Väder Lidingö

Lidingö tisdag 16 juli 2019 v. 29

Senaste kommentaren - Se fler

Jacob Truedson Demitz 11 jul 21:05 om Marianne Bernadottes modekreationer visas. Kronprinsessan invigde

L: Förarlös buss kan koppla ihop Lidingöbanan med Lidingö centrum

onsdag 30 augusti 2017 22:59

VILL TESTA MÖJLIGHETERNA. Uppdaterad. Liberalerna i landstinget och på Lidingö vill testa förarlösa bussar mellan Lidingöbanan och Lidingö centrum. Det skulle till relativt låga kostnader koppla samman Lidingö centrum med södra Lidingö, förbättra resmöjligheterna för lidingöborna och göra att även den spårbundna trafiken kan utnyttjas mer effektivt. Tanken är bussarna enligt ett förslag skulle köras från infartsparkeringen vid Bodal, via Södra Kungsvägen till rondellen vid OKQ8-macken och sedan runt stadshuset, kvarteret Oden och stadshusparkeringen på Sturevägen, Stockholmsvägen, Odenvägen, Friggavägen och Lejonvägen, och sedan tillbaka till Bodalsparkeringen.

Förslag på linjesträckning, från Bodal runt Lidingö centrum. Illustration: LiberalernaFörslag på linjesträckning, från Bodal runt Lidingö centrum. Illustration: Liberalerna Amelie Tarschys Ingre, Göran Tegnér och Sara Svanström utanför Lidingö stadshus i samband med presentationen av förslaget. Foto: Bo ÖhlénAmelie Tarschys Ingre, Göran Tegnér och Sara Svanström utanför Lidingö stadshus i samband med presentationen av förslaget. Foto: Bo Öhlén

– Vi ser fram emot att kunna genomföra ett innovativt och teknikvänligt försök med självkörande bussar här på Lidingö, säger Amelie Tarschys Ingre (L), oppositionsråd på Lidingö.

Eldrivna fordon och förarlösa fordon tillhör det som ligger närmast i tiden. Landstinget med ansvar för kollektivtrafiken har möjlighet att se till så innovativa lösningar och nya tekniker får möjlighet att testas.

– Vi måste våga satsa mer på framtidens miljövänliga och effektiva teknik, säger Göran Tegnér (L), ledamot i teknik- och fastighetsnämnden på Lidingö.

I Stockholm finns intressenter som vill testa självkörande bussar i Kista. Fr.o.m. den 1 juli i år har Transportstyrelsen underlättat möjligheterna att bedriva testverksamhet för självkörande fordon på allmän väg.

– Självkörande bussar skulle ge kollektivtrafikanterna möjlighet till flexiblare resor. Om försöket faller väl ut ser vi framför oss att de förarlösa bussarna blir permanenta, på fler ställen i Stockholms län. Det skulle få landstingets kollektivtrafikresurser att räcka längre och göra hela trafiksystemet mer effektivt, säger Sara Svanström, vice ordförande (L) i landstingets trafiknämnd.

Liberalerna på Lidingö har drivit idén med en förarlös busskyttel mellan Lidingöbanan och Lidingö Centrum sedan år 2015, bl.a. i två artiklar på Lidingösidan: 2015-02-15: ”Utred skyttelbuss mellan Lidingöbanan och Lidingö Centrum; och 2015-06-13 (”Är minibuss utan chaufför lösningen?”).

Uppdaterad. Bild från artikel i RT-forum:

FÖRARLÖST. I staden Sion i Schweiz kör två bussar förarlöst mitt i centrum bland vanlig trafik och fotgängare - det handlar om minibussar med plats för 11 sittande passagerare som upptar samma yta på gatan som en vanlig personbil med plats för förare och fyra passagerare. RT-Forum har provåkt detta exempel på framtidens kollektivtrafik. Foto: PostBus SwitzerlandFÖRARLÖST. I staden Sion i Schweiz kör två bussar förarlöst mitt i centrum bland vanlig trafik och fotgängare - det handlar om minibussar med plats för 11 sittande passagerare som upptar samma yta på gatan som en vanlig personbil med plats för förare och fyra passagerare. RT-Forum har provåkt detta exempel på framtidens kollektivtrafik. Foto: PostBus Switzerland

Se även artikel på RT-Forum 13 september 2017.

