Väder Lidingö

Lidingö fredag 24 januari 2025 v. 04

Senaste kommentaren - Se fler

Debatt: Lidingö bör överklaga omplaceringen av betalstationerna

torsdag 16 juli 2015 18:23

Lidingö stad bör omgående överklaga till regeringen och begära att Transportstyrelsens och Trafikverkets beslut om betalstationernas placering vid Ropsten inte ska gälla. Det finns ett alldeles utmärkt sätt att lösa problemet med trängselskatt när någon hämtar eller lämnar passagerare vid tunnelbanan. Det skriver oppositionsrådet Amelie Tarschys Ingre (FP) i nedanstående debattartikel.

Syftet med trängselskatt är som bekant att minska trafiken i Stockholms innerstad. De som hämtar och lämnar respektive parkerar vid tunnelbanan i Ropsten bidrar ju inte till denna trängsel. Tvärtom. Om man, som Trafikverket vill, gör det avsevärt dyrare genom dubbla avgifter - upp till 70 kronor per dag – ökar väl risken för att en del tar bilen in till stan när de nu ändå har betalat avgiften. Kostnaden för infartsparkering blir då för många prohibitiv, långt över 100 kronor per dag.

I den proposition som ligger bakom flytten av avgiftsstationerna i Ropsten (prop. 2013/14:26 s. 11) tas synpunkterna från Lidingö upp. Där skriver regeringen:
”Lidingö kommun har anfört att betalstationen vid Ropsten måste placeras på ett sådant sätt att Lidingöborna kan infartsparkera och hämta respektive lämna passagerare vid tunnelbanan utan att betala trängselskatt. Regeringen konstaterar i denna del att portalerna (den fysiska utrustning över en väg som registrerar passager) ska placeras inom de ringar som är markerade på kartan i bilaga 1 till lagen (2004:629) om trängselskatt. Den närmare placeringen av dessa portaler hanteras inte inom ramen för lagstiftningsärendet.”

Hur skatten tas ut i detalj, är alltså inte reglerat i lagen – istället är det Transportstyrelsen och Trafikverket som i praktiken beslutar om beskattningen. Efter samråd med Stockholms stad har man valt att ta större hänsyn till de nya invånarna i Norra Djurgårdsstadens möjligheter att ta sig till närmaste mataffär än till de cirka 45 000 Lidingöborna. Den reglering som är på väg att träda i kraft strider som jag ser det uppenbarligen mot syftet med trängselskattelagen. Därför bör Lidingö stad omgående överklaga till regeringen och begära att beslutet inte blir gällande (inhibition). Det finns ett alldeles utmärkt sätt att komma runt problemet, nämligen en reviderad Lidingöregel med innebörden att om man passerar två betalstationer vid Ropsten inom t.ex. 15 minuter så slipper man betala trängselskatt. Tekniken finns redan och bör därför inte vara alltför dyr. Avslutningsvis konstaterar jag att den bensinstation som idag finns i Ropsten nog snart kommer att tvingas stänga eftersom det för många, med de dubbla trängselavgifterna man skulle behöva betala, skulle bli ointressant att tanka där.

Amelie Tarschys Ingre (FP), oppositionsråd

Dela Debatt: Lidingö bör överklaga omplaceringen av betalstationerna

Kommentarer

Martin Alexanderson 2015-07-17 14:52

Finns det inget sätt att överföra ansvaret för infartsparkering till Lidingö så att vi slipper dessa återkommande försök av Stockholms stad att sno pengar ifrån en annan kommuns invånare (då vi ju ändå inte ens kan påverka med våra röster).

Jag har hört att Stockholms landsting inte är intresserade av att förlänga tunnelbanan ut till Lidingö, men jag kan för mitt liv inte förstå varför man inte passar på nu när vi både ska bygga en ny bro samt bygga om infarten till Lidingö (Torsvik och Centrum). Om man däckar över södra kungsvägen vid Torsvik borde det vara både möjligt och relativt billigt att bygga både en tunnelbanestation och billiga infartsparkeringsplatser för att på så sätt ta över ansvaret till Lidingö samt verkligen förbättra för kollektivt åkande för en kommun på 45000 personer.
Ända sedan infartsparkeringsavgiften på Ropsten blev likställd med boendeparkering och snabbt drog iväg från 5-10kr per dag (som det ju borde kosta om man verkligen vill skapa förutsättningar för en hållbar kollektivtrafik) till vad den är idag, så har man ganska enkelt kunnat förstå att Stockholms stad inte bryr sig om Lidingö. Jag skulle verkligen vilja se att våra kommunpolitiker gör gemensam sak i detta ärende och försöker se lite längre in i framtiden och leta efter en lösning som kommer fungera i många år. Alla kan ju räkna ut att både Lidingö och Stockholm (Ropsten/norra djurgårdsstaden/etc) kommer växa kraftigt framöver och detta kommer påverka hela parkeringssituationen på Ropsten inom en väldigt kort tid och om vi inte försöker hitta en bättre lösning så kommer allt bråkande bara leda till kortsiktiga halvdåliga lösningar.

