Väder Lidingö

Lidingö fredag 29 mars 2024 v. 13

Senaste kommentaren - Se fler

Debatt: Var nöjd med allt som livet ger. Men hur länge?

lördag 25 februari 2017 00:01

Har den styrande majoriteten på Lidingö kanske förstått väljarna rätt genom att begränsa byggandet? Nej. Det är hög tid att bygga fler bostäder, som kan attrahera unga vuxna, minska vår redan onödigt höga försörjningsbörda, bli attraktiva och få vårt Lidingö Centrum/Torsvik bärkraftigt i konkurrens med tillkommande affärer i Valparaiso. Det skriver sex företrädare för Liberalerna på Lidingö i nedanstående debattartikel.

De lidingöbor jag känner är nöjda eller mycket nöjda med det dagliga livet i vår stad. Här finns skolor, förskolor och dagligvaruhandel. Här finns stora grönområden. De få bostäder, som kommer ut på marknaden är ännu prisvärda för dem som jämför med ännu högre priser i Stockholms innerstad. Lidingö har hög status. Även hälsan blir väl omhändertagen. Vi har arbetsplatser och lunchrestauranger på själva ön. Det finns arbeten i Stockholm för höginkomsttagare. Kultur och uteliv finns i Stockholms innerstad, det är bara att ta sig över bron till teatrar, museer, konserthus och restauranger. Och snart blir det köpfest med galleria i Valparaiso i nya Djurgårdsstaden. Kort sagt, vi lever i en lycklig symbios med Stockholm, som utvecklas så det knakar. Om det bara kunde få fortsätta på detta sätt in i framtiden med lugn och ro på vår gröna ö.

Att många orubbligt lever i den föreställningen, visas av att flertalet människor bara med förstrött intresse följer den politiska majoritetens extremt återhållsamma trafik- och bostadspolitik i tron att det gynnar dem. Hårt begränsat byggande och låga räntor får bostadspriserna att stiga och det ger utrymme för mer konsumtion genom ökat låneutrymme. Det kanske gör många av oss på gott humör. Har den styrande majoriteten kanske förstått väljarna rätt? Så kommer Liberalerna här och säger något om för lite bostadsbyggande och svag utveckling av kollektivtrafiken, kanske stagnation.

”Vadå, stagnation? Det byggs ju för fullt”, säger någon.

Men så är det inte, det byggs mindre än som behövs för en levande stad i ett längre perspektiv. Några veckor före jul hade vi Liberaler hade en uppmärksammad artikel i SvD Debatt med rubriken Lidingöborna har inte råd med majoritetens politik! Här visades tydligt, dels att Lidingö bygger väldigt lite och dels att befolkningens fördelning på åldrar därigenom får en redan skev åldersfördelning att bli ännu skevare i jämförelse med andra kommuner i länet. Följden är att inflyttning av människor i yrkesverksam ålder motverkas och vi får onödigt hög skatt för de som är kvar och som får försörja en åldrande befolkning.
Sådana processer är långsamma och svåra att upptäcka innan stadens näringsliv utarmas och butiker stänger. Vilken möjlighet finns för mig ensam att överblicka tidsperspektiv om 10, 30 eller 50 år?

I ett seminarium i slutet av januari på restaurang Jernet målade Liberalerna upp två scenarier:
• Stagnation. Att bygga omkring 120 lägenheter per år innebär stagnation. Färre unga och yrkesverksamma kommer att bo på ön. Äldre människor stannar. Underlaget för kollektivtrafiken försvagas och biltrafiken till Stockholms City blir dyrare med vägtullar. En nedåtgående spiral.
• Utveckling. Ett fortsatt attraktivt Lidingö behöver minst 300 nya bostäder per år. Alla får en väl fungerande kollektivtrafik. Föräldragenerationerna får se många barn och barnbarn bo kvar på ön. Underlaget för näringsliv och affärer i lokala centra och inte minst i Lidingö Centrum/Torsvik förbättras – vi ser en uppåtgående spiral.

