Väder Lidingö

Lidingö onsdag 21 november 2018 v. 47

Senaste kommentaren - Se fler

Anders Lydén 20 nov 21:21 om Hjälp till att låta Lidingösidan leva vidare!

Klart med brobygget

fredag 9 november 2018 11:18

KLAR I DECEMBER 2022. Nu är det klart att Implenia Sverige AB får uppdraget att bygga Lilla Lidingöbron. Den 1 oktober beslutade Lidingös kommunstyrelse att anta Implenias anbud, men beslutet överklagades av företaget Urban Nouveau, vilket Lidingösidan skrivit om i flera artiklar under oktober månad. Men för några dagar sedan undertecknades avtalet om en totalentreprenad på fem år av kommunstyrelsens ordförande Daniel Källenfors (M) och Implenia Sverige AB:s VD Fredrik Björckebaum.

Lilla Lidingöbron. Illustration: Implenia Sverige ABLilla Lidingöbron. Illustration: Implenia Sverige AB Lilla Lidingöbron. Illustration: Implenia Sverige ABLilla Lidingöbron. Illustration: Implenia Sverige AB Lilla Lidingöbron. Illustration: Implenia Sverige ABLilla Lidingöbron. Illustration: Implenia Sverige AB Lilla Lidingöbron. Illustration: Implenia Sverige ABLilla Lidingöbron. Illustration: Implenia Sverige AB

När anbudstiden gick ut i augusti stod det klart att Implenia Sverige AB presenterat det mest ekonomiskt fördelaktiga priset tillsammans med den gestaltning av bron, som gav högst poäng i utvärderingen. Anbudssumman uppgick till 539 miljoner kronor.

"Det är unikt att en kommun själv måste bygga infrastruktur för en halv miljard, därför är det extra stort ansvar att vi politiker tar ett beslut där alla är eniga", säger Daniel Källenfors på stadens hemsida.

"Vi är glada att vi fått Lidingö stads förtroende att vara med och säkerställa en hållbar förbindelse för framtiden", säger Fredrik Björckebaum, VD Implenia Sverige i ett pressmeddelande.

Den nya bron beräknas öppna för trafik i december 2022, men sommaren 2021 ska en ny förbindelse för gång- och cykeltrafiken vara klar. Under 2023, fram till oktober, rivs Gamla Lidingöbron.

Bron blir 730 meter lång med 16 bropelare och 15 spann och är därmed en av Sveriges längsta broar. Bredden är cirka 16 meter, varav 7,4 meter är reserverad för gång-, cykel- och mopedtrafik och 8 meter för spårvägstrafik. Det blir en spännarmerad betongbro med grundläggning för brostöden i vatten.

"Bron kommer att utformas så att den blir tillgänglig och attraktiv för samtliga samhällsgrupper. Den dimensioneras för en tredubbling av gång- och cykeltrafik med fina utkiksplatser", skriver Implenia i sitt pressmeddelande.

"Nu kan vi tillsammans med entreprenören i detalj börja planera projektet. Till våren kommer arbetet på plats att dra i gång", säger Jan Werner, Lidingö stads projektledare för Lilla Lidingöbron, på stadens hemsida.

Implenia Sverige AB, med mer än 200 anställda, har många års erfarenhet och kompetens inom infrastrukturprojekt. Implenia Sverige är en del av Implenia Group, som har sitt huvudkontor i Dietlikon nära Zürich och har 10 000 anställda i Europa. 2017 var omsättningen cirka 3,9 miljarder schweiziska francs (34 miljarder svenska kronor). Bolaget är börsnoterat i Zürich. Implenia grundades 2006 men har över 150 år av erfarenhet inom branschen.

Länk til. "Inköpsrådet" och artikeln "Halv miljard inte orimligt billigt" plus kommentar 14 november 2018.

Dela Klart med brobygget

Kommentarer

Anders Bergstedt 2018-11-15 11:22

Lars ! Du är verkligen oresonlig då du beskriver den nya bron som ett "fult monster". Den blir verkligen vacker och om något skulle ha blivit fult så hade det varit att också ha kvar den gamla !Nu går båda broarna i modern stil !

Varför skall man göra en park norr om brogrenen då det finns en park på södra sidan ? Skall vi bara ha parker medan man på Ropstensidan bygger ända ut i vattnet ? Någonting ändamålsenligt och vackert måste det väl ändå byggas och då kan parkeringsplatsen ha dubbla funktioner.

Lars Aronsson 2018-11-15 09:25

Hoppas att detta fula monster till bro inte blir byggd! Bevara den gamla Lidingöbron i stället! En parkering norr om brogrenen? Ja vad fult det ska bli nä behåll en fin park där i stället!

Anders Bergstedt 2018-11-09 22:44

Efter oenighet om allt känns det oerhört bra att det äntligen går att genomföra någonting. Kanske blir det signalen att också enas då det gäller andra stridsfrågor.

Det kommer att ta fyra år innan allt är klart och jag hoppas att man nu bygger en provisorisk infartsparkering på grässträngen vid infarten till planen norr om brogrenen som skall användas som upplagsplats.

Då brobygget är klart hoppas jag att man bygger en permanent parkeringsplats på planen, så nära bron som möjligt. Där måste något riktigt fint byggas och då behövs kanske en större parkeringsplats.

Kommentera

Fler artiklar från Stadsplanering

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Senaste kommentarerna

Annonser

Annonser från Google