PS: Hela den här infartsparkeringsproblematiken har ju faktiskt varit uppe på tapeten i många, många år och kommer ju inte direkt som någon överraskning. Är det inte lite konstigt att Lidingö kommun inte har lyckats komma överens med Stockholms stad om en lösning ännu? eller är det så att ingen har vågat ta tag i denna heta potatis? Har hört rykten om dyra parkeringhuslösningar vid ropsten eller i berget under hjorthagen. Om en infartsparkering ska kosta en hundralapp eller mer om dagen så tror jag att man kan hoppa över hela idén och koncentrera sig på att få fler att cykla eller åka andra tvåhjuliga alternativ.

Anna Rheybeuclaudes Kihlman 2015-07-17 10:15

Amelie,
Det är bra att även oppositionsföreträdare engagerar sig i frågan.
Det är Trafikverket som har tolkat lagen vad gäller placeringarna. De har anfört att de vill att de ska stå så lika som möjligt över landet, alltså på ramper till och från och inom den cirkel som är utplacerad i förslaget.
Det är också Trafikverket som gjort den analysen att det är färre rörelser från Lidingö i det aktuella området mot de från Hjorthagen och norra Djurgårdsstaden. Alltså är det en mindre belastning på Lidingöbornas frihet.
Jag har begärt att få träffa företrädare för både Trafik- och Näringsdepartementet för att diskutera denna oacceptabelt negativa påverkan för Lidingöborna och hoppas att detta sker efter sommaren när alla är tillbaka från sina semestrar. Utöver detta har vi fortsatta diskussioner med Trafikverket för att få dem att tänka till igen! Bland annat att försöka få till en ny Lidingöregel med just det du har tänkt på. Så vi tänker på samma sätt, inte emot varandra i denna fråga.
Frågan är på intet sätt parkerad eller lagd till handlingarna Amelie!
Trevlig fortsättning på sommaren!

Mathias Ericson 2015-07-17 10:12

Bra Amelie! Inte för att det berör mig men Lidingö är även i detta fall den enda närkommun som åker på vägtull när infartsparkering nyttjas, vilket är befängt. Att man flirtar med de 2-3000 boende i billiga djurgårdsstaden istället för att ta hänsyn till alla Lidingöbor är direkt ett rättsligt påhopp mot så många fler berörda. Såklart det finns en lösning så såväl djurgårdsstadsboende o Lidingöbon slipper detta trams.

Anders Bergstedt 2015-07-17 09:29

Wallgren har den BÄSTA LÖSNINGEN. Vad jag förstår finns det inga negativa konsekvenser av den. Det måste bli en stor besparing att slippa ombyggnaderna i Ropsten. STOPPA GENAST det som redan pågår där !

Kerstin Franzén 2015-07-17 02:51

Det lär finns en uppropslista för omprövning av beslutet. Någon som vet var den finns?

Birgitta Olsen 2015-07-17 00:46

Är någon som fortfarande tror att syftet med tullarna är att minska biltrafiken i stan? Tullen är endast ett sätt att tjäna pengar på bilister.

Torsten Engevik 2015-07-16 22:29

Bra Amelie,
Detta borde Du få med Dig en enig kommunstyrelse på!

Ia Wallgren 2015-07-16 22:05

Om jag förstår detta rätt är förslaget att göra ännu ett undantag med de 15 min vid passering av ropstentullarna men det löser väl inte problemet att ställa bilen under dagen på infartsparkeringen? Ytterligare ett alternativ skulle ju kunna vara att man gör Lidingö till en del av Stockholm och inte ha någon vägtull alls vid Lidingö?

Mikael Olofsson 2015-07-16 19:00

Om tullarna placeras som nu planerat kommer iaf jag garanterat att hämta i stan istället för i Ropsten för att både få valuta för pengarna och markera!

Kommentera

Fler artiklar från Debatt

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Senaste kommentarerna

Annonser från Google