Att oro för stagnation inte är ogrundad framgår av bland annat ett brev från Företagarna Lidingö häromdagen riktat till kommunfullmäktige med rubriken Avsaknad av politiska beslut kväver handeln. De skriver att de i tio år drivit frågan om att Lidingö Centrum/Torsvik bör utvecklas och hänvisar till sammanlagt tre stora handelsutredningar utförda sedan 2007 för detta centrum. De skriver vidare:
”I dagens klimat gällande handel är det många faktorer, som gör att handeln behöver utvecklas. Konkurrensen från andra aktörer ökar, hyror och personalkostnader ökar, marginalerna minskar, men omsättningen ökar INTE.
För att denna ekvation skall gå ihop behövs mer människor, mer butiker så att fler Lidingöbor kan välja att handla ´hemma´, mer arbetsplatser så att handeln under dagarna fungerar. Mer mötesplatser så Lidingö stadskärna blir en trygg och central mötesplats, och naturligtvis bättre kommunikationer. Betänk att bygghöjder/våningar ger fler människor och skapar bättre förutsättningar för stadskärnan. Allt detta är vi överens om och det har alla utredningar pekat på och det är också väl beskrivet i översiktsplanen (ÖP), men varför händer inget? ”

Företagarna uttrycker således stor oro för passiviteten hos den politiska majoriteten på Lidingö. Vi Liberaler har redan uttryckt samma sak och avslutar med att framhålla att det är hög tid att bygga fler bostäder, som kan attrahera unga vuxna, minska vår redan onödigt höga försörjningsbörda, bli attraktiva och få vårt Lidingö Centrum/Torsvik bärkraftigt i konkurrens med tillkommande affärer i Valparaiso.


Anders Ulfvarson (L)
Göran Tegnér (L)
Amelie Tarschys Ingre (L)
Mattias Reinholdson (L)
Suzanne Liljegren (L)
Nancy Mattsson (L)

Dela Debatt: Var nöjd med allt som livet ger. Men hur länge?

Kommentarer

Anders Wennberg 2017-03-03 00:06

Anders Ulfvarson,

Upplever du på allvar att bostadsförsörjningsplanen om 4 600 nya bostäder var en valfråga i valet 2010? Eller var det en fråga som den nyvunna majoriteten drev efter de blivit valda?

Eller var det ett uppvaknande från väljarna år 2014 som gjorde att ni förlorade 2 mandat?

PS: Debatten mellan Roland Rothman och Johan Mähler om e-Commerce blir intressant att följa. Spontant tror jag Lidingö Centrum måste specialisera sig på caféer, restauranger, delikatessbutiker och specialbutiker. Det måste bli ett mysigt och trevligt ställe att mötas i. Jag håller med Johan om att Åhlén och Clas Ohlson nog inte är rätt inriktning för framtiden...

Allan Ekström 2017-03-02 17:43

Helt aningslöst, tycks det, ställer framträdande folkpartister frågan, om den styrande majoriteten missförstått valutgången genom att ” begränsa byggandet”. Frågan är onekligen ägnad att förvåna.

Har man lyckats att förtränga väljarnas tydliga besked i senaste valet då de s.k. betongpartierna tillfogades förluster i mandat. Folkpartiet förlorade en tredjedel av sin storlek. Och majoriteten i Stadshuset bytte ansikte. Lidingöborna visade sig glädjande nog värdera måttfullhet och bevarande av vår ös särart och identitet - med därur härrörande livskvalitet - högre än måttlös exploatering. Sällan har ett lokalval engagerat så många och valtemperaturen varit så hög. Alla minns säkert de fem påkostade bilderna om ett framtida storvulet Centrum som Stadshuset presenterade och som Lidingöborna samfällt underkände.

Ytterligare en omgång med samma tema dryftades nyligen med anledning av Sverigeförhandlingen om tunnelbanan, där förespråkarna för tunnelbanan led ett svidande nederlag. Och inom kort framläggs detaljplanen för Centrum i ett omfattande samrådsförfarande, som säkert blir inledningen till nästa valrörelse.

Det saknas därför anledning att nu som skett återkomma med samma (slitna) argument eller för att mera skämtsamt citera Ciceros berömda yttrande till Catilina i den romerska senaten: ”Hur länge skall du, Catilina, missbruka vårt tålamod” (Alf Henriksson, Antikens historier s 130). Lidingösidan måste få förmedla annat av allmänt intresse.

Johan Mähler 2017-03-01 13:40

Hej Roland,

På vilket sätt menar du att jag omyndigförklar någon? Utveckla gärna.

Vänligen,

/Johan

Roland Rothman 2017-03-01 12:44

Hej Johan

Jag befinner mig på resande fot och kommer ge dig ett utförligare svar senare.
Men en fråga med vilken bakgrund omyndigförklarar du handlarna och de retailkedjor som finns i Lidingö Centrum?

Johan Mähler 2017-03-01 09:40

Jag skulle vilka bidra med några tankar till alla liberaler, centrumhandlare, kommunstyrelsens ordförande samt alla andra byggivrare som hävdar att handeln i Lidingö centrum dör ut om vi inte bygger flera tusen nya bostäder.

1, HANDELN I LIDINGÖ CENTRUM ÄR I NUVARANDE FORM (till stor del) DÖDSDÖMD ÄNDÅ. Det har varken med invånarantal att göra eller det faktum att det byggs stora shoppingytor på andra sidan bron. Det har med det enkla faktum att göra att handeln till mycket stor del är på väg att bli nätbaserad. Få av nuvarande butiker i Lidingö centrum kommer överleva detta faktum. Handel i butiker i den tappning vi idag ser i Lidingö Centrum (mataffärer, leksaksaffärer, optiker, klädaffärer etc) kommer pga näthandeln tappa enorm omsättning framöver. Det är ett faktum som många av handlarna redan märkt av. Detta faktum kommer bara bli än mer kännbart för butikerna ju längre tiden går och ju fler som gör sina inköp via nätet (och den andelen kommer kraftigt att öka).

2, NISCHAD HANDEL KOMMER ÖVERLEVA. Den handel som kommer blomstra är den mindre nischade handeln som tar bäring på det samhälle- och den efterfrågan som finns idag (och som inte liknar den efterfrågan som fanns igår eller det utbud Lidingö Centrum har idag). Exempel på sådan verksamhet är Lidingö Patisserie på Stockholmsvägen. Människor idag spenderar gladeligen pengar på den här typen av service/handel. Ett annat exempel är Papilles Ost&Chark. Det är i sådan här nischhandel framtiden finns för Lidingö Centrum. Småskaligt och personligt är grunden i sådan affärsverksamhet. Det finns alla förutsättningar att bedriva småskalig och personlig handel i nuvarande Lidingö Centrum. Ovanstående exempel är två bra bevis för detta. Att handlarna i större utsträckning ännu inte ställt om måste i första hand sägas vara ett problem som dom måste lösa.

3, VARKEN CLAS OHLSON, ÅHLENS ELLER ÖKAD BEFOLKNING KOMMER LÖSA HANDLARNAS PROBLEM. Jag förstår att ägarna till nuvarande butiker skriker efter ett ökat befolkningsunderlag. De känner naturligtvis också till ovanstående och ser i en ökad befolkning en möjlighet att hålla liv i deras utdöende affär. Problemet är bara att den fysiska handeln på Clas Ohlson och Åhlens också är dödsdömd (en stor del av deras handel kommer också bli nätbaserad). Med etablering av den typen av aktörer kommer vi i framtiden därför stå med en ännu sämre matchning mellan utbud och efterfrågan. Vilket bara kommer förvärra situationen för Lidingö Centrum och göra att Lidingö Centrum kommer kännas som en stor öde plats.

Sammanfattningsvis är det UTBUDET i Lidingö Centrum som är problemet idag. Inte efterfrågan, inte brist på köpkraft och inte brist på butiksytor. Handlarna har alla möjligheter att själva vända detta problem till en möjlighet. Ställ om och erbjud det Lidingöborna vill ha. Er strategi om Clas Ohlsson och Åhlens som de räddande änglarna i kombination med ökat byggande är INTE lösningen på grundproblemet.

Vänligen,

/Johan Mähler

Anders Wennberg 2017-03-01 08:02

Hej Göran,

Jag säger ja till utveckling i Centrum med fler lägenheter och butiker idag, men förutsatt småskaligt och att man behåller områdets karaktär. Det är givetvis MER än vad som byggts de senaste åren i Centrum. Speciellt överdäckningen av Torsviksdiket vore bra.

Men det betyder inte att jag erkänner Liberalernas politik att det behöver byggas mer än vad Majoriteten planerar att bygga. Vad jag vet, är planerna fortfarande 950-1 000 nya bostäder (3or i snitt) och fler butiker, vilket inte är "måttligt och balanserat". Centrum kommer inte stagnera om man inte bygger minst 950 lägenheter, snarare tvärt om!

Hade gamla majoriteten som FP satt med i, från början kommit med rimliga planer, så hade man nog redan kommit igång. Mao är FP delansvariga till att projektet försenats.