Dela L: Förarlös buss kan koppla ihop Lidingöbanan med Lidingö centrum

Kommentarer

Stefan Hållberg 2017-09-05 08:56

Magdalena,

Baggeby och Torsvik tas bort och Lidingö centrum och Torsviks torg tillkommer. Lika många stopp således. Bör bli något längre restid pga längre sträcka men det rör sig om sekunder. För mig är det absolut värt de extra sekunderna för att få en Lidingöbana som går den vägen den naturligtvis skulle gå om den byggdes idag. Tror alla som stått och väntat på bussen vid byten håller med.

Utgå heller inte ifrån att resenärer är på väg till Ropsten, en stor andel av resorna görs lokalt på Lidingö, och då ofta med idag nödvändiga byten. Någon kan säkert upplysa om hur den andelen ser ut.

Sedan finns det såklart andra för- och nackdelar med en omdragning, såsom ekonomi, påverkan på bussar etc.

Magdalena Olofsson 2017-09-04 12:20

Utan att ta ställning till just alternativet "förarlös" buss, så är ett alternativ till att dra Lidingö-banan via Lidingö centrum absolut att föredra! Lidingö-banan är det i stort sett enda alternativet för arbetspendlare till Stockholm som bor öster om Larsberg. Men hela den södra sidan av ön är beroende av den som snabbaste transport till Ropsten. Varför skulle vi vara intresserade av en förlängd restid via centrum bara för att handlarna inbillar sig att så många skulle kliva av där och handla på hemväg från jobbet i Stockholm? Det låter för mig som ett önsketänkande!

Amelie Tarschys Ingre 2017-09-02 09:57

Per, det är SL som ansvarar för kollektivtrafiken.

Per Welander 2017-09-01 12:44

Hej Amelie, Du svarade inte på frågan om DU tar ansvar om något barn eller vuxen skadas/dödas av ett av era föreslagna autonoma fordon? Detta oavsett laglighet. Ett dödat barn blir inte levande för att experimentet är lagligt. I USA dog föraren i en självkörande Tesla efter kollision. Den självkörande bilen fattade inte att det kolliderat utan fortsatte efter olyckan köra genom två staket och körde sen på en elstolpe.

Experimenten ute i Europa med autonoma fordon är på mycket avgränsade platser utan hård allmän trafik. Men du skrev "självkörande". Du måste skilja på självkörande fordon där föraren är beredd att ta över och autonoma "förarlösa" fordon. Liberalernas förslag enligt artikeln var autonoma fordon.

Karin Wallgren 2017-09-01 11:34

Lidingöbanans sträckning går ju utmed hela södra ön från Gåshaga till Ropsten. Så då förstår jag inte "binda ihop södra Lidingö med Lidingöbanan". Och vad händer isf med sträckan Baggeby-Ropsten om nu Bodal skulle vara en knutpunkt? Men tanken var väl också att handeln ska gynnas med frekvent kommunikation södra ön via Lidingö centrum. Jag är långtifrån tilltalad av förslaget.

Amelie Tarschys Ingre (L) 2017-09-01 10:16

Hej Per, naturligtvis går det inte att införa självkörande bussar innan det är lagligt i Sverige. Dock finns självkörande fordon redan sedan många år i drift i bl a Frankrike, Holland och Schweiz. Vi tror att det skulle vara ett effektivt, billigt och smart sätt att binda ihop södra Lidingö med Lidingöbanan.

Per Welander 2017-08-31 15:35

Tekniken och juridiken är långt ifrån att autonoma förarlösa bilar (enligt nivå 5 standard J3016) kan köra säkert på den föreslagna sträckan. Tar Amelie Tarschys Ingre, Göran Tegnér och Sara Svanström (Liberalerna) ansvaret om något barn eller vuxen skadas/dödas i detta tokiga experiment? Vänta till tekniken/juridiken är klar och det är många år. Sluta släng bort skattebetalarnas pengar på detta!

Göran Tegnér, ledamot (L) i Teknik- och fastighetsnämnden 2017-08-31 13:34

Jovisst, Det är en mycket bra början!

Birgitta Olsen 2017-08-31 00:51

Kan man inte börja med förarbussar innan tekniken med förarlösa har blivit en realitet? En buss som t.ex. kör från Bodalsparkeringen till centrum fortsätter till Ropsten och tillbaka. Ingen tidtabell utan kör hela tiden fram och tillbaka.

Kommentera

Fler artiklar från Politik

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Annonser

Radio Lidingö, Alla tiders Visit Lidingö, stor

Annonser från Google