Väder Lidingö

Lidingö fredag 24 januari 2025 v. 04

Senaste kommentaren - Se fler

Debatt: Förintelsen relaterar till dagens samhälle

fredag 22 maj 2015 00:29

För en månad sedan skrev Lidingösidan om att sex elever i åk 9 i Källängens skola skulle åka till Polen för att under fem intensiva studiedagar besöka några av de platser där Nazityskland systematiserade folkmordet på judar, homosexuella och romer. En av eleverna, Henrietta Berner, har skrivit en artikel om sina intryck från resan. Artikeln knyter även an till den politiska situationen i dagens Europa.

Länk till Lidingösidans artikel 24 april.

Jag har tillsammans med 35 andra ungdomar från olika skolor i Stockholmsområdet rest med Svenska Kommittén Mot Antisemitism (SKMA) till Krakow i Polen som en del av en utbildning om förintelsen. Vi har besökt ghettoområdet i Krakow, Auschwitz 1 koncentrationslägret, Auschwitz 2 Birkenau dödslägret och en SS-skola i Rabka.

Nu är jag hemma på Lidingö igen. Det är svårt att skriva det här, det var så hemskt att besöka dessa platser i Polen. Vi hörde historier om hur fångarna gasades, svältes eller torterades till döds. Hur de skildes från sina familjemedlemmar och fick hela sin identitet ersatt av ett nummer på underarmen. Vi fick höra siffror som att det enbart i Auschwitz 1 dödades 1,1 miljoner judar under en tidsperiod på fem år. Att gå omkring på den mark där så många människor dött på grund av sin etniska tillhörighet, religion, sexualitet eller härkomst är något alldeles fruktansvärt. Judar, romer, Jehovas vittnen, s.k. asociala, polacker och politiska motståndare. Allra mest är det helt ofattbart. Kanske ännu mer när jag, några dagar senare, sitter hemma på Lidingö och det är vår i luften och fåglarna kvittrar. Det mördades ungefär tio miljoner människor under förintelsen. Om något är ondska är det Auschwitz, skrev jag i min dagbok en kväll på hotellet i Krakow.

Det är lätt att tänka att förintelsen och andra världskriget är så långt borta, inträffade för så länge sen. Vi bor i Sverige på 2000-talet och förintelsen ägde faktiskt inte rum för så länge sedan, det skedde inte långt borta. Det är lätt att tänka på förintelsen som en enskild isolerad företeelse utan att relatera den till dagens samhälle. Det har den här resan och SKMA fått mig att inse.

Tusentals skor ligger fortfarande kvar i Auschwitz, likadana som när de togs från sina ägare för drygt 70 år sedan. Barnens kläder finns fortfarande kvar, de som de fick ta av sig innan de dödades. Gaskamrarna luktar unket. Anhöriga och andra besökande människor gråter fortfarande förtvivlat vid åsynen av lägren. Och ändå verkar vi inte ha lärt oss. Detta slog mig när vi besökte Polen.

På marknaden i Krakow såldes rasistiska jude-karikatyrer. Med hjälp av vår kunniga guide kunde vi översätta nazistiska gatuklotter längs husväggarna. Ibland förstod vi själva när budskapet var i form av ett hakkors. Runt om i Europa växer sig partier som kallas för missnöjespartier sig starka. Liksom nazismen grundar sig deras människosyn på värderingar som gör skillnad på folk och folk.

I höstens skolval på Källängen där jag går i skola fick Sverigedemokraterna 12,3 procent av rösterna. Det är illa nog med de 12 procent partiet har i Riksdagen, men att de får ännu lite mer i skolan av framtidens vuxna är skrämmande. Ni kanske undrar hur jag relaterar det till min text om förintelsen. Jo, för även om SD inte är ett uttalat nazistiskt parti, kan en fundera över deras människosyn. Det var det nationalsocialistiska partiets människosyn i Tyskland under andra världskriget som banade väg för förintelsen.

Tanken att en viss folkgrupp försämrar samhället och bär skuld eller bör prioriteras gentemot en annan folkgrupp banar väg för främlingsfientligheten. Det är så SD resonerar om invandrare, judar, muslimer med flera. Du kanske tycker att jag överdriver, SD är ett etablerat riksdagsparti med förslag som många tror skulle leda till ett förbättrat Sverige. Men hur vet du när det har gått för långt? När ska vi ställa oss upp och säga att nu, precis nu, har SD gått över gränsen. Hur vet du att vi inte kommer att inbilla oss att askan från krematorieugnarna är snö, och inte aska av människokroppar? Såsom största delen av medelklassen gjorde i Nazityskland.