För att folk skall ha nära till att handla, så behöver alla mindre stadscenter att leva. Jag växte upp i Rudboda, där har det verkligen stagnerat. Butiken i Breviks problem. Sticklinge behöver mer service. Det är inte handlarna i Centrum som behöver räddas, utan möjligtvis de ute i öns mindre Centrum. Risken för stagnation är högre här, eller har redan skett för länge sedan i tex Rudboda Centrum.

Kommunikation och Landstinget - vi byggde Dahlénum och fick spårvägshallarna som är onödiga och överfulla bussar, jag tycker bevisbördan ligger på Landstinget att de vill hjälpa.

Skatten - ja den kan tillfälligt sänkas om Kommunen säljer mark, men denna resurs varar inte för evigt utan måste hushållas med...

Göran Tegnér 2017-02-28 23:46

Svar till Anders Wennberg:

Bra, Anders Wennberg, att du erkänner att ” Liberalerna har rätt att det behöver byggas mer...” och säger ja till utveckling av Lidingö. Nivån 1.300 lägenheter i Centrum/Torsvik, som du nämnde i ditt senaste inlägg, övergav dåvarande utvidgade majoritet redan år 2014.

Däremot har du fel när du tror att det inte finns ett tydligt samband mellan bostadsbyggande och stagnation. Redan idag orsakar Lidingös låga bostadsbyggande att varje arbetande Lidingöbo har en av Stockholmsregionens högsta försörjningsbördor. Resultatet är onödigt hög kommunalskatt och därmed mindre pengar i plånboken för Lidingöborna.

Dessutom orsakar det låga bostadsbyggandet sämre satsningar från landstinget på kollektivtrafik. Lidingö får t ex själv bekosta byggandet av Lilla Lidingöbron. Arbetsgivarna på Lidingö har svårare att rekrytera när kollektivtrafiken halkar efter. Sammantaget stagnerar Lidingös utveckling och Lidingö backar in i framtiden.

Vår ö förtjänar ett bättre öde än den utvecklingsfientliga politik som M, KD, LP och C driver. Vi liberaler vill se en förändring mot mer bostadsbyggande, bättre kommunikationer, bättre förutsättningar för våra företagare och lägre försörjningsbörda för arbetande Lidingöbor. Därför driver vi bl a på för ett Tor 2, snabbare utveckling av Centrumhandeln och ett bostadsbyggande i Lidingöhems regi.

Vi håller med om att byggandet ska vara måttligt, balanserat mellan centrum och stadsdelscentra. Den nya planförslaget för Högsätra är bra förslag på förtätning och upprustning av en stadsdel. Fler stadsdelscentra behöver en förstärkning för att förbli livskraftiga, med bla dagligvaruförsörjning. Därmed behöver invånarna inte ta bilen för att handla mjölk, blodpudding och tidningar.

Göran Tegner (L)
Anders Ulfvarson (L)
Amelie Tarschys Ingre (L)
Mattias Reinholdson (L)
Suzanne Liljegren (L)
Nancy Mattsson (L)

Anders Wennberg 2017-02-28 21:37

Anders Diedrich,

Jag tror du slår huvudet på spiken, eller problemet.

Politikerna i den förra majoriteten (inkl eller kanske speciellt FP) har varit väldigt volymfokuserade. Man vill helt enkelt bygga så mycket som möjligt.

Men alla siffror som cirkulerade hade sällan någon koppling till vad som är rimligt, eller hur området skulle påverkas. De högsta siffrorna som cirkulerade i samband med diskussionen om Tunnelbana till Centrum, skulle göra planprogramsområdet mer tätbefolkat än Manhattan.

Politikerna har inte lyckats förmedla någon vision för hur de vill göra Centrum bättre, utan diskussionen har handlat om antalet lägenheter som bör byggas skall vara 800, 975, 1 300, 2 000 eller någon annan siffra. Man har inte utgått från att göra något bra, utan bara diskuterat volym.

Ett annat exempel är att det folk helst ville ha, dvs överdäckningen av Torsviksdiket, det la man sist i projektet. Man ville ha "en morot" i slutet för att få folk med på de delar som de inte vill ha.

Det togs bostadsförsörjningsplaner år 2012 med ambitioner om 4 600 bostäder de kommande åren, men vad jag minns var det aldrig en fråga som diskuterades i valet innan (som ju handlade om tunneln på Södra Kungsvägen). Istället var planen något politikerna "smög" igenom utan att det varit en valfråga.

Angående handeln, blir det svårt att konkurrera med internet och nya shopping center i Värtan, om man inte nischar in sig. Kanske satsa på caféer, delikatessbutiker, samlingspunkter osv snarare än ännu ett center med Claes Olsson och Åhléns?

