fredag 4 september 2015 00:15
Sedan flera år pågår diskussioner i Stockholmsregionen om utbyggnad av kollektivtrafiken. Diskussionerna leds av "Sverigeförhandlingen", som har regeringens uppdrag att förbereda nya höghastighetsjärnvägar i Sverige, men också att förhandla om ökat bostadsbyggande i landets tre storstadsregioner. Tjänstemän inom Lidingö stad har under sommaren tagit fram underlag för kommande diskussioner om att dra Lidingöbanan eller tunnelbanan till Lidingö centrum. Siktet är inställt på år 2035.
Sverigeförhandlingen och Trafikförvaltning i Stockholms läns landsting har kontaktat ett antal kommuner i Stockholmsregionen i slutet av juni för att diskutera utbyggd spårtrafik och ökat bostadsbyggande. Den 1 oktober är sista dag för kommunerna att lämna in sina kalkyler och för några veckor sedan träffade Sverigeförhandlingen representanter för tolv kommuner i länet. Lidingö var en av de tolv.
För Lidingös del handlar det om en dragning av Lidingöbanan via centrum eller en utbyggnad av tunnelbanan till centrum. Men det innebär också att flera bostäder, än de som finns med i den nu gällande översiktsplanen, måste byggas. Översiktsplanen sträcker sig till år 2030 och säger att 3 740 till 3 840 bostäder ska vara färdigbyggda år 2030. Enligt stadens information till Sverigeförhandligen kan spårinvesteringarna innebära att ytterligare 1 700 upp till 3 000 bostäder står klara år 2035. Detta gäller oavsett om det blir Lidingöbanan eller tunnelbanan som går till centrum. Tilläggsiffrorna har tagits fram av stadens tjänstemän med utgångspunkt från gällande översiktsplan och bostadsförsörjningsprogram. Politikerna har sedan sett siffrorna innan de skickats in.
Lidingösidan: Är den bostadssiffra som nämns acceptabel för båda parter för att kunna gå vidare?
- Vi har inte fått någon respons från Sverigeförhandlingen ännu så det går inte att svara på det. Från vår sida är detta ett förslag som kommer att diskuteras vidare om vi över huvudtaget är intressanta för Sverigeförhandlingen och om vi från Lidingö är intresserade av att förhandla vidare. Det säger de tre kommunalråden Anna Rheyneuclaudes Kihlman (M), Birgitta Sköld (LP) och Carl-Johan Schiller (KD) i ett gemensamt svar.
Det är viktigt att betona att det nu handlar om diskussioner och att Lidingö stad endast tagit fram beräkningar som visar vilken nytta dessa nya spårdragningar kan ha för Lidingö. Men med tanke på att den nya bron, Lilla Lidingöbron, ska stå klar redan år 2020 och att man nu i oktober börjar upphandla en byggentreprenör, kan man fråga sig om hänsyn nu borde tas för en eventuellt kommande dragning av Lidingöbanan genom centrum år 2035. Från stadens sida förordar man en låg bro, men är den optimal för en spårvagn som ska upp till Torsviks torg? Flera moderater i andra kommuner ställer sig nu alltmer undrande till Lidingös högt uppdrivna takt vad gäller färdigställandet. Ursprungstanken var att Spårväg City skulle börja rulla på bron år 2020, men nu kommer det ta många år till innan dessa vagnar passerar bron till sina stallar i Aga.
Lidingösidan: Står de tre majoritetspartierna bakom de handlingar som skickats in till Sverigeförhandlingen?
- Ja det gör vi i dagsläget. För att överhuvudtaget få en chans att diskutera frågan konstruktivt inom majoriteten, med övriga politiska partier och inte minst Lidingöborna valde vi att skicka in handlingarna då vi annars inte hade fått vara med. Det vore orimligt att i dagsläget avstå från att ens vara med i diskussionerna, eftersom frågan sträcker sig så långt in i framtiden. Det är helt enkelt en alldeles för stor fråga för att vi kommunalråd mitt i sommaren skulle stänga den dörren utan någon som helst diskussion. Det är inte att vara en ansvarstagande politiker för Lidingöborna. Om vi ska gå vidare i diskussionerna är det viktigt med ett välförankrat mandat. Viktigt att veta är också att vi inte bundit oss i frågan på något sätt, säger de tre kommunalråden i sitt gemensamma svar.
Enligt Lidingö stad ger de tänkta spårinvesteringarna ett antal effekter. Förutom ökat bostadsbyggande och fler invånare som kan ge öns handlare ett större kundunderlag, så kommer fastighetspriser och markvärden att öka. Om det blir tunnelbana till ön så försvinner bussterminalen vid Ropsten. Där kan Stockholm istället bygga bostäder, kontor och butiker. Bilåkandet över bron kommer att minska, restiderna till centrum minskas och "Lidingö kan ta ansvar för infartsparkeringsfrågan", som det står i underlaget till Sverigeförhandlingen.
Lidingösidan: Vad händer nu?
Lidingös stadsdirektör Anna Hadenius, som tillsammans med mark- och exploateringschefen Bengt Rehn deltog i mötena med Sverigeförhandlingen och Trafikförvaltningen/SLL, säger:
- Inom ett par dagar förväntar vi oss ett svar från Sverigeförhandlingen/SLL om hur de avser gå vidare med de föreslagna spårdragningarna från kommunerna i länet. Alla förslag som fortfarande är aktuella ska i så fall beskrivas ytterligare från berörda kommuner.
- Vad gäller bostadstillskottet förväntar vi oss också besked inom kort. De redovisade bostadssiffrorna är inte bindande för någon kommun i detta läge. Sverigeförhandlingen avser skriva avtal med ett antal kommuner hösten 2017. Om vi fortfarande är kvar i processen då vet jag inte, säger Anna Hadenius.
Anders Wennberg 2016-01-16 02:33
Göran Tegnér 2015-10-03 14:43
Henry Duhs 2015-09-08 20:49
Lars H Ericsson, Lidingöpartiet 2015-09-08 18:29
Göran Tegnér 2015-09-08 10:59
Daniel Källenfors 2015-09-07 17:26
Jon Jonson 2015-09-07 15:22
Henry Duhs 2015-09-07 11:00
Jan-Erik Nowacki 2015-09-07 02:47
Göran Tegnér 2015-09-06 23:42
Carl-Johan Schiller 2015-09-06 20:47
Katarina Palmstierna, Ordförande Företagarna Lidingö 2015-09-06 15:49
Anders Wennberg 2015-09-06 14:37
Göran Tegnér 2015-09-06 11:09
Anders Wennberg 2015-09-05 15:00
Amelie Tarschys Ingre (FP) 2015-09-05 13:03
Kjell Lindgren 2015-09-05 12:33
Amelie Tarschys Ingre (FP) 2015-09-05 10:30
Carl-Johan schiller 2015-09-05 10:04
Karl Nenzén 2015-09-05 09:13
Björn Tarras-Wahlberg 2015-09-05 08:16
Martin Olofsson 2015-09-04 23:04
Anders Wennberg 2015-09-04 19:40
Patrik Buddgård (C) 2015-09-04 16:56
Carl-Johan Schiller 2015-09-04 16:17
Anders Wennberg 2015-09-04 07:07
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google