tisdag 16 oktober 2018 15:43
Direkt efter skolan började jag jobba på H&M och när jag var 21 år blev jag butikschef för en av deras Stockholmsbutiker, säger Mia Brundin, grundare och ägare av modebutiken Byus i Lidingö centrum. Stefan Persson som då var chef för Londonverksamheten fick upp ögonen för mig och frågade om jag vill följa med till London och öppna den första butiken där och det ville jag så klart! Det var en otroligt rolig och lärorik tid, för en ung tjej som jag, säger Mia entusiastiskt.
Efter drygt ett år var det dags att flytta hem till Sverige och Mia fick jobb som gruppchef på H&Ms inköpsavdelning i Stockholm. I samma veva träffade hon sin man och tre barn föddes i rask takt.
Mia är uppväxt i en företagarfamilj och 5:e generation en lidingöbo. Idag bor hon på Duvholmen.
- Jag har alltid känt mig som entreprenör och nu var det dags att starta något eget och ha sin ”egen frihet”, säger Mia.
Detta är den tjugosjätte artikeln i en serie intervjuer med företagare på Lidingö som Katarina Palmstierna, ordförande för Företagarna Lidingö, gör och som publiceras på Lidingösidan. Det blir möten med både större företag och enmansföretagare. Gemensamt är att de alla arbetar på Lidingö.
- 1983 köpte jag Carl Thorells Garn & väfnader på Vasavägen och började sälja barnkläder under butiksnamnet ”Jordgubben”. Självklart hade vi en egen logga med en ”Jordgubbe” som vi tryckte upp på kläder, både till stora och små. Det blev en snackis och succé här på Lidingö. Efter några år bytte sortimentet till damkläder och var bland de första i Sverige att sälja märken som Odd Molly, Filippa K, Hunky Dory, Acne, J. Lindeberg, Tiger m.fl. Vår butik fick kunder från hela Stockholm.
2009 flyttade butiken några hundra meter upp till Lidingö Centrum och fick större lokal. I samma veva öppnade Mia en filial på Jakobsbergsgatan i Stockholm. Nu ändrades namnet till ”By Us” – for you”.
- Vi ”stilade” butikerna till Multibrand stores, säger dottern Caroline, som tillsammans med tvillingsystern Jenifer drev butiken i stan under fem framgångsrika år.
- Det har gått bra för oss även om det varit tuffa tider ibland. Vårt DNA är att ge god service och göra det lilla extra till våra kunder. Vi ser service som ett hantverk. Det gäller att tillgodose och förstå kundernas behov. T.ex. om vissa kunder inte gillar stickiga tröjor så tar vi in tröjor som inte sticks. Vi hade cirka 50 välkända varumärken från början, men idag har vi bara 25. Många leverantörer vill bara ”kränga” allt till alla men det är inte vårt DNA. Ändå använder vi oss av rekommenderade utpriser och är inte dyrare än i city. Vi vill skapa långsiktiga relationer även med våra leverantörer. Vi vill komma nära kunden och vara lyhörda för deras önskemål.
- För oss är det en ”löneförmån” att få jobba med så många trevliga kunder, säger Joacim, som nu också arbetar i butiken. I år har vi börjat med s.k. ”egen Label” by us kollektion, det gäller i huvudsak stickat och byxor. Det är klädesplagg som vi vet kunderna vill ha och har efterfrågats. 2009 startade vi också med ett ”killsortiment” och allt fler och fler män hittar hit.
Mia säger att hon är mest stolt över att hon fortfarande har samma organisationsnummer sen hon startade 1983. Många i branschen lägger ner men vi finns kvar, tack vare vårt förtroende hos våra kunder som fortsätter att handla hos oss. Idag arbetar Mia och barnen Caroline och Joacim tillsammans i butiken och alla är delägare och vem vet om inte dottern Jennifer ansluter med tiden.
- Utmaningen under de senaste 10 åren har varit att anpassa sig till rådande överetablering och näthandeln. Vi försökte med näthandeln, men det var nog för tidigt, men nu går vi inom en snart framtid on-line igen.
En annan utmaning har varit att utvecklingen av Lidingö centrum har stått stilla de senaste åren.
- Vi är mycket besvikna på våra politiker och vårt centrum har bytt ägare tre gånger sen vi kom hit. Tiden när Norra Djurgårdsstaden står klar med alla dess butiker närmar sig och händer inget här så finns risken att Lidingö centrum tappar fart och dör ut, säger Mia.
När Mall of Scandinavia öppnade, minskade kundbeläggningen. Nu svänger pendeln, många säger numer, att man vill handla där man bor – en ny trend som håller på att växa fram. Man orkar inte bruset i storstaden på helgerna och efter jobbet. Man vill ha det lilla och det personliga i kombination med det globala. Alla företag som ska lyckas på Lidingö måste konkurrera med personlig service, säger Caroline.
Byus växer hela tiden och vi har flera idéer om hur vi ska vidareutveckla oss för att klara framtidens konkurrens. Men vi behöver större yta för att kunna ge kunderna ett bredare produktutbud men framför allt ”upplevelser” – det är en oerhört viktig del i framtidens butiker och affärsutveckling, avslutar Mia.
FÖRETAGSFAKTA
Företagsnamn: Jordgubben Design AB
Startades: 1983 av Mia Brundin
Vem äger bolaget: Mia Brundin 70% barnen Caroline och Joacim 30%
Hur många anställda: 5
Kontor/lokaler: Lidingö centrum
Omsättning: 7,5 miljoner kronor
Hur många kunder: Ca 1000 kunder
Text: Katarina Palmstierna
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google