fredag 11 mars 2016 21:19
"Vi i Lidingö Näringsliv vill i detta läge framföra vår samlade ståndpunkt och ber er politier att ha mod och ta ansvar för att utveckla Lidingö till Stockholms närmaste levande och unika småstad. Vilka val ni som politiker gör nu blir avgörande för Lidingö under en lång tid framöver". Det skriver sex företrädare för näringslivet på Lidingö i denna gemensama debattartikel.
Till Lidingös politiker
Stockholms närmaste småstad eller sovstad: Lidingös framtid avgörs nu.
Den starkt tilltagande bostadsbristen i Stockholmsområdet, möjligheten att delta i Sverigeförhandlingarna samt nya utvecklingsplaner för Ropsten, skapar helt nya förutsättningar för Lidingö, jämfört med de vallöften som gavs i valet 2014. Vilka val ni som politiker gör nu blir avgörande för Lidingö under en lång tid framöver.
Lidingö Näringslivs syn på utvecklingen av Lidingö
Vi i Lidingö Näringsliv vill i detta läge framföra vår samlade ståndpunkt och ber er politier att ha mod och ta ansvar för att utveckla Lidingö till Stockholms närmaste levande och unika småstad.
• Ja, för tunnelbana till Lidingö Centrum.
• Ja, för Lidingöbanan till Lidingö Centrum och länkning till tunnelbana.
• Ja, för byggande av 5.600 - 5.900 nya bostäder under förutsättning att det sker genom förtätning i redan bebyggda områden.
• Ja, till utveckling av Lidingö centrum till en levande stadskärna med unik småstadskänsla för både näringsliv och boende.
• Ja, till centrum som modern och smart kommunikationsnod.
• ”Hold” på bro beslut tills vi vet mer
• Allt under förutsättning av en rimlig finansieringslösning.
Ropsten finns inte för oss i en framtid - en helt ny stadsdel växer
Lidingös kommunikationsnod Ropsten har försämrats radikalt sista året. Trängselskatt har införts och vi måste betala för att hämta och lämna vid tunnelbanan. Trots påtryckningar gör Stockholm stad/regeringen inget åt saken. Parkeringsplatserna för oss Lidingöbor och busshållplatserna för Lidingöbussar kommer att ersättas med 2000 lägenheter om Stockholms stad får som de vill.
Stockholms stad ger oss tydliga signaler om att ta hand om vår egen kommunikation och i Sverigeförhandlingarnas bud till Lidingö ligger en förlängning av tunnelbanan till Lidingö Centrum.
I budet från Sverigeförhandlingarna finns inte alternativet Lidingöbanan till Ropsten och framtiden för Spårväg city är oviss.
Se utbyggnadsplaner och bilder på hemsidan för Stockholm stad, Norra Djurgårdsstaden.
Ja, tunnelbana till Lidingö
Vi förordar tunnelbana till Lidingö Centrum därför att kortare restider och mindre antal byten för många vidgar både arbetsmarknaden för Lidingöbor och ökar attraktionskraften att arbeta på Lidingö samt för företag att etablera sig här. Med Lidingö Centrum som kommunikationsnod utvecklas handel och service främst i stadskärnan men ökar också möjligheterna att rekrytera personal till våra skolor, äldrevård, etc. och förstärker därmed de ekonomiska förutsättningarna för den kommunala servicen.
Med tunnelbana gör vi också Lidingö attraktivt för den yngre generationen och stödjer besöksnäringens utveckling på kursgårdar, idrottsanläggningar och andra turistattraktioner.
Frågan om bus och kriminalitet vid ändstationer har debatterats vid ett antal tillfällen och på Lidingö är det en ”ickefråga”, då det har med socio-demografiska faktorer att göra, och hur man bygger smarta och säkra tunnelbaneuppgång kan vi påverka själva.
Lidingöbanan till centrum, kopplas ihop med tunnelbanan
Självklart ska Lidingöbanan vara kvar, speciellt efter de stora investeringar som nyligen genomförts. Investeringar som redan är gjorda i spårvägshallar kan, om Spårväg City inte genomförs, användas för t.ex. bussuppställning eller för småskalig industri, där det finns en stor efterfrågan på lokaler.
Vare sig det blir tunnelbana eller ej, bör Lidingötåget dras om till Centrum för att göra centrum till en knutpunkt för kommunikation.
Tunnelbanans restidsnytta är väsentligt större än Lidingöbanan och samtidigt råder stor osäkerhet runt Spårväg Citys framtid, som inte fanns med i Sverigeförhandlingarna för Stockholms stad. Stockholms landsting måste ta beslut om Spårväg City innan en bro kan byggas, för att inte skapa merkostnader. Alternativet Lidingöbanan via centrum och koppling till Spårväg City är alternativ två för Lidingö Näringsliv.
