Väder Lidingö

Lidingö fredag 24 januari 2025 v. 04

Senaste kommentaren - Se fler

Debatt: Är minibuss utan chaufför lösningen?

lördag 13 juni 2015 12:08

Kollektivtrafikens bussar går som på 1920-talet: linjebundet och tidtabellsstyrt. Det är dags att utreda om trafik med förarlösa bussar kan lösa problemet med den felande/saknade länken mellan Lidingöbanan och Lidingö Centrum. En skyttelbuss från Bodals hållplats kanske är lösningen. Det skriver Göran Tegnér i detta debattinlägg.

Två av de förarlösa bussarna. Bild från Youtube-filmen. Foto: Actu Environnement.comTvå av de förarlösa bussarna. Bild från Youtube-filmen. Foto: Actu Environnement.com

Den 15 februari föreslog jag här på Lidingösidan att Lidingö borde utreda en skyttelbuss mellan Bodals hållplats och Lidingö Centrum. Den skulle lösa problemet med den felande länken mellan Lidingöbanan (som inte kommer att gå via Centrum än på ett tag…) och Lidingö Centrum.

I de flesta andra branscher övergår man eller har redan övergått till självbetjäning. Snart kommer självstyrande bilar. Men kollektivtrafikens bussar går som på 1920-talet: linjebundet och tidtabellsstyrt. Och förarlönerna stiger snabbare än inflationen pga välförtjänta reallöneökningar. Tunnelbanns röda linje ska få ett modernt signalsystem som medger förarlös drift, så som redan sker överallt i världen med moderna tunnelbanor och automatbanor. SLs kostnader för buss stiger 2 % snabbare per år jämfört med tunnelbanan och lokalbanorna per sittplatskilometer (realt) sedan 1998.

Men intresset här på Lidingö för innovativ kollektivtrafik verkar svalt, eller till och med iskallt. Inte ens intresse av att vara med i EU:s referensgrupp för att följa experimentet CityMobil2 lyckades jag uppbåda!
Desto mer alerta är man den franska staden La Rochelle, där rullar nu sedan den 17 december Robosofts 6 st minibussar med plats för 8 passagerare utan chaufför mellan stadens akvarium och turistbyrån i ca 10 km/tim i ett EU-finansierat pilotprojekt. Resan är gratis för resenärerna. Man har tagit bort kantstensparkerade bilar och infört prioriterade trafiksignaler i gatukorsningarna och man har utverkat specialtillstånd från det franska trafikministeriet för att få köra förarlöst på allmän väg, vilket annars inte är lagligt någonstans i Europa. Bussarna är försedda med tredubbla säkerhetssystem för att inte krocka med hinder i vägbanan.

Innan försöket drogs igång intervjuade och informerade stadens myndigheter sina invånare, polisen, affärsinnehavarna, cykelorganisationer och skolungdomarna om projektets syfte och utformning.

Av den YouTube film på ca 5 min som kan ses i bifogade länk (med engelsk text om man knappar rätt …) framgår det att allmänhet och resenärer är oerhört positiva till denna nymodighet.

Kombinationen av fransk ingenjörskonst och lokalpolitisk framåtanda ger som synes resultat i La Rochelle. Vi i Folkpartiet bejakar innovativ kollektivtrafik och hoppas att även Lidingö och Landstinget ska vakna ur sin törnrosasömn!

Länkar:
Film nummer 1. http://www.citymobil2.eu/en/City-activities/Large-Scale-Demonstration/La-Rochelle/
Film nummer 2. http://www.actu-environnement.com/ae/news/La-rochelle-experimentation-vehicule-sans-chauffeur-citymobil-24521.php4#video&xtor=EREC-107


Så här kan man göra för att få en någorlunda översättning till svenska, när filmen startat:
Klicka på kugghjulet. Klicka på "Franska autogenererad". Klicka på "Översättning" och rulla fram till svenska.

Göran Tegnér (FP)

Dela Debatt: Är minibuss utan chaufför lösningen?

Kommentarer

Anders Ulfvarson 2015-06-16 05:55

Detta är en bra lösning på många håll. Trafiksäkerhetsmässigt är det inte några svårigheter men det blir sämre personsäkerhetskänsla när det vistas färre personer kring minibussarna vid lågtrafik, som på natten. I högtrafik känns det helt rätt.

Kommentera

Fler artiklar från Debatt

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Senaste kommentarerna

Annonser från Google