onsdag 30 november 2016 06:21
DETALJPLANEN ANTAGEN. Måndagens långa budgetdebatt i Lidingö kommunfullmäktige, som tog dryga 8 timmar, slutade med att alla röstade på sina egna förslag, utom Sverigedemokraterna, som anslöt sig till majoriteten. Skattesatsen ligger kvar på 18.64, trots Vänsterpartiets tappra försök att höja med 24 öre. Men det förslaget fick bara en röst. Tisdagens fortsatta sammanträde tog däremot bara tre timmar och innefattade bl.a. detaljplanebeslut för Lilla Lidingöbron.
Rune Sirvell (M), som är ordförande i miljö- och stadsbyggnadsnämnden, började med att tala om för alla ledamöter i sessionssalen vad som inte skulle beslutas under kvällen vad gällde detaljplanen för Lilla Lidingöbron. Det var en hel del:
Detaljplanen reglerar inte
* att en ny bro ska byggas
* hur en ny bro ska utformas
* den seglingsfria höjden
* enkelspår eller dubbelspår
* brobanans disposition
* eventuell dragning av Lidingöbanan via Centrum
* anslutningen av bron vid Ropsten
* bil och busstrafiken
Och efter denna uppräkning lade Sirvell till: Planen är mycket flexibel och låser oss inte inför kommande beslut om bron.
Man kunde därmed trott att all diskussion därmed var avklarad, men riktigt så var det inte. Det blev en kort diskussion på bara en timme.
Patrik Buddgård, Centerpartiet, förstod direkt att Rune Sirvells genomgång var ett sätt att besvara kritiken i förväg. Men för Centerpartiets del ville han ha "ett omtag" vilket betyder återremiss. Det finns mycket som påverkar framtiden för bron, t.ex. den östliga förbindelsen som diskuteras, dubbelspår eller enkelspår plus en massa olika konsekvenser. "Ta ett steg tillbaka" sa han och vill sedan att Lidingöbanan ska gå genom Lidingö centrum, "från ett lågt läge. Vi vill se hur ett högt läge ser ut innan vi yttrar oss".
Kommunstyrelsens ordförande Anna Rheyneuclaudes Kihlman (M) tyckte då, att skulle man gå med på Centers omtag, ja då "kan vi stå här i 10-15 år och fortsätta debattera". Om Lidingö vill ha en hög bro, ja då måste vi få en ny vattendom, vilket kan ta ett par år ytterligare. Och då måste vi också göra nya planer för Torsvik.
Vänsterpartisten Sven Erik Wånell ställde frågan "hur länge håller bron" och sa att "framtiden är alltid osäker" vilket säkert ingen tänkte ha någon avvikande mening om. Gamla Lidingöbron är lidingöbornas mest frekventerade cykelväg, sa Wånell varvid en del ledamöters tankar gick till den numera nedlagda snabbcykelbanan på Norra Kungsvägen.
Lars H Ericsson, Lidingöpartiet, kom in på detta med den blivande brons höjd. En spårvägsbro måste bli högre än den stora bilbron för att kunna landa i Torsvik. Fast Lidingöbanan via Centrum är en utmärkt lösning. "Rune har visat att vi låser fast en detaljplan, inget mer. Detaljplanen ger oss valfrihet".
Patrik Buddgård betonade att Centern vill utvärdera dragningen genom Centrum. "Men det innebär inte att vi redan nu har tagit ställning".
Thomas Bengtsson, Miljöpartiet, sa att hans parti skyndsamt vill revidera planen. Hur ska vi kunna förhandla med landstinget? Bengtsson yrkade på avslag.
Daniel Larson, Socialdemokraterna, uppmanade moderaterna i fullmäktige att tala med sina partikamrater i det moderatstyrda landstinget.
Suzanne Liljegren, Liberalerna, undrade, med hänvisning till det Lars H Ericsson sagt, om Lidingöpartiet redan bestämt sig för en lågbro. "Man kan inte fatta ett sådant beslut innan alla fakta finns på bordet. Hoppas att majoriteten inte låst fast sig".
Fredrik Kronberg, Moderaterna, talade om Spårväg City och tyckte att det senaste beslutet för några dagar sedan, att dra spåren till Centralen i Stockholm, visade att det äger rum en seriös hantering av frågan. "Detta är viktigt för oss, det kan peka ut en riktning". För, flera bedömare säger att det inte räcker med en utbyggd busstrafik för att klara av alla passagerare som finns i den färdigbyggda Norra Djurgårdsstaden...
Carl-Johan Schiller, Kristdemokraterna, påpekade att kostnaderna hela tiden ökar när man väntar. Detta ärende har hållit på i sex år. Det är ineffektivt att inte ta beslut. "Det är viktigt att processen rullar framåt".
Anna Rheyneuclaudes Kihlman återkom till Centern och frågade vad de var oroliga för. Hög bro? Låg bro? Lidingöbanan? "Det finns utredningar som visar att det går att bygga högt".
Även Sven Erik Wånell återkom. "Det är en detaljplan som möjliggör, men inte hindrar". Och så vände han sig till C och LP: Ni säger att ni vill ha spårväg genom Centrum. Men ni har ju blockerat detta genom att säga nej till byggnation. Ni har ingen politik som går ihop.
Lars H Ericsson hastade till talarstolen och sa att "det var de som ville ha T-bana till ön som blockerat" men att det nu ljusnade och att det började lossna för spårvagnen. "Spårväg City behövs helt enkelt".
Göran Tegnér, Liberalerna, kom laddad med bilder som förklarade hur kostnaderna för Lidingöbanan ökat på ett märkligt sätt. Sverigeförhandlingen uppskattade kostnaden för en dragning genom Centrum till 800 miljoner i september 2015. I mars 2016 hade kostnaden plötsligt ökat till 2900 miljoner kronor, alltså med faktorn 3,6 på ett halvår. En "oberoende" kalkyl kom fram till att summa borde ligga på 550 miljoner. Investeringskostnaden för en kilometer Lidingöbana via Centrum låg enligt Sverigeförhandlingen i mars 2016 på 1074 miljoner. Andra spårvägsdragningar i landet (Göteborg, Hälsingborg, Malmö, Lund) ligger på mellan 136 och 367 miljoner per kilometer. "Fan trot, sa Rellingen" sa Tegnér och skakade på huvudet. Mönstret går igen när man vill lägga ner något, då ökar kostnaderna mycket snabbt.
Beslutet blev att detaljplanen antogs. C och MP reserverade sig.
Hans Lefvert 2016-12-05 11:10
Anders Bergstedt 2016-12-01 09:09
Kaj Hattenhauer 2016-11-30 07:58
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google