Väder Lidingö

Lidingö lördag 12 oktober 2024 v. 41

Senaste kommentaren - Se fler

Fullmäktige tog bron

onsdag 30 november 2016 06:21

DETALJPLANEN ANTAGEN. Måndagens långa budgetdebatt i Lidingö kommunfullmäktige, som tog dryga 8 timmar, slutade med att alla röstade på sina egna förslag, utom Sverigedemokraterna, som anslöt sig till majoriteten. Skattesatsen ligger kvar på 18.64, trots Vänsterpartiets tappra försök att höja med 24 öre. Men det förslaget fick bara en röst. Tisdagens fortsatta sammanträde tog däremot bara tre timmar och innefattade bl.a. detaljplanebeslut för Lilla Lidingöbron.

Rune Sirvell (M), ordförande i miljö- och stadsbyggnadsnämnden.Rune Sirvell (M), ordförande i miljö- och stadsbyggnadsnämnden.

Rune Sirvell (M), som är ordförande i miljö- och stadsbyggnadsnämnden, började med att tala om för alla ledamöter i sessionssalen vad som inte skulle beslutas under kvällen vad gällde detaljplanen för Lilla Lidingöbron. Det var en hel del:

Detaljplanen reglerar inte
* att en ny bro ska byggas
* hur en ny bro ska utformas
* den seglingsfria höjden
* enkelspår eller dubbelspår
* brobanans disposition
* eventuell dragning av Lidingöbanan via Centrum
* anslutningen av bron vid Ropsten
* bil och busstrafiken
Och efter denna uppräkning lade Sirvell till: Planen är mycket flexibel och låser oss inte inför kommande beslut om bron.

Man kunde därmed trott att all diskussion därmed var avklarad, men riktigt så var det inte. Det blev en kort diskussion på bara en timme.

Patrik Buddgård, Centerpartiet, förstod direkt att Rune Sirvells genomgång var ett sätt att besvara kritiken i förväg. Men för Centerpartiets del ville han ha "ett omtag" vilket betyder återremiss. Det finns mycket som påverkar framtiden för bron, t.ex. den östliga förbindelsen som diskuteras, dubbelspår eller enkelspår plus en massa olika konsekvenser. "Ta ett steg tillbaka" sa han och vill sedan att Lidingöbanan ska gå genom Lidingö centrum, "från ett lågt läge. Vi vill se hur ett högt läge ser ut innan vi yttrar oss".

Kommunalrådet Anna Rheyneuclaudes Kihlman (M) hade lovat barnen i Kalvhagens och Bo förskolor att hon skulle ha med sig "Hygglo" upp i talarstolen.Kommunalrådet Anna Rheyneuclaudes Kihlman (M) hade lovat barnen i Kalvhagens och Bo förskolor att hon skulle ha med sig "Hygglo" upp i talarstolen.

Kommunstyrelsens ordförande Anna Rheyneuclaudes Kihlman (M) tyckte då, att skulle man gå med på Centers omtag, ja då "kan vi stå här i 10-15 år och fortsätta debattera". Om Lidingö vill ha en hög bro, ja då måste vi få en ny vattendom, vilket kan ta ett par år ytterligare. Och då måste vi också göra nya planer för Torsvik.

Vänsterpartisten Sven Erik Wånell ställde frågan "hur länge håller bron" och sa att "framtiden är alltid osäker" vilket säkert ingen tänkte ha någon avvikande mening om. Gamla Lidingöbron är lidingöbornas mest frekventerade cykelväg, sa Wånell varvid en del ledamöters tankar gick till den numera nedlagda snabbcykelbanan på Norra Kungsvägen.

Lars H Ericsson, Lidingöpartiet, kom in på detta med den blivande brons höjd. En spårvägsbro måste bli högre än den stora bilbron för att kunna landa i Torsvik. Fast Lidingöbanan via Centrum är en utmärkt lösning. "Rune har visat att vi låser fast en detaljplan, inget mer. Detaljplanen ger oss valfrihet".

Patrik Buddgård betonade att Centern vill utvärdera dragningen genom Centrum. "Men det innebär inte att vi redan nu har tagit ställning".

Thomas Bengtsson, Miljöpartiet, sa att hans parti skyndsamt vill revidera planen. Hur ska vi kunna förhandla med landstinget? Bengtsson yrkade på avslag.

Daniel Larson, Socialdemokraterna, uppmanade moderaterna i fullmäktige att tala med sina partikamrater i det moderatstyrda landstinget.

