Nedräkningen har börjar för Gamla Lidingöbanan
söndag 16 juni 2013 21:17
En klenod på väg mot Ropsten. Under söndagen kunde de som hade tur få ta en tur med klenoden, den 99 år gamla vagnen som tidigare trafikerat södra banan.
På fredag morgon, vid 01.20-tiden går den sista färden med Lidingöbanans 60-åriga vagnar, från Gåshaga till AGA station. Sedan är det slut och alla vagnarna går till skrotning. En epok är över. Om cirka 1,5 år startar en ny tid med nya vagnar. Under söndagen firades Lidingöbanan med en “På återseende”-fest vid AGA och utmed Lidingöbanans linje. Den 99 år gamla vagnen “5:an” fick köra flera vändor mellan Ropsten och Gåshaga och alla turerna var fullpackade eftersom många ville följa med. Även de vanliga vagnarna var välfyllda och fotografernas antal utefter banan var oräkneliga. Lidingösidan följde med på en av 5:ans turer och avslutade färden vid AGA.
En välhållen vagn vid Ropsten. Vårdad av många och med särskild brevlåda sittande utanför, precis som förr i världen.
Vid Ropsten möttes 1914 års vagn, 5:an och 1952 års vagnar, som har bara har sex dagar kvar. 5:ans skylt "Stureplan" gällde fram till 1967 då Lidingöbanan gick ända fram till Humlegården.
Fullpackat i vagnen. Under resan fick alla lyssna till SL:s planer för hur ombyggnaden ska går till.
En hälsning på alla fotografer som stod på de mest oväntade ställen, t.o.m. bredvid föraren.
Kottla station. Här blir det dubbelspår i framtiden.
Möte mellan antikt och gammalt vid Skärsätra station.
Tågföraren har greppet om två reglage, så passagerarna kan känna sig trygga.
En konduktör i välskräddad uniform är väl värd att fotograferas. Och, biljetterna klipptes på både färden till Gåshaga och på återresan till Ropsten.
Ett antal skyltar som finns på 5:an.
Vid AGA spelade Estrad Big Band.
Inne i SL:s tält kunde man se på bilder från Lidingöbanans hela levnad.
De yngsta kunde prova på att köra SL-bussar på AGA-plan. Och fler bussar blir det. Från fredag morgon, midsommarafton, startar busstrafiken som ersätter Lidingöbanan under 1,5 år.
Dela Nedräkningen har börjar för Gamla Lidingöbanan
Kommentarer