Väder Lidingö

Lidingö torsdag 18 april 2024 v. 16

Senaste kommentaren - Se fler

Debatt: Trängselskatten i Ropsten. Varför reagerade staden så sent?

måndag 7 september 2015 13:24

Varför reagerade staden och den politiska majoriteten så sent när man fick veta att det skulle bli trängselskatt för dem som vill lämna och hämta i Ropsten? Varför informerades inte övriga partiers företrädare när förändringen blev känd? Det frågar oppositionsrådet Amelie Tarschys Ingre (FP) i nedanstående debattinlägg.

Den 8 juli skickade kommunstyrelsens ordförande Anna Rheyneuclaudes Kilhlman (M) och stadsdirektören Anna Hadenius ett brev till Finansdepartementet och Näringsdepartementet där de ville ha ett möte för att diskutera den nya placeringen av trängselskatteportalerna i Ropsten. En mycket viktig fråga för att många Lidingöbor. Idag, två månader senare träder en nya placeringen i kraft och Lidingöborna kan inte längre parkera eller hämta och lämna passagerare i Ropsten utan att betala trängselskatt.

Varför reagerade staden och den politiska majoriteten så sent? Är det verkligen omöjligt att få till ett möte på två månader även om det varit semestertider i Sverige? Varför informerades inte övriga partiers företrädare? Själv fick jag, trots att jag sitter både i kommunstyrelsens arbetsutskott och kommunstyrelsen, information genom en artikel på Lidingösidan i somras. Därefter har jag haft kontakt med många, många frustrerade och arga lidingöbor. Jag kommer därför på kommunstyrelsens möte ikväll begära att få en fullständig redogörelse för hur frågan om trängselskatteportalerna hanterats av Lidingö stad, när kontakter skett och vilka som deltagit vid mötena.

Jag är fortfarande förhoppningsfull om att vi kan få till en ändring och återinföra en Lidingöregel som gör det möjligt att hämta och lämna i Ropsten. Från Folkpartiet kommer vi självklart fortsätta samarbeta för att lösa frågan och jag är övertygad om att det gäller även övriga partier på Lidingö. Men det hade varit bra om vi löst frågan innan de nya reglerna trädde i kraft.

Amelie Tarschys Ingre

Dela Debatt: Trängselskatten i Ropsten. Varför reagerade staden så sent?

Kommentarer

Göran Tegnér, FP 2015-09-10 12:33

Anders!

Jovisst, detta verkar vara en utmärkt idé väl värd att titta närmare på!

Anders Bergstedt 2015-09-10 10:13

Göran Tegnér! Varför hugger du inte på mitt förslag? 203 går var 10:e minut och 222 kunde man lägga däremellan !5 minuters promenad över bron är ett bra alternativ på Hälsans Ö om man gör en promenadramp upp mot brogrenen.

Göran Tegnér, (FP), ledamot i Tekniska Nämnden 2015-09-10 00:38

Svar till Ingela Danielsson:
Hej Ingela!

Dina frågor är mycket befogade. Jag har skickat frågan vidare till Tekniska förvaltningen. Men – eftersom jag själv har föreslagit denna pendlarparkering för drygt ett år sedan, känner jag som politiker ett visst ansvar för att besvara dina frågor redan nu – så gott jag kan.

Utan att föregripa en ordentlig trafikprognos över hur många som kan komma att utnyttja en pendlarparkering vid Bodal kan jag konstatera följande:

1) Det är ungefär 5.000 invånare som bor i Brevik, Käppala/Killinge och Gåshaga, dvs ca 20 % av hela öns befolkning.

2) Varje invånare gör knappt 3 resor om dagen (2,86), vilket ger ca 14.000 resor om dagen.

3) Av de som reser ut från Lidingö är det 49 % som åker med bil och 47 % som åker kollektivt (42 %) eller cyklar (5 %). Men bland dem som resor inom Lidingö är det 61 % som åker bil och bara 9 % som färdas kollektivt. Lika många cyklar.

4) Av de som bor på Södra Lidingö och reser kollektivt var det - när Lidingöbanan gick 22 % som hade sina resmål i Lidingö centrum; de flesta åker med 201:ans buss. Av bilisterna gissar jag på att ca 15 % - 20 % har sitt resmål i Centrum.

5) Observera att arbetsresorna bara utgör 27 % av alla resor.

Skillnaden mellan att infartsparkera i Ropsten (som idag) eller vid Bodals hållplats (när Ropsten blivit dyrare pga trängselavgifterna, och som på sikt kommer att försvinna helt) är inte så stor som man kanske tror: Den stora fördelen med Ropsten är dels att parkeringen är stor, dels att man slipper ett byte jämfört med Bodal, som medför ett extra byte för de som ska vidare ut ur Lidingö. Nackdelen är kostnaderna vid Ropsten (högre bilreskostnad pga längre sträcka; plus 50 kr i p-avgift per dag (eller 350 kr för 16 dagar) samt plus trängselavgiften (2 * 35 kr i rusningstid).