Suzanne Liljegren, Liberalerna, undrade, med hänvisning till det Lars H Ericsson sagt, om Lidingöpartiet redan bestämt sig för en lågbro. "Man kan inte fatta ett sådant beslut innan alla fakta finns på bordet. Hoppas att majoriteten inte låst fast sig".

Fredrik Kronberg, Moderaterna, talade om Spårväg City och tyckte att det senaste beslutet för några dagar sedan, att dra spåren till Centralen i Stockholm, visade att det äger rum en seriös hantering av frågan. "Detta är viktigt för oss, det kan peka ut en riktning". För, flera bedömare säger att det inte räcker med en utbyggd busstrafik för att klara av alla passagerare som finns i den färdigbyggda Norra Djurgårdsstaden...

Carl-Johan Schiller, Kristdemokraterna, påpekade att kostnaderna hela tiden ökar när man väntar. Detta ärende har hållit på i sex år. Det är ineffektivt att inte ta beslut. "Det är viktigt att processen rullar framåt".

Anna Rheyneuclaudes Kihlman återkom till Centern och frågade vad de var oroliga för. Hög bro? Låg bro? Lidingöbanan? "Det finns utredningar som visar att det går att bygga högt".

Även Sven Erik Wånell återkom. "Det är en detaljplan som möjliggör, men inte hindrar". Och så vände han sig till C och LP: Ni säger att ni vill ha spårväg genom Centrum. Men ni har ju blockerat detta genom att säga nej till byggnation. Ni har ingen politik som går ihop.

Lars H Ericsson hastade till talarstolen och sa att "det var de som ville ha T-bana till ön som blockerat" men att det nu ljusnade och att det började lossna för spårvagnen. "Spårväg City behövs helt enkelt".

Göran Tegnér (L) fullproppad med siffror.Göran Tegnér (L) fullproppad med siffror.

Göran Tegnér, Liberalerna, kom laddad med bilder som förklarade hur kostnaderna för Lidingöbanan ökat på ett märkligt sätt. Sverigeförhandlingen uppskattade kostnaden för en dragning genom Centrum till 800 miljoner i september 2015. I mars 2016 hade kostnaden plötsligt ökat till 2900 miljoner kronor, alltså med faktorn 3,6 på ett halvår. En "oberoende" kalkyl kom fram till att summa borde ligga på 550 miljoner. Investeringskostnaden för en kilometer Lidingöbana via Centrum låg enligt Sverigeförhandlingen i mars 2016 på 1074 miljoner. Andra spårvägsdragningar i landet (Göteborg, Hälsingborg, Malmö, Lund) ligger på mellan 136 och 367 miljoner per kilometer. "Fan trot, sa Rellingen" sa Tegnér och skakade på huvudet. Mönstret går igen när man vill lägga ner något, då ökar kostnaderna mycket snabbt.

Beslutet blev att detaljplanen antogs. C och MP reserverade sig.

Ida Drougge (M) hade med sig dottern till fullmäktige.Ida Drougge (M) hade med sig dottern till fullmäktige. En klass från Hersby var kvällens enda åhörare, vilket gladde många ledamöter som är lite svältfödda på uppskattning från öns invånare. Skoleleverna (som alltså kom från just Hersby i vilket även många ledamöter gått) blev lovade att få släcka törsten med ledamöternas burkvatten. Klockan 19.30 lämnade skolklassen sessionssalen och tackade för sig.En klass från Hersby var kvällens enda åhörare, vilket gladde många ledamöter som är lite svältfödda på uppskattning från öns invånare. Skoleleverna (som alltså kom från just Hersby i vilket även många ledamöter gått) blev lovade att få släcka törsten med ledamöternas burkvatten. Klockan 19.30 lämnade skolklassen sessionssalen och tackade för sig.

Dela Fullmäktige tog bron

Kommentarer

Hans Lefvert 2016-12-05 11:10

Efter att ha lyssnat på debatten i KF om detaljplanen för Lilla Lidingöbron, blir man besviken och förvånad över att de viktiga frågorna inte debatteras eller avfärdas utan motivering.

Kärnfrågan när det gäller detaljplanen är om denna är så flexibel, som majoriteten hävdar och gäller även för en hög bro mot Lidingö. En planbeskrivning, som visar konsekvenser av enbart en låg bro, gäller givetvis inte för en hög bro. Alltså kan inte detaljplanen användas om bron blir hög mot Lidingö.

