Väder Lidingö

Lidingö onsdag 6 november 2024 v. 45

Senaste kommentaren - Se fler

C: Gamla Lidingöbron måste övervakas

fredag 8 april 2016 15:27

ÖVERVAKNINGSSYSTEM KRÄVS. På Lidingö kommunfullmäktiges möte i mars lämnade Centerpartiet in en motion om att installera ett s.k. Early Warning-system på Gamla Lidingöbron, att sänka hastigheten för tågen på bron och att ta fram en renoveringsplan för bron.

I motionen skriver Centerpartiet bl.a. följande:
Tidplanen för nya Lilla Lidingöbron är redan spräckt och när nu Sverigeförhandlingen inleds försenas projektet ytterligare, om det ens blir av. Det är därmed uppenbart att Lilla Lidingöbron inte kommer stå klar år 2020 som tidsplanen säger. Gamla Lidingöbron måste då hållas i drift i minst 7-8 år (2022 – 2023) och beroende på resultat i Sverigeförhandlingen kanske ännu längre. Om exempelvis tunnelbaneanslutning till Lidingö blir aktuell måste gamla bron hållas i trafik ända till 2030-talet, det vill säga 15 år plus marginal för osäkerhet i tid för ett sådant projekt. I båda fallen bör den tekniska övervakningen av Gamla Lidingöbrons funktion förbättras genom information i realtid.

Centerpartiets Petter Hedberg och Ulf Weidling, ledamot respektive ersättare i tekniska nämnden, frågar sig varför den politiska majoriteten inte stödjer införandet av ett s.k. Early Warning-system, som skulle övervaka brons konstruktion och göra att man tidigt upptäcker svagheter och kan vidta nödvändiga åtgärder.

- Ett Early-Warning-system och en sänkning av hastigheten på Lidingöbanan är nödvändiga åtgärder för att säkerställa att bron klarar att trafikera Lidingöbanan fram tills att en ny bro är på plats. Dessa krav har Centerpartiet drivit i flera år, senast i vårt budgetförslag för 2016, och borde vara något majoriteten genomfört för längesedan, säger Petter Hedberg och Ulf Weidling.

Dela C: Gamla Lidingöbron måste övervakas

Kommentarer

Petter Hedberg, ledamot för Centerpartiet i Tekniska nämnden 2016-04-24 19:30

Japp, och den 3:e december förra året skrev Grontmij följande om Lidingöbanans hastighet.

“”........uppkommer även resonemang kring att eventuellt låta sänka tågens hastighet. Detta eftersom det finns kopplingar mellan tågens hastighet och skruvarnas påfrestning. Detta utreds vidare och framgår mer i detalj i rapporten gällande skruvbyte, se Bilaga 3.”

Det är en avvägning mellan att öka restiden med några sekunder för att minska belastningen på bron avsevärt. I min värld är det en kostnad som är värd att ta fram tills dess brons status förbättrats eller att bron ersatts.

Arne Fredriksson 2016-04-24 10:57

Grontmij dömde ut gamla Lidingöbron redan 2004. En ny utredning beställdes då från Ramböll av Lidingö stad.

Sammanfattande rapport: http://r.search.yahoo.com/_ylt=A9mSs2.VhhxXd2AAUTsTOAx.;_ylu=X3oDMTByMWk2OWNtBGNvbG8DaXIyBHBvcwMyBHZ0aWQDBHNlYwNzcg--/RV=2/RE=1461516053/RO=10/RU=http%3a%2f%2fwww.lidingo.se%2fdownload%2f18.64a10ecb13a49c5d75441%2fSammanfattande%2brapport%2b2012-03-30_ver%2b%2b1%2b%25282%2529.pdf/RK=0/RS=dR93S5TF66aLxJAAJCW.X4GgatQ-

Petter Hedberg, ledamot för Centerpartiet i Tekniska nämnden 2016-04-23 15:28

Henrik Schütz,det var Grontmij som rekommenderade detta, och det var Grontmij som slog larm i höstas när tågtrafiken behövde stoppas av säkerhetsskäl.

http://teknikdygnet.se/2015/11/16/grontmij-slog-larm-efter-allvarliga-fel/

Vet inte varför du refererar till Ramböll, men det kanske du vet?

Det finns flera exempel på broar likt Lidingöbron som övervakats med samma metod, visuell inspektion från båt och dykningar, och ändå ramlat. Det är därför det är så viktigt att ha en modernare övervakningsmetod.

Exakt varför är du emot detta. Vi i Lidingöcentern anser att Lidingöborna skall kunna känna sig trygga när de åker över bron, och veta att den har ett modernt larmsystem.

Kostnaden för detta ligger långt under den årliga konsultkostnaden för bron med dagens inspektioner.

Karin Wallgren 2016-04-14 12:10

Var kommer trafikanternas comfortupplevelse in i bilden. Vem minns inte hur skakigt det kändes ibland när tåget som var sent skulle köra in lite tid. Det kändes mycket tryggare när föraren beaktade hastighetsskylten 30km än att behöva dundra fram över bron. Det finns något som heter skynda långsamt. För en icke initierad torde det självklart krävas mer och återkommande underhåll pga slitage av den gamla bron med tåg som kör som i ett race.

Henrik Schütz 2016-04-14 09:53

"Spårvagnens hastighet påverkar inte nämnvärt brons hållfasthet inom
rimliga gränser. Bärighetsberäkningen har utförts med dynamiskt tillskott
motsvarande 70 km/tim. Ur hållfasthetssynpunkt kan därför spårvagnens
hastighet ökas till exempel till tidigare använd hastighet."

SÅ skriver Ramböll, konsultbolaget som noggrant utvärderat gamla bron!

Farten är idag 50 km/h.

Centerpartiet får nog ha lite bättre argument.

Henrik Schütz

Henrik Schütz 2016-04-14 08:57

Farten är redan sänkt från 60 till 50 km/h vilket ger en betydande sänkning av belastningen (30%)

Vikterna är också sänkta betydligt. Bron är dimensionerad för dubelspår, godståg och vägtrafik. Förut kunde upp till fyra tåg samtidigt belasta bron, och två tåg kunde mötas, vilket gav en betydligt större belastning partiellt på bron än dagens trafik med ett tåg åt gången på bron.

Henrik Schütz

Petter Hedberg, ledamot för Centerpartiet i Tekniska nämnden 2016-04-11 14:32

Hej Anders.
Kostsamma analyser har redan genomförts, och de fortsätter. Grontmij har varit tydliga med att belastningen på bron skulle minska avsevärt om tågens hastighet sänktes.

Belastningen uppstår av tågets rörelseenergi, och denna påverkas av massan samt tågets hastighet, där hastigheten har en större påverkan då den är upphöjd i kvadrat.

Vi kan inte göra så mycket åt tågets massa (om vi inte vill minska antalet vagnar), men vi kan minska tågets hastighet, vilket får en större effekt än att minska tågets massa.

Vi anser att installationskostnaden för att installera realtidsövervakning, är obetydlig jämfört med de beloppen som redan läggs ned på kontinuerlig övervakning genom återkommande dykningar (nästa dykning sker i nästa månad), samt återkommande visuell inspektion av bron från båt underifrån.

Anders Bergstedt 2016-04-09 21:58

Det är ju olika bud om hur dålig Gamla Lidingöbron verkligen är. Såsom den är byggd kommer den inte att helt plötsligt ge vika och sjunka till botten. Det behövs ingen hastighetssänkning eller kostsam analys !

Kommentera

Fler artiklar från Politik

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Senaste kommentarerna

Annonser från Google