Det 60-tal infartsparkeringsplatser som staden nu planerar för vid Bodal rymmer ca 90 pendlare (1,5 personer per bil). Det är inte osannolikt att detta utbud av pendlar- parkeringsplatser mycket väl skulle kunna fyllas upp till ca 80 %, om de erbjuds utan någon parkeringskostnad.

Du har helt rätt i att det inte är särskilt bekvämt med alla dessa byten när man måste släpa resväskor eller annat bagage. Jag har föreslagit en förarlös skyttelbuss mellan Bodals pendlarparkering och Lidingö Centrum (se Lidingösidan den 13 juni i år) som skulle kunna gå med mycket hög turtäthet. Detta skulle åtminstone eliminera den obekväma väntetiden.

Jag vet också att det finns kommersiella bussoperatörer som har funderat på en direktbusslinje från någon central del av Lidingö till en av regionens större terminaler.

Bodal skulle faktiskt kunna bli ett riktigt nav!

Anders Bergstedt 2015-09-09 08:08

Varför använder man inte planen vid gamla Lidingöbrons norra landfäste till infartsparkering i detta nödläge ?
De storslagna planerna på jätteakvariet Akvatiska verkar inte bli av inom de närmaste åren. Nu används planen utan tillstånd av transportfordon till färjorna vid Värtan. Stockholm skäms inte för att utnyttja Lidingö !

Henry Duhs 2015-09-08 23:14

Tanken med infartsparkering är nog god i sak. Men jag instämmer med Ingela, vem ska stå där?

Jag passerar dagligen infartsparkeringen vid Vallen och då noterar jag att det knappt står några bilar alls. Här fanns redan en hårdgjord yta väl lämpad för biluppställning.

Kostnaden att anlägga dessa parkeringsplatser vid ängen nära Bodals station med nya tillfartsvägar till Södra Kungsvägen och angöring är knappast försvarbart.

Är det i så fall inte bättre att gå till närmaste hållplats kliva på bussen eller spårvagnen där?

Lidingö inte någon glesbyggd.

En djupare analys och utredning bör nog först ske.

Ingela Danielsson 2015-09-08 22:42

Läser i "Lidingö tidning" att infartsparkering byggs vid Bodals station. Vem ska parkera där - varifrån kommer de pendlarna? Hur många räknar man med ska parkera där? Finns det plats på Lidingötåget? Finns säkert en rationell förklaring/väl underbyggd analys, vore intressant få ta del av den. Men inte löser den parkeringen tillgängligheten till allmänna kommunikationer i form av tåg/flyg utan att behöva betala trängselskatt. Hur kul är det att baxa resväskor till/från Lidingötåg/lidingöbussar, via tunnelbana till centralen tåg/Flygbussar/Arlanda express osv. Cykla funkar inte alltid.

Rickard Klingberg 2015-09-08 15:28

Om man reagerar sent så är risken för förändring liten dvs man kan skrika högt så man verkar stark på hemmaplan men behöver inte lägga ner något framtida arbete på en egentlig förändring. Politiker är i allmänhet lata och enbart inriktade på att skrika högt det du och jag vill höra, sen glömmer både dom och vi bort vad egentligen dom lovat genomföra. Om ett par månader har vi alla tystnat igen sen så småningom dyker det upp ett nytt "valår" och vi går trofast och röstar som vi alltid har gjort.

Marianne Alin 2015-09-08 11:44

Det borde vara öppna uppgifter i ankomstregistreringen av post. Vilka pratar med varandra? Stockholms stad? Lidingö Stad? Transportstyrelsen? Birger Höök? Remissinstans?? Många frågetecken!!

Ulrika Sandell 2015-09-07 18:35

Bra Amelie!
Jag har också funderat över vad som skedde då den första informationen gavs, som jag förstod informerades Lidingö långt tidigare om ATT stationerna skulle flyttas men inte VART.
VEM på Lidingö får denna första information, utan att ringa upp avsändaren och fråga "vart då?"??
Det är för mig helt obegripligt.

Man får titt som tätt ofullständiga besked i sitt jobb - om det är relevanta och viktiga frågor - då kontaktar man avsändaren och ber om mer info.

Vi har en väldigt ojämn kvalitet inom kommunen enligt min erfarenhet, en del är jättebra på att informera, svara etc. Men jag har tyvärr också erfarenhet av delar där det fungerar så dåligt att man inte får information eller knappt svar förrän man gör en JO-anmälan.
Det här borde ses över, var fungerar det inte och vad beror det på? Hur får vi bort problemet?

Henrik Åkermark 2015-09-07 18:10

Mycket riktigt, märkligt om inte det här var känt redan för ganska länge sen och att ingen reaktion kom genast. Om det inte var känt är det något fel i relationerna mellan Lidingös ledning och Stockholms."Skandal" är kanske ett starkt uttryck, men i det här fallet nog rätt ordval. Tyvärr verkar det som om vår ledning allmänt sett är lite senfärdig och inte minst föredrar att arbeta långt från medborgarnas insyn.

Bengt Jansson 2015-09-07 14:20

Bra inlägg. Skandal är bara förnamnet !

Kommentera

Fler artiklar från Debatt

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Senaste kommentarerna

Annonser från Google