Väder Lidingö

Lidingö fredag 24 januari 2025 v. 04

Senaste kommentaren - Se fler

Förslag: Kulturnattspengar till öns ungdomskultur

tisdag 20 oktober 2015 16:10

Efter den nyligen väl genomförda kulturveckan på Lidingö, har den politiska majoriteten i kultur- och fritidsnämnden (M+LP+KD) beslutat att testa en ny modell för att långsiktigt säkra resurserna till ungdomskultur på Lidingö. Det handlar om att öka de externa intäkterna till kulturen på Lidingö, genom att ta en mindre summa betalt från Kulturveckans besökare, pengar som ska gå tillbaka till mer kultur för unga på ön.

Den avgift som politikerna tänker sig ligger runt 50 kronor för en veckas kulturaktiviteter. Man har nu givit förvaltningen i uppdrag att utreda det hela och att genomföra ett avgiftsförsök under 2016 års kulturvecka.
Utgångspunkten är att summan inte ska hindra någon att besöka kulturen och ambitionen är att det i ett första skede ska ge 40 – 80 000 kronor extra till ungdomskultur på Lidingö. Utöver besöksavgifter ska även en plan tas för att inkludera det lokala näringslivet i Kulturveckan.

Dela Förslag: Kulturnattspengar till öns ungdomskultur

Kommentarer

Erik Andersson 2015-10-21 09:41

Om Lidingös kulturpolitiker kommit och lyssnat på det föredrag som hölls i Stadshuset under kulturveckan av forskaren vid Handelshögskolan Erik Modig, hade de fått lära sig att kultur inte är tärande verksamhet utan i högsta grad närande. Mot den bakgrunden är det obegripligt hur man överhuvudtaget kan diskutera att mjölka Kulturveckan på en, i sammanhanget liten struntsumma, för att stödja ungdomskulturen.
Forskning visar hur kultur kan lyfta människor och samhällen till nya nivåer. Att stödja kulturen i ett samhälle är inte en kostnad utan en investering, som ger mångfalt tillbaka. Se exempelvis på Borås, som tog emot en jättestaty av Pinocchio, som blev starten på en förvandling av en stad på dekis till att nu blivit ”inne” och modern mycket tack vare kultursatsningar.
Det är trist att konstatera att kulturförvaltningens ansträngningar att lyfta fram kulturen på Lidingö inte skapade mera intresse för alla de högklassiga aktiviteter som erbjöds. Men det beror sannolikt inte bara på bristande intresse utan även otillräcklig marknadsföring. Hur skall man kunna gå på ett evenemang om man inte vet om det? Knappt ett ord om Kulturveckan i Lidingö tidning och MittiLidingö, trots att man fått tips.
Att mot den bakgrunden avgiftsbelägga evenemanget är kortsiktigt och direkt kontraproduktivt. Det kommer att bli ännu glesare bland besökarna och intresset från externa aktörer att stötta och delta, mindre. Satsa istället i god tid på genomtänkt marknadsföring och var uthållig.
Erik Andersson

Kommentera

Fler artiklar från Politik

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Senaste kommentarerna

Annonser från Google