Väder Lidingö

Lidingö onsdag 12 december 2018 v. 50

Senaste kommentaren - Se fler

Johan Andersson 11 dec 14:08 om Lägre hastigheter. Ändå åkte 47 bilister för fort

Broförslaget fanns hos Lidingö stad redan år 2011

onsdag 3 oktober 2018 16:55

GAMLA LIDINGÖBRON. Förslaget att omvandla Gamla Lidingöbron till park och bostäder skickades till dåvarande kommunstyrelseordföranden Paul Lindquist (M) i september 2011. Det skriver företaget Urban Nouveaus VD Sara Göransson i den sammanställning som Lidingösidan fått tillgång till. I januari 2016 presenterade företaget sin lösning för tjänstemän från Miljö- och stadsbyggnadskontoret. Nuvarande KSO Daniel Källenfors (M) fick förslaget presenterat för sig i oktober 2017, sedan Anna Rheyneuclaudes Kihlman (M) meddelat att hon skulle avgå.

Daniel Källenfors sa, i en kommentar till Mitt i Lidingö: "De skulle kommit tre år tidigare".
- Vi kom åtta år tidigare och vi är fortfarande här redo att renovera Sveriges vackraste bro, säger Sara Göransson.

Gamla Lidingöbron, collage. Bild: Urban NouveauGamla Lidingöbron, collage. Bild: Urban Nouveau Parken på Gamla Lidingöbron. Bild: Urban NouveauParken på Gamla Lidingöbron. Bild: Urban Nouveau

Tidssammanställning för projektet:

2006
Idén om att bygga bostäder i Gamla Lidingöbron föddes under en av de många promenader Filipe Balestra och Sara Göransson tