tisdag 4 september 2018 21:02
Nicolai Johannsen är ett anrikt företag med start år 1884 mitt i Stockholms hjärta på Skeppsbron i Gamla stan. Då var det partihandel med bland annat té, kaffe och kryddor. Sedan dess har verksamheten utvecklats på ett spännande sätt mot agenturer med fokus på ”primärförpackningar”, säger Magnus Tiliander som är VD för bolaget idag.
1980 köpte Lars och Lena Tiliander företaget och 1992 fick företaget sitt säte på Lidingö. Lars är kemist och vidareutvecklade bolaget med förpackningar till läkemedelsindustrin och Lena med förpackningar mot kosmetikindustrin. Idag ägs bolaget av sönerna Magnus som är VD och Martin som är styrelseordförande, Lars och Lena är kvar som delägare.
Detta är den tjugoförsta artikeln i en serie intervjuer med företagare på Lidingö som Katarina Palmstierna, ordförande för Företagarna Lidingö, gör och som publiceras på Lidingösidan. Det blir möten med både större företag och enmansföretagare. Gemensamt är att de alla arbetar på Lidingö.
Enligt Livsmedelsverket är en ”primärförpackning” avsedd för förvaring av en enhet som säljs till slutanvändaren eller konsumenten på ett försäljningsställe; primärförpackning kan också betyda en förpackning som är i kontakt med produkten. Exempelvis en burk, flaska eller tub, kartong etc.
- Nicolai Johannsens produktsortiment är glasflaskor för läkemedel, kosmetik och vin & sprit. Vi arbetar just nu med diversifiering av produktportföljen och där ingår parfymolja och plastförpackningar som två nya områden, säger Magnus.
- Idag är vi ett säljkontor i Norden för tillverkare i Europa, fortsätter Magnus och nyligen har vi också fått kunder på Island och fler länder lär det bli.
- Vi har sekretessbelagda avtal med våra kunder så det är svårt att nämna några kunder vid namn. Men vi har stora idrottsstjärnor, läkemedelsbolag och kända sminkmärken som våra kunder. En stor framgång var när vi fick sälja ”deoflaskan” till en av våra största idrottsstjärnor i Sverige. Nya kunder får vi även genom dem som fyller våra flaskor med innehåll, såsom läkemedel, parfym och sprit, s.k. ”kontraktsfyllare”.
- Våra leverantörer är marknadsledande i Europa, men vi har en ganska tuff konkurrens både i Sverige och i Danmark. Vi har en prisnivå som ligger någonstans i mitten men vår största konkurrensfördel är kvalitet och långa relationer med både våra kunder och leverantörer. Vi uppfattas som tillförlitliga av våra kunder, även om vi ständigt får kämpa med att få leveranser i tid, vilket inte alltid är det lättaste.
Både Magnus som är VD och Martin som är styrelseordförande är uppväxta med företaget men det var inte självklart för Magnus att gå in i bolaget. Först utbildade han sig på KTH som programmerare och jobbade några år inom IT-branschen, men sedan började han känna spänningen med att få fortsätta att utveckla familjebolaget.
- Roligast med jobbet idag är att träffa människor och lösa problem, det är mina styrkor säger Magnus. Idag har vi endast visningslokaler och vi har inget lager och det kan vara besvärligt ibland. Vi har dock funderingar på att hitta ett mindre lager så att vi inte behöver vara så leveranskänsliga. Våra lokaler idag i Lidingö Centrum är vi mycket nöjda med och hoppas att vi får sitta kvar nu när det kommit en ny ägare till Centrum.
- Som företag på Lidingö klarar vi oss bra själva och har inte så mycket kontakter med andra företag på ön eller med Lidingö stad. Vi behöver ju inga tillstånd.
- Självklart tänker vi hela tiden på hur vi kan utveckla företaget. Förutom att hitta ett mindre lager så vill vi lägga till kartonger, bipacksedlar och etiketter i vår produktportfölj - områden som står på tur att utveckla, avslutar Magnus och Martin, som just tittade in genom dörren.
Fakta:
Företagsnamn: Handels AB Nicolai Johannsen
Startade: 1884 av Nicolai Johannsen
Ägs idag av: Magnus och Martin Tiliander, samt Lars och Lena Tiliander
Hur många anställda: 6 personer
Kontor: Lejonstigen 4
Omsättning: 9 miljoner
Antal kunder: 50-tal kunder
Text: Katarina Palmstierna
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google