torsdag 5 oktober 2017 07:13
ÖSTLIG FÖRBINDELSE VIKTIGAST. Kommunstyrelsens arbetsutskott på Lidingö har fått yttra sig över finansdepartementets lagförslag om ändrad trängselskatt i Stockholm. Dels vill staten ta ut trängselskatt en halvtimme tidigare än nu, alltså från 06.00, dels vill man höja avgiftsnivån till 135 kronor per dag. Dessutom vill man öka antalet dagar som skatt ska betalas. Tanken är att detta ska minska trängseln, öka framkomligheten och vara en "långsiktig hållbar lösning på Stockholmsområdets trafikproblem".
Men Lidingö stad är i sitt svar inte särskilt imponerad av förslaget. 60 procent av lidingöbornas arbetspendling går till Stockholms innerstad. Därför är det viktigt att hitta lösningar som fungerar för alla trafikslag, alltså inte bara bilar. Lidingö kommer bygga en ny bro, Lilla Lidingöbron, som är till stor nytta för hela regionen. På bron blir det både gång-, cykel- och spårvägstrafik och under bron blir det båtpendling. Allt detta innebär en överflyttning till transportslag som minskar trängseln i hela Stockholmsregionen. Men, frågar sig arbetsutskottet, kommer Lidingö att få ta del av de ökade intäkterna som detta ger? Nej, inte alls, är svaret.
Att knyta ihop Lidingöbanan med Spårväg city i Ropsten skulle också bidra till minskad trängsel och lägre utsläpp. Då kan den nya stadsdelen Norra Djurgårdsstaden kollektivtrafikförsörjas på ett gynnsamt sätt ur både miljö- och trängselhänseende. "Därför borde genomförandet av det avtal som redan finns om att knyta ihop spårvagnstrafiken i Ropsten prioriteras och färdigställas".
Lidingö stad ifrågasätter vidare om trängselsituationen i Stockholms innerstad är av sådan art att det motiverar att debitera trängselskatt redan från klockan 06.00. Om denna strategi fortsätter kan det innebära att trängselskatt kommer debiteras året om, dygnets alla timmar, skriver Lidingö i sitt svar.
Finansdepartementets förslag på lagändring om trängselskatt, bygger på de tankar som regeringens förhandlingsperson i Sverigeförhandlingen presenterade i augusti 2017. De ökade intäkterna ska nämligen finansiera investeringarna som Sverigeförhandlingen slöt avtal om med Stockholms läns landsting, Huddinge kommun, Solna stad, Stockholm stad, Täby kommun, Vallentuna kommun och Österåkers kommun. Detta är orimligt anser Lidingö stad.
Det som däremot är angeläget är att planeringen av den s.k. Östliga förbindelsen fortsätter, alltså en sammankoppling mellan Nacka och Stockholm. En sådan förbindelse skulle minska både privat- och nyttotrafikens belastning vad gäller miljö och trängsel, framför allt i innerstaden. Om trängselskatteintäkterna används som finansiering för denna förbindelse får både lidingöbor och övriga invånare i hela regionen del av skatteintäkterna. "Därmed skapas en större legitimitet och acceptans för höjningen av trängselskatten", skriver staden.
Mikael Olofsson 2017-10-09 14:49
Mikael Olofsson 2017-10-09 14:47
Helena Bargholtz 2017-10-07 21:19
Björn Hellerstedt 2017-10-06 06:51
Aron Franzen 2017-10-05 11:09
Anders Odéen 2017-10-05 09:38
Birgitta Olsen 2017-10-05 08:06
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google