5900 nya bostäder i utvalda områden bra för närcentra
Sverigeförhandlingarna kräver 5900 nya bostäder fram till 2035 – endast 300 mer än staden planerat för. Lidingö stad hade tidigare planerat för 4200-5600 bostäder.
Planen är att förtäta redan befintlig bebyggelse och inte ta i anspråk grönområden. Detta ställer vi oss helt bakom då det kan hjälpa till att få våra närcentra att överleva och utvecklas från dagens tynande tillvaro. För oss är det dock viktigt hur man planerar och bygger för att bevara Lidingös småstadskaraktär. Nya bostäder i olika typer av boendeformer behövs för ny arbetskraft, för att få våra ungdomar att stanna på ön samt för nyanländas boende.
Se detaljerad karta se Lidingö Stad Sverigeförhandlingen: Dokument & Bilagor: Bostäder per område.
Centrum som en levande stadskärna
Lidingö centrum planeras med en bostadsförtätning 1000-1600 nya bostäder fram till 2035 och med en kommersiell yta på ytterligare 7.000-10.000 kvm.
I samverkan med tunnelbana och Lidingöbanan ges goda möjligheter att utveckla centrum till Lidingös småstadskärna. Här ser vi att boende, besökare och företagare samlas. Det finns mötesplatser, unika butiker, kedjor typ Åhléns och Clas Ohlson, dagligvaror, restauranger och kultur - en levande småstadskärna. Ett levande centrum är ett tryggt centrum. Om det behövs kan vi tänka oss att bygga ett och annat lite högre hus om det smälter in i miljön.
Centrum som kommunikationsnod - alla trafikslag samverkar på ett smart sätt
Tunnelbana till centrum i tunnel under jord med uppgångar både i Centrum och Torsvik knyts samman med Lidingöbanan i centrum. Med omläggning av busstrafiken och med matarbussar som går hela tiden och över hela ön med tätare förbindelser undviker vi bussterminaler i Centrum. En bra och säker uppställningsplats med tak för cyklar kommer att innebära att färre tar bil till Centrum och det blir även lättare för många att gå.
Viktigt är att det också finns tvärkommunikationer mellan olika delar av ön. Säkra och ljusa garage under jord med smarta och moderna parkeringslöningar blir en viktig del i planeringen av den nya stadskärnan.
Vilken lidingöbro beor på vilken bana
Vilken bro som ska byggas beror på beslut om tunnelbana eller Lidingöbana och om Spårväg City kommer att byggas. Vi tycker dock att det är viktigt att det är en högre bro som kan släppa igenom sjötrafiken.
Lidingö Näringsliv vill utveckla Lidingö till Stockholms närmaste unika och levande småstad
Lidingö är en del av Stockholmsregionen, och vår omgivning står inte stilla. Oavsett om vi är privatpersoner, driver verksamhet eller är politiker, måste vi alla förhålla oss till denna utveckling och agera. Den stora bostadbrisen i Stockholmsområdet kan inte Lidingö ställa sig utanför, vi måste också ta vårt ansvar – och bostäder i Ropsten kommer att bli ett faktum där Lidingöbussarna har sin uppställningsplats i dag.
Sverigeförhandlingarna ger oss möjlighet att utveckla framtidens Lidingö på ett sätt som inte tidigare varit möjligt. Det är nu av största vikt att Lidingös politiker, i fortsatt nära dialog och samverkan med öns medborgare och näringsliv, utvecklar vårt Lidingö till en unik och levande småstad!
Lidingö den 10 mars 2016
Lidingö Näringsliv:
Katarina Palmstierna, ordförande Företagarna Lidingö
Johan Hjort, ordförande Lidingö Nyföretagarcentrum
Ann Nagel, ordförande Destination Lidingö
Anna Grånäs Jakobsson, ordförande Kvinnor & Företag
Gerre Versteegh, ordförande Handelskammaren Lidingö
Roland Rothman, ordförande Lidingö Centrumförening
gerre versteegh 2016-03-13 23:04
Ulrika Levihn 2016-03-13 17:23
Roland Rothman. 2016-03-13 13:07
Katarina Palmstierna, Ordförande Företagarna på Lidingö och talesperson för Lidingö Näringsliv 2016-03-13 12:59
Gerre Versteegh 2016-03-13 11:37
Ulf Norhammar 2016-03-13 00:25
Bo Widerström 2016-03-12 22:09
Anders Wennberg 2016-03-12 22:08
Karin Wallgren 2016-03-12 19:44
Roland rothman 2016-03-12 12:24
Anders Wennberg 2016-03-12 08:36
Lars H Ericsson, ordf. i Lidingöpartiet 2016-03-12 01:36
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google