onsdag 22 februari 2017 07:07
INTRESSANT FÖR LIDINGÖ. När landstingets trafiknämnd igår hade sammanträde behandlades Trafikförvaltningens behovsanalys av kollektivtrafikförsörjningen av Norra Djurgårdsstaden, en stadsdel som helt färdigbyggd omfattar cirka 12 000 bostäder och 35 000 arbetsplatser. I behovsanalysen ingick flera frågor som berörde Lidingö, som Spårväg City, Lilla Lidingöbron, Ropsten, AGA-depån och en stombusslinje.
Utgångspunkten vad gäller Spårväg City är att landstingsfullmäktige i juni 2016 beslöt att inte avsätta några medel under planperioden för att bygga ut spårvägen mellan Djurgårdsbron och Ropsten. Detta har inneburit oklara planeringsförutsättningar för kollektivtrafiken, som planläggningen för Ropsten, Lilla Lidingöbron och Östlig förbindelse.
Stockholms stad arbetar nu med detaljplaner för Ropsten och ett samråd planeras under 2017. I Ropsten planeras för 750 bostäder, 60 000 kvadratmeter lokalyta, ny inomhus dockningsterminal för bussarna till Lidingö och brygga för pendelbåtarna till Tranholmen och Storholmen. Här ska också Lilla Lidingöbron landa. Byggstart 2019.
Vad gäller Lilla Lidingöbron, med seglingsfri höjd på 5,6 meter (som nu är ändrad till 7,0 meter, se Lidingösidan 21 februari) är en möjlig trafikstart för Lidingöbanan planerad till 2021-2022. Den tidpunkten kommer nu att förskjutas minst 6 månader framåt. Det tidigare beslutet av Trafikförvaltningen om enkelspår på bron börjar nu kanske förändras. Enligt analysen "har ett antal förändringar i omvärldsförutsättningarna skett som skulle kunna påverka den bedömda nyttan". Därför behöver man uppdatera sina analyser och ställningstaganden vad gäller brons spårkapacitet. Häri kommer man även väga in Lidingö stads framtida bostadsplaner.
Depån i AGA är dimensionerad att rymma 30 stycken 40-meters spårvagnar eller 43 stycken 30-metersfordon. Idag behövs 7 stycken 40-metersvagnar för Lidingöbanans trafik. "Ytterligare fordon krävs vid utökad turtäthet", skriver Trafikförvaltningen och tillägger att AGA-depån efter vissa anpassningar även kan utgöra depå för cirka 40 ledbussar.
I december i år börjar Stomlinje 6 trafikera mellan Ropsten och Karolinska sjukhuset via Norra Djurgårdsstaden, Tekniska högskolan och Odenplan. "I kommande utredning finns möjlighet att studera förlängning av stomlinjen till Lidingö centrum eller Södra Värtan" står det i analysen, vilket säkert kan väcka ett visst hopp hos en del lidingöbor.
För att driva på hela arbetet kommer man inrätta gemensamma styr- och arbetsgrupper med representanter från Trafikförvaltningen, Stockholm stad och Lidingö stad. Delrapportering behöver ske i vissa brådskande frågor. "Det gäller exempelvis behovet av dubbelspår på nya Lilla Lidingöbron och läget för en ny tillfällig och permanent hållplats i Ropsten, liksom dimensioneringen av bussterminalen i Ropsten med hänsyn till en etappvis utveckling av kollektivtrafiken".
Trafiknämnden beslutade att uppdra åt förvaltningschefen att återkomma till nämnden med delrapportering under våren 2017, samt slutrapport och förslag till inriktningsbeslut senast under våren 2018.
Se även Lidingösidan 19 september 2016 "Vad ska hända i Ropsten?"
Anders Bergstedt 2017-02-25 20:45
Anders Bergstedt 2017-02-25 20:37
Patrik Buddgård, gruppledare Centerpartiet Lidingö 2017-02-24 20:38
Björn Hellerstedt 2017-02-22 19:34
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google