Väder Lidingö

Lidingö tisdag 21 maj 2019 v. 21

Senaste kommentaren - Se fler

G.U. Verbeek 4 maj 19:15 om Nära naturen på Millesgården i sommar

Det blir dubbelspår på Lilla Lidingöbron

torsdag 17 augusti 2017 15:56

ÖVERENSKOMMELSE KLAR MED LANDSTINGET. Idag kom det besked många väntat på - det blir dubbelspår på den blivande Lilla Lidingöbron. Under sommaren har intensiva förhandlingar förts mellan Lidingö stad och Stockholms läns landsting för att komma fram till ett resultat. Under ett år har brofrågan gått på halvfart på Lidingö i och med att landstinget inte kunnat bestämma sig om man ville ha ett dubbelspår. Det som gav "eldunderstöd" var att resandet på Lidingöbanan överträffat alla prognoser. Redan två år efter att den upprustade Lidingöbanan började rulla har prognoserna för resandet fram till år 2030 uppfyllts. Ökningen är nästan 30 procent, från 11 000 resenärer per dag till 14 000. Dagens beslut innebär också att landstinget köper in två vagnar för att kunna öka trafiken, främst mellan AGA och Ropsten.

Kommunalrådet Anna Rheyneuclaudes Kihlman (M) och trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) var glada för att Lidingöbanan nu få ett dubbelspår på den nya bro som beräknas stå klar år 2022.Kommunalrådet Anna Rheyneuclaudes Kihlman (M) och trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) var glada för att Lidingöbanan nu få ett dubbelspår på den nya bro som beräknas stå klar år 2022.

I solskenet vid Ropsten presenterade idag Lidingös kommunstyrelseordförande Anna Rheyneuclaudes Kihlman (M) och trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) överenskommelsen. Landstinget betalar 60 miljoner kronor till Lidingö stad för att dubbelspåret ska byggas på den blivande Lilla Lidingöbron. Lidingö får 30 miljoner när bron börjar byggas och 30 miljoner när den är färdig. Det är ungefär halva summan för "extraspåret". Lidingö stad bygger bron och kostnaden beräknas nu ligga på mellan 600 och 680 miljoner kronor. Dessutom köper landstinget in två nya vagnar för cirka 80 miljoner kronor, vagnar som kommer att sättas in i trafik 2019. Den nya bron beräknas vara klar år 2022. I och med att låsningen nu försvunnit kommer beslut att tas för att återstarta arbetet med bron. Landstinget beslutar om avtalet den 29 augusti och Lidingö kommunfullmäktige den 25 september.

- Vi vet att Lidingö kommer att växa de kommande åren. Därför behövs en bro med dubbelspår. Den här överenskommelsen är enkom gjord eftersom resandeantalet ökat så snabbt på Lidingöbanan. Det är en jättesatsning för framtiden, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons till Lidingösidan. Vi har för konstruktiva samtal under sommaren med Lidingö stad och lämnat de tidigare låsningarna bakom oss, vi har lämnat skyttegravarna.

- Vi är mycket glada över överenskommelsen som möjliggör en både robustare och tätare trafik på Lidingöbanan. Det här avtalet gör det nu möjligt med en modern och flexibel kollektivtrafik framöver för Lidingöbanan, som är kollektivtrafiknerven på södra ön, säger de tre kommunalrådet Anna Rheyneuclaudes Kihlman (M), Birgitta Sköld (LP) och Carl-Johan Schiller (KD) i ett gemensamt uttalande.

När det gäller en sammankoppling av Lidingöbanan med Spårväg City vill inte Kristoffer Tamsons säga något klart.
- Vi har ett stort utredningsarbete som förutsättningslöst som tittar på den vilken kollektivtrafik som behövs kommande trafiken i Norra Djurgårdsstaden. Men det är alltså fortfarande inget bestämt. Den lösning vi nu landat i möjliggör dock en eventuell framtida lösning med kollektivtrafik för Norra Djurgårdsstaden.

Den som vill läsa om bakgrunden kan finna en del på denna länk, Lidingösidan 2 maj 2017.

Dela Det blir dubbelspår på Lilla Lidingöbron

Kommentarer

Amelie Tarschys Ingre, Oppositionsråd (L); och Göran Tegnér, gruppledare (L) i Tteknik- och Fastighetsnämnden 2017-08-21 17:56

Bra att överenskommelsen med landstinget om dubbelspår på Lilla Lidingöbron äntligen är på plats tycker vi Liberaler.

Det är också glädjande att Lidingö får två nya vagnar till Lidingöbanan, så att antalet sittplatser på Lidingöbanan nu blir fler än med gamla spårvägstågen med tre vagnar. Vi liberaler uppmärksammade att antalet sittplatser på tågen skull bli färre redan 2010 och för sju år sedan att flaggade vi för att antalet sittplatser skulle vara för få. Att resandet med banan skulle öka kraftigt var inte heller så svårt att förutspå, med faktorer som biltullar, Dalénums utbyggnad, stigande drivmedelspriser en helt ny modern vagnpark samt successivt fler invånare och fler kollektivresor per invånare. Men bättre sent än aldrig!

Paul Lindquist 2017-08-18 09:54

Håller med Patrik Buddgård. Det är viktigt att framtidssäkra bron med dubbelspår. Att Lidingö dessutom fick igenom inköp av två nya spårvagnar och ökad turtäthet på Lidingöbanan gjorde uppgörelsen ännu bättre. Bra arbetat sv kommunledningen med Anna Rheyneuclaudes Kihlman i spetsen.

Patrik Buddgård (C) 2017-08-17 17:49

Bra att det är klart med dubbelspår, hade varit förödande med enkelspår då det inte hade kunnat möta framtidens behov. Detta hoppas jag också är ett steg för att förverkliga Spårväg City så de stora investeringar som gjorts i Lidingöbanan och Spårhallarna kan tillvaratas. Synd att trafiklandstingsrådet inte tar ställning för Spårväg City nu som var målsättningen med det avtal Lidingö skrev med SL 2009.

Anders Bergstedt 2017-08-17 17:03

Äntligen ett klart besked ! Detta är ju nödvändigt sedan man satsat alla resurser på Lidingöbanan och spårvagnshallarna istället för att satsa på Södra huvudleden. Då hade man inte behövt någon ny bro !

Då hoppas jag verkligen att det blir möjligt med av- och på-stigning vid brogrenen och infartsparkering på en liten del av den stora planen. Där skall ju det mesta användas som upplag i samband med brobygget.

Kommentera

Fler artiklar från Politik

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Annonser

Radio Lidingö, Alla tiders Visit Lidingö, stor

Annonser från Google