onsdag 30 maj 2018 16:53
BRON HELT KLAR 2022. Den 1 oktober fattar Lidingös kommunstyrelse beslut om vem som får uppdraget att bygga Lilla Lidingöbron. Anbudsinlämningen pågår till den 7 augusti, och staden upphandlar just nu en byggledare för det dagliga arbetet. Byggstart beräknas till våren 2019. Gång- och cykelbanan kan stå klar sommaren 2021 och spårtrafiken kopplas in hösten 2022. Först när den nya bron står på plats rivs Gamla Lidingöbron.
Den entreprenör som får kontraktet måste ha dokumenterad erfarenhet av motsvarande projekt. Stadens riktlinjer för gestaltning, ritningar och modeller samt tidplanen ska följas och i den slutgiltiga bedömningen granskas pris och design. På den nya bron blir det dubbelspår för Lidingöbanan, fyra cykelbanor och gångbana. Även utbuktningarna som finns på skisserna längs gångbanan, finns med i underlaget. Se även Lidingösidans artikel 12 december 2017.
Det pågår en utredning om hur kollektivtrafiken i Norra Djurgårdsstaden ska lösas, vilket påverkar Ropstens helhetslösning. Staden har ett avtal med landstingts Trafikförvaltning och Stockholm stad om hur bron ska ansluta i Ropsten. Som ett första led i detta har den gamla brostugan rivits.
- I sommar hoppas vi få besked om att det statsbidrag vi sökt tillsammans med Stockholms stad och Stockholms läns landsting har beviljats, säger Jan Werner, som är stadens projektledare på stadens hemsida.
Under ett par veckor i april gjorde dykare från Statens Maritima Museer en marinarkeologisk utredning i vattnet runt Lidingöbroarna. Syftet var att se om det dolde sig något som kunde vara i vägen för brobygget. Några arkeologiska fynd gjordes inte, så det är fritt fram att så småningom slå ner de nya bropelarna på tänkt plats, cirka 50 meter norr om Gamla Lidingöbron. Dykare går inom kort ner i vattnet igen, denna gång för att inspektera Gamla Lidingöbrons brofundament.
Anders Odéen 2018-06-01 13:45
Anders Bergstedt 2018-05-31 07:47
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google