Anders Diedrichs 2017-02-28 18:01

Många siffror nämns när det talas om utbyggnaden av Lidingö. Översiktsplanen 2012 nämner 4.600 bostäder över hela ön. Samrådet 2013 talar om 1.300-2.800 bostäder i Centrum. Planprogram för Centrum/Torsvik nämner ca. 1.000 bostäder. Sverigeförhandlingen ville först ha 6.000, sedan 8.000 bostäder i närheten av Centrum.Men vad skall stadens invånare tycka när ingen talar om gestaltning/utförande. 1.300 lägenheter ryms i i ca. 50 sexvånings punkthus, 2.800 i 100 likadana hus. Vad innebär detta rent fysiskt planerings- och miljömässigt? Talar man om att det byggs x antal nya lägenheter per 1.000 invånare kan man väl lika gärna tala om antalet nya lägenheter per kvadratkilometer av stadens yta jämfört med andra kommuner.
Beträffande centrumhandeln så antar jag att det måste finnas ett visst befolkningsunderlag för en given servicenivå. Kommer 1.000-1.500 nya lägenheter i Centrum/Torsvik innebära en tillräckligt stor förändring för att kunna konkurrera med Norra Djurgårdsstaden?
Med tanke på att det byggs 1.000 bostäder i Dalénum, det planeras för 680 i Högsätra samt minst 160 i Larsberg vore det kanske bra att fokusera mer på frågan om bättre förbindelser mellan södra Ön och Centrum. Vill man sedan ha hit fler barnfamiljer så är väl skattesystemets inlåsningseffekter ett lämpligt mål att bearbeta.

Anders Wennberg 2017-02-27 18:26

Anders Ulvarson,

Jag säger JA till utveckling, JA till fler lägenheter och butiker! Ja till utveckling och JA till att göra något bra med Lidingö Centrum.

Men jag tycker att alla fem framtidsbilder var för omfattande, de tar inte hänsyn till områdets karraktär eller bevarande av gröna ytor. Anders Ulvarsson, jag lovar dig att Lidingö inte hamnar i stagnation bara för att man inte bygger minst 1 300 lägenheter i Centrum, så sluta med skrämselpropagandan. Och ehandel är ett större hot för handeln än att befolkningstillväxten är för låg.

Det bör byggas mer i Centrum, men det finns också andra områden att utveckla. Nära golfbanan finns en trist soptipp i skogen, tänk om man byggde ett härligt bostadsområde med några hundra lägenheter där.

Jag tror att väljarna håller med, inte bara de som uttalade sig i samrådet. En klassisk FP kommentar kring samrådet var att "vi vet inte vad alla som inte svarade tycker, kanske är det positiva". Men, i valet talade dock väljarna sitt tydliga språk. FP (eller Liberalerna) förlorade 2 av sina 6 mandat, det gjorde FP/L till valets största förlorare. Lidingös väljare talade sitt tydliga språk vad de tyckte om er politik...

Anders Ulfvarson 2017-02-27 13:30

För Anders Wennberg verkar det vara en skrämmande tanke, att den översiktsplan (ÖP), som antogs av kommunfullmäktige 2012, kan komma att genomföras. Den är ännu giltig och innebär att omkring 4600 fler bostäder fördelade på flera stadsdelar byggs på ön fram till 2030. Planen finner man på stadens hemsida med kartan, som visar stadsdelarna, Lidingö Centrum/Torsvik, Näset och Rudboda, Gåshaga, Brevik och Högsätra/Larsberg. Att de flesta tillkommande bostäderna bör gå till vårt redan etablerade Lidingö Centrum är självklart. Alternativet är att underlaget för affärsverksamhet minskar i konkurrensen från Norra Djurgårdsstadens galleria. Gott underlag för dagligvaruhandel ska självklart finnas i övriga stadsdelar.
Med utgångspunkt från översiktsplanen 2012 utvecklades för Lidingö Centrum/Torsvik fem framtidsvisioner, som gick till samråd våren 2013. De innehöll beskrivna utvecklingsskisser med utbyggnad om mellan 1300 och 2800 bostäder i Lidingö Centrum/Torsvik. Inte oväntat fanns det föreningar och röster i samrådet, som tyckte att även den minsta utbyggnaden var för ambitiös. Kritiken var dock mera artikulerad än ”våldsam”. Genom att folkomröstningen uteblev, vet vi inte hur representativ kritiken är. De positiva människorna kom inte till uttryck i samma omfattning som de negativa. Stadsutveckling genererar alltid fler artikulerade motsättningar än vad stagnation gör, det ligger i sakens natur. Stagnation kommer pö-om-pö, liksom effekterna av passivitet, ingen dramatik i det.
När vi läser de fem framtidsplanerna finner vi hur kvantitet och kvalitet hänger ihop. "Ohöljd tillväxt”, som Åke Fredholm vill klistra på oss Liberaler, är något annat än vad översiktsplanen beskriver. Det är främst långsamheten i förverkligandet som är vår kritik i denna debatt. Att det skulle bli en så utdragen process är inte acceptabelt. Det är nu majoritetens ansvar att sätta fart.
Anders Ulfvarson (L)
Göran Tegner (L)
Amelie Tarschys Ingre (L)
Mattias Reinholdson (L)
Suzanne Liljegren (L)
Nancy Mattsson (L)