Dessutom saknas en redovisning av konsekvenser av en anslutning av Lidingöbanan till Lidingö C. Det som står i planen att en anslutning inte hindras är inte verifierat.

Oppositionen vill vänta med ytterligare beslut i brofrågan för att alla fakta ska finnas på plats. Hur ska bron se ut för att klara framtidens kollektivtrafik och hur ska bron bäst anpassas till det som ska byggas i Ropsten. Utbyggnaden av spårtrafik från Lidingö till T-centralen och Tvärspårvägen ger nya möjligheter för Lidingöborna att komma till stan och regionen med spårvagn. Det är då viktigt att denna spårtrafik blir tillgänglig för hela Lidingö och inte bara södra delen.

Majoriteten avvisar detta med motiveringen att det inte går att vänta längre, trots att bron ska vara flexibel och framtidsinriktad för 120 år framåt.

L visade att Lidingöbanan genom Lidingö C ger en samhällsekonomisk vinst på ca 700 mkr och en oberoende kostnadsberäkning visar att kostnaden för att dra om Lidingöbanan är ca 550 mkr.

Nyligen har även Landstinget beslutat att bygga vidare på Spårväg City mot T-centralen. Analyser visar att spårvägen är nödvändig för att trafikförsörja Norra Djurgårdsstaden.

Majoriteten verkar göra allt för att fortsätta planerna att bygga en låg bro och därmed skjuta upp en omdragning av Lidingöbanan via Lidingö C på obestämd tid. Man arbetar för att stänga Lidingö för en utveckling av kollektivtrafiken istället för följa och anpassa sig till vad som händer i Ropsten och i regionen.

Majoriteten borde istället lägga alla krafter på att i samverkan med Landstinget dra om Lidingöbanan via Lidingö C nu, när infrastrukturen för regionens spårtrafik byggs för lång tid framåt. En omdragning av Lidingöbanan är en viktig länk i spårsystemet, som ger Lidingö stor samhällsnytta, särskilt som Lidingö C ska byggas ut. Detta ger förstås även nytta för Landstingets projekt med Lidingöbanan, Spårväg City och Ropstens ombyggnad, som är avsedda för trafikförsörjning av denna del av regionen.

Majoritetens trafikpolitik, avseende Lilla Lidingöbron och Lidingöbanans omdragning via Lidingö C, behöver uppdateras eftersom omvärlden har ändrats. Det som gällde vid tidigare inriktningsbeslut för den låga bron, gäller inte längre.

Att bygga Lilla Lidingöbron utan att veta vilken spårtrafik, som bron ska utformas för, är ett stort misstag.

Det vilar ett tungt och ensamt ansvar på majoriteten, som har Lidingös framtid i sina händer.

Hans Lefvert
Ordf. Centrala Lidingö Villaägareförening (CLV)

Anders Bergstedt 2016-12-01 09:09

Jag har alltid varit starkt kritisk till politikens långbänkar med pratglada politiker som inte lyssnar på andra. Jag har tidigare försökt, men gjorde nu ett tappert försök att lyssna på debatten via Lidingö Närradio.

Hela måndagskvällen fram till kl.23.30 var det en kavalkad av pratkvarnar som pratade för döva öron men uppenbarligen var väldigt roade själva. I princip var ju allt förberett och det var bara att rösta ja eller nej.

Trots det skulle alla partier försöka övertyga om det egna partiets förslag. Nivån på argumenteringen var ofta rent pinsam. Lidingös politiker borde dra slutsatser av att intresset från allmänheten är minimalt och att få vill engagera sig.

Jag har ju själv åsikter och förslag om det mesta men då jag ser politiken i praktik tappar jag totalt intresset. Många av de politiska besluten har i efterhand visat sig vara grova missbedömningar som kostat miljarder. Jag kan inte acceptera att man måste gå via ett politiskt parti för att kunna påverka politiken.

Denna form av politik har spelat ut sin roll och orsakat den handlingsförlamning som råder från gräsrotsnivå i de flesta demokratiska länder och innebär att hälften står mot hälften växelvis ! Därför har de nationalistiska krafterna alla möjligheter att skapa ytterligare kaos !

Kaj Hattenhauer 2016-11-30 07:58

Tack för uppdateringen. Härligt att få en inblick i kommunalpolitiken.

Kommentera

Fler artiklar från Politik

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Senaste kommentarerna

Annonser från Google