Stockholm har grundlurat Lidingöpolitikerna i många avseenden och redan nu är det missnöje med turtätheten och trängseln som blir i spårvagnarna. Ersättningstrafiken fungerar utmärkt och går dubbelt så ofta. Nog är det något grundläggande fel då det är mycket billigare att ta bilen genom tunneln än att parkera i Ropsten!

Henry Duhs 2015-05-28 10:14

Hur svårt kan det vara?

Är det inte dags att vakna upp och sluta drömma en gång för alla.

Stockholm Stad har ingen som helst anledning eller ej avser att tillhandahålla några parkeringsplatser i Ropsten för lidingöbor bara för att vara snälla.

Möjligen kommer några få dyra parkeringsplatser tillhandahållas på marknadsmässiga grunder. Det kommer vara få lidingöbor som anser att det vara värt kostnaden att parkera i Ropsten.

I och med byggnation av Norra Djurgårdsstaden och exploateringen av frihamnsområdet kommer Ropstens tunnelbanestation bli överbelastad.

Det ända rätta är naturligtvis att snarast bygga tunnelbanan till Lidingö centrum så snart som möjligt och lägga ner planerna på en ny bro för spårvagnstrafik som lidingöborna dessutom själva ska betala hela kostnaden för och ej heller kommer kunna utnyttja då för få passagerare kommer kunna nyttja detta trtansportsätt. Låt istället Lidingöbanan stanna i Torsvik där övergång till tunnelbanan sker.

Det är nu ganska uppenbart att någon hoppkoppling av Lidingöbanan vidare med någon Spårväg city ej kommer att bli verklighet. SL har inte råd när väl fungerande bussar kostar en fraktion av vad en spårvagnslösning kostar. Vidare talar planerna för hur planerna i Ropsten att det inte heller kommer låta sig göras.

Något ny bussterminal á la Ropsten behöver inte byggas för bussar i Lidingö centrum. Det förklaras av att det räcker med att bussarna ej behöver vänta på tunnelbanan, utan endast plocka upp passagerare vid passage av Lidingö centrum när de trafikerar hela Lidingö.

En tunnelbanestation i Lidingö centrum skulle även vara räddningen för handeln här. I och med att området vid Ropsten kommer bli en stor handelsplats kommer många passagerare/kunder handla där då de ändå ska kliva av tunnelbanan och byta färdmedel. Med en tunnelbana skapas bättre kundunderlag, vilket gagnar alla lidingöbor.

Vidare kommer naturligtvis Lidingö bli mycket attraktivare som arbetsplats i stockholmsregionen om det går att ta sig till Lidingö utan att behöva färdmedel i Ropsten.

Sammanfattningsvis, sluta drömma och tramsa, var realistiska, tänk tunnelbana och gör det snabbt.

Slutligen innebär inte att en slutstation samma sak som A-lagare och busliv kommer störa livet på Lidingö. De slutstationer som har problem med busliv finns i socioekonomiska utsatta bostadsområden. Det kommer inte bli ett problem för Lidingö. Möjligen kan det bli stora problem för Lidingös villaägare i och med att fastighetspriserna kommer stiga avsevärt om tunnelbanan, vilket kan komma att innebära en framtida höjd.

Kommentera

Fler artiklar från Politik

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Senaste kommentarerna

Annonser från Google