Peder Sjögreen 2017-02-26 11:44

Att ”fler invånare är konstgjord andning” är ju puerilt att påstå, om inte t.o.m. främlingsfientligt. Och att ställa kvantitet mot kvalitet, i stället för att förespråka båda vägarna, är ett billigt sätt att argumentera. De reaktionära krafter som inte ser att utveckling kräver tillväxt borde åtminstone inse att även Lidingös barnfamiljer svarar för en del av tillväxten. Om dessa barn ska vilja fortsätta att bo på Lidingö som vuxna, behöver staden vara konkurrenskraftig på många andra sätt än genom att vara en liten satellit till Stockholm med en åldrande befolkning.

Goda exempel på framgångsrika lokala företag välkomnas gärna, men inte som argument för trångsynta försök att hålla befolkningen på någon slags konstant nivå. Majoritetsföreträdarna har de senaste åren flera gånger visat att man inte ägnar något större engagemang åt att lyssna på eller ta tills sig uppfattningar från medborgare med andra åsikter än de egna.

Åke Fredholm 2017-02-25 20:52

Jag menar att liberalerna valt fel rubrik för sitt inlägg.
"Kvantitet i stället för kvalitet" vore korrektare.
Ni propagerar för en ohöljd tillväxt, där Lidingö bara kan överleva genom årlig befolkningsökning.
Sanningen är nog snarare den att butiker, restauranger och andra serviceinrättningar får fler kunder genom att erbjuda bättre service, bra konkurrenskraftiga priser, tillgänglighet, rätt sortiment, generösa öppettider, tilltalande lokaler, vänlig personl osv. osv.
Fler innevånare är konstgjord andning - livsuppehållande behandlng.
Liberalernas budskap har tidigare torgförts av affärsidkarna i Lidingö Centrum: "vi måste få fler innevånare för att kunna överleva".
Mitt svar till affärsidkarna är: skärp Er, vässa erbjudandet, så kommer Ni att klara Er galant!
Bara som ett litet exempel: se på Lidingö Bröd och Patisserie på Stockholmsvägen - ständigt fullt av kunder. Flera bagare i full aktivitet på förmiddagen, flera expediter ständigt sysselsatta. Så kan man utveckla en verksamhet!
Liberalerna borde se bortom det kortsiktiga tänkandet hos butiksinnehavarna.

Anders Wennberg 2017-02-25 09:28

Liberalerna har rätt att det behöver byggas mer, men det blir lite skrämselpropaganda över det hela när ni indikerar att om inte 300 nya lägenheter byggs per år så blir det stagnation.

L satt i den förra majoriteten, som får ta på sig ett stort ansvar för att T/C projektet ännu inte kommit igång och dödläget som gäller nu. Varför? Jo för de fem framtidsversionerna gapade efter allt för mycket. De visade ingen respekt för områdets karraktär eller de boende. De var inte heller genomtänkta för skolan planerades inte byggas ut, inga nya idrottsanläggningar eller tillräckligt med parkeringsplatser. Detta väckte en våldsam kritik från Lidingöborna.

Vad gjorde då majoriteten inkl L som svar? Jo de fuskade med sammanställningen av samrådet och ljög om grönytorna. Tror ni det gjorde folk mer positiva?

Hade ni redan från början jobbat med istället för mot de boende och övriga Lidingö bor, med dialog och diskussion, och försökt att ta fram ett bra förslag från början - ja då hade nog byggandet redan kommit igång...

Kommentera

Fler artiklar från Debatt

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Senaste kommentarerna

Annonser från Google