Gaskammaren i Auschwitz 1, där grupper om 800 nakna människor stängdes in i mörkret i tron om att de skulle få duscha, blev miljoner människors sista plats på jorden. De kom aldrig någonsin därifrån. De fick aldrig som jag kisa med ögonen mot solen när vi äntligen gick ut ur dödskammaren. De fick aldrig se de där höga träden som vajade svagt i vinden ute på gården. De fick aldrig igen känna att de hade ett liv som låg framför dem. Det tog mig nog allra hårdast när vi besökte Polen. Tänk att någon kan göra så mot en människa. Tänk att någon kan neka en annan människa liv.

Vi bör ha förintelsen i åtanke i samhället. Av rädsla undviker judar att berätta att de är judar. De har inte glömt förintelsen som bara är två generationer bort, de har den i färskt minne. Vi har under våren fått höra hur judar i Malmö utsatts för trakasserier, hur det till exempel skriks skällsord som ”fucking judar” efter deras Rabbi. Moskén vid Medborgarplatsen har polisbeskydd för att byggnaden inte ska, som flera gånger tidigare, vandaliseras med hakkors och annat rasistiskt klotter. Vi är inte annorlunda än de där medelklassmänniskorna som satt hemma och såg den mörka röken stiga på himlen i Tyskland på 1930-40-talet och som inte sa att nu, precis nu, är människosynen förvanskad. Jag är inte övertygad om att vi inte kommer att handla precis som de gjorde.

Det finns grupper som förnekar att förintelsen har inträffat. Flera européer röstar på främlingsfientliga partier. Människor ser inte vårt samhälles kanske mest utsatta grupp; romerna, som jämlika medmänniskor.

Henrietta Berner
Källängens skola

Dela Debatt: Förintelsen relaterar till dagens samhälle

Kommentarer

Iréne Borgenvik 2015-05-24 11:05

Svar till Samuel Nudel:
Samuel, förintelsen var en fruktansvärd tragedi som inte ska glömmas bort. Förföljelsen av judar både i Europa och Mellanöstern, får aldrig upprepas. Det hat som du vill sprida och lära andra kan aldrig leda till något positivt. Moderna människor i demokratiska länder måste kunna lösa problem gemensamt och med diskussioner. Att sprida hat där man propagerar för att inte lyssna, störa vid sammankomster och misshandla människor för att de använder sina demokratiska rättigheter är farligt. Vi har ju sett det förr och det får inte upprepas. Låt oss gemensamt hitta vägar till bra och fredliga lösningar på nutidens problematik genom att väga konsekvenserna mot varandra.

Iréne Borgenvik
SD Lidingö

Joachim Hägg 2015-05-23 20:07

Samuel Nudel,

Som jag sade i tidigare inlägg så har Svenskarnas Parti upplösts och alla andra fascistiska grupperingar lever på marginalen vilket är väldigt glädjande för oss som är starkt emot nazism, fascism, främlingsfientlighet och rasism. Jag skulle aldrig gått med i SD om jag inte var absolut säker på att SD hade gjort upp med sitt förflutna och att de garanterade mig att dessa strömningar nu var borta. Nolltoleransen är bra och borde även införas av alla andra partier.

För att du ska få svar på dina övriga frågor i ditt inlägg får du vända dig till vår presschef, Henrik Vinge. Jag tycker verkligen att du ska läsa vårt principprogram för 2014. Efter det kanske du kan kasta alla dina fördomar om SD i din papperskorg. Du kan ladda ned dokumentet via denna länk http://sverigedemokraterna.se/wp-content/uploads/2013/08/principprogrammet2014_webb.pdf

Utdrag ur SDs principprogram 2014, Kapitel 4, Sverigedemokraterna och Nationalismen

”Sverigedemokraternas nationalism är demokratisk. Vi tar avstånd ifrån alla former av nationalism som inte vilar på demokratisk grund och menar att demokratin och nationalismen kompletterar varandra. Demokratin har vuxit fram inom ramen för fria och självständiga nationer och nationalstater och demokratin har i sin tur också bidragit till att stärka gemenskapen och minska konflikterna inom nationen.

Sverigedemokraternas nationalism är universell i den bemärkelsen att vi tillerkänner alla nationer i världen samma grundläggande frihet och samma rättigheter som vi kräver för vår egen nation.

Sverigedemokraternas nationalism är öppen och ickerasistisk. Eftersom vi definierar nationen i termer av kultur, språk, identitet och lojalitet, och inte i termer av historisk nationstillhörighet eller genetisk grupptillhörighet, så är vår nationella gemenskap öppen även för människor med bakgrund i andra nationer.”

Mvh,

Joachim Hägg
Gruppledare SD i Lidingö och ledamot i Lidingö Stads kommunfullmäktige

Karl Brunnberg 2015-05-23 13:59

Jag reste på samma resa som Henrietta och besökte alla dessa historiska platser och upplevde samma hat, men trots att jag inte är Sverigedemokrat håller jag med Joachim Hägg här.

Detta med att Sverigedemokraterna hela tiden pekas ut som rasister och nazister börjar verkligen gå mig på nerverna. Såklart att det finns vissa rasister och personer med antidemokratiska åsikter i Sverigedemokraterna, men sånt förekommer i alla partier. Att Sverigedemokraternas politik inte är rasistisk är ju det viktigaste.

Bara häromdagen läste jag om en Vänsterpartistisk politiker som spred antisemitistisk propaganda i kommunen han satt i. Betyder detta att hela Vänsterpartiet helt plötsligt blivit nazister?

Nja det skulle vara lite konstigt. Att dra alla Sverigedemokrater över en kant på grund av slutsatser grundade på enskilda invividers handlingar är hemskt. Då är man inte mycket bättre än var nazisterna var.

Man måste på allvar inse att Sverigedemokraterna verkligen börjar utrota sin mörka bakgrund och försöker bygga upp en seriös politik. Det kommer alltid att finnas missnöje, och om Sverigedemokraterna försvann skulle det startas ett nytt parti som vill minska invandringen. Ni måste förstå att invandringen är en viktig fråga och som det ser ut idag fungerar det inte särskilt bra.

Jag håller inte med Sverigedemokraterna i deras 90% minskning. Jag vill att Sverige ska ta emot de som verkligen behöver hjälp, alltså flyktingar. Idag tas det emot alldeles för många anhöriginvandrare och det blir kostsamt för Sverige när vi har nog med problem med att hjälpa de förföljda och rädda flyktingar som flyr till vårt land.

Att ge tillfälliga uppehållstillstånd är en mycket bättre idé. De som behöver skydd ska självklart få det, men de kan inte se uppehållstillståndet som början på deras nya flotta liv där allt serveras på silverfat. Tanken är att de ska återvända till sina egna länder när faran är över, och då håller det tillfälliga uppehållstillståndet den tanken vid liv. Det är det som är själva grundtanken med rätten att söka asyl, inte att de ska få ett nytt hem där de bosätter sig för evigt.

Jag tycker därför att den politik som Kristdemokraterna och KDU bedriver är mycket bättre, för den sätter inga gränser, utan bara krav på invandringen.

Karl Brunnberg
Ordförande Kristdemokratiska Ungdomsförbundet Lidingö

Samuel Nudel 2015-05-23 10:47

Hej Joachim,

Underlig ”svar”. Hela Sverigdemokraternas idé bygger på en tanke om att vi är så pass olika att vi inte kan leva tillsammans. Till och med judarna, som ni anser er ”värnar om”, är inte ett problem ”så länge den är liten”, för att använda Jomshofs ord. Enligt samma person, en idé som delas av många toppar inom SD, är islam ”värre än nazism”. När Björn Söder ska definiera ”vilka som tillhör folket” framgick att judar tillsammans med en rad andra minoriteter och grupper inte ansågs vara svenskar. På frågan ”Kan man inte vara både jude och svensk, samtidigt?” svarade Söder: ”Jag tror att de flesta med judiskt ursprung som blivit svenskar lämnar sin judiska identitet”. Med andra ord: Judarna är inte svenskar, men de kan ”tolereras” i SD:s Sverige så länge de förblir få. Växer gruppen utgör de ett problem som måste åtgärdas. Så talar inte ett parti som motsätter sig antisemitism. Så talar ett parti som ser med misstänksamhet på judar och där antisemitismen utgjort och fortsätter att utgöra ett inslag.

Vad gjorde hade SD-politiker haft för sig när du besökte Auschwitz? Jo, ena partiledaren, Anders Klarström, med bakgrund i nazistiska grupperingar, hade mordhotat Hagge Geigert och sagt: ”Vi ska bränna dig ditt jävla judesvin. Fy fan ditt äckliga lilla judesvin. Passa dig! Vi ska komma och döda dig!"
För den andra, Ola Sundberg, heter det: ”Det är onaturligt och osvenskt med främmande barn på dagis. Jag vill inte använda ordet ras, men det ser äckligt ut när man ser två föräldrar med en indisk unge mellan sig.”

Som en rad aktörer gång på gång visat har en rad olika SD-företrädare och partiet närstående sajter givit uttryck för antisemitism. Personer som får sitta kvar, trots den sk. ”nolltoleransen”.

Så fort SD pratar om antisemitism gör man med med syfte att skuldbelägga och/eller utpeka muslimer som roten till all ondska. Egentligen inget nytt, men talande att: ”nästa grupp människor som behöver slänga sina fördomar är muslimerna i Sverige”. Jo, för att alla muslimer är rasister, eller? Dina idéer är lika rasistiska som den rasism som du tror dig ”bekämpa” – tragiskt nog.

Sällan hör jag Sverigedemokraterna berätta att SD:s väljare hyser mest frekvent anti-judiska föreställningar, men då kan man inte beskylla muslimer – och då är det väl inte intressant. Inte heller talar ni speciellt ofta om att ni samarbetar med judehatare och förintelseförnekare i EU-parlamentet.

Att ta emot invandring är inte hyckleri. Vad som dock är hyckleri är Sverigedemokraternas sk. ”antirasism” och ”nolltolerans” som tydligen går att kombinera med att hetsa fritt mot, t.ex., muslimer och romer. Vad ni tycker i Israel-frågan är helt irrelevant.

Joachim Hägg 2015-05-22 08:33

Hej Henrietta,
Låt oss vara extremt uppriktiga här. Jag har enda sedan barnsben läst allt om förintelsen och förskräckts över hur människan kan bete sig mot andra människor med andra ursprung. Detta fascinerade mig under min uppväxt men inte ur ett positivt perspektiv. Jag har därför en mycket stor kunskap i förintelsen.

Det är nog svårt att hitta en större vän till staten Israel och judar runtom i världen än jag. Jag gjorde precis samma resa som du 1987 och blev lika omtumlad som dig trots vad jag då redan visste. När mina far- och morföräldrar gick bort fick jag en fantastisk ersättare i Karla Haendler, en överlevare från Auschwitz. Hon blev som en mormor för mig och vi talade dess bättre aldrig riktigt om hennes upplevelser i lägret där hon förlorade hela sin familj utan mer om hennes resa tillbaka till livet och om hur mänskligheten fungerar i verkligheten.

Dessa möten och samtal med dessa överlevande från förintelsen är ovärdeliga. Snart finns det inga kvar som kan vittna om dessa enorma övergrepp.

Jag stämmer in i allt du skriver om UTOM när du försöker att koppla oss Sverigedemokraterna till dessa händelser och att du tror att SD kommer att göra samma sak när vi är tillräckligt stora. Låt mig lugna dig, vi är inte emot invandrare eller de invandrare som kommer hit. Vi sorterar inte personer i det svenska samhället efter hudfärg. Det gör tyvärr däremot andra, inte Sverigedemokraterna.

Det vi motsätter oss är den rådande invandringspolitiken och de politiker som står bakom denna. Vi anser att vi måste anpassa invandringen till gällande EU-nivåer för då kan vi hjälpa fler nyanlända att komma in i det svenska samhället. Vi bryter inga konventioner genom att sänka nivån. Idag tar vi in på tok för många som faktiskt liknar mer en människohandel där företag och privatpersoner skär guld med täljkniv för våra skattepengar, pengar som borde gå till arbetet att slussa in dem i det svenska samhället. Men de nyanlända verkar alla strunta i - hyckleri anser vi.

Integrationen måste alltid vara snabbare än migrationen, det är först då som invandringen kan anpassas till svenska förhållanden och bli framgångsrik.

Och när det gäller vår människosyn så är den precis som din. För att få en verklig bild av oss så rekommenderar jag dig och alla de som inte gjort det ännu, att besöka vår hemsida, SD.se. Titta noga igenom vår partipolitik och se om dina fördomar om SD finns kvar efter det. Jag själv försöker alltid medvetet att krossa mina fördomar och tro mig Henrietta, alla har fördomar och man mår riktigt bra av att slänga dessa i soptunnan.

Det kanske viktigaste att komma ihåg är att det handlar inte om vilken hudfärg som någon har utan den värdegrund, hur en människa förhåller sig till andra personer och samhället, ser ut.

När du använder Malmö som exempel där judarna blir hotade och förföljda är det också viktigt att veta att det är uteslutande muslimer tyvärr inte kan skilja på människor utan skuldbelägger alla judar i världen för muslimernas situation. Detta måste upphöra!

Sedan kan jag glädja dig med att Svenskarnas Parti inte längre finns kvar som parti och kanske om vi har tur kommer även den sista bastionen, motståndsrörelsen, att inse att det inte finns någon framtid med den värdegrunden de har. Nästa grupp människor som behöver slänga sina fördomar är muslimerna i Sverige och i resten av världen.

Hälsningar,

Joachim Hägg
Gruppledare och ledamot i Lidingö Stads kommunfullmäktige

Kommentera

Fler artiklar från Debatt

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Senaste kommentarerna

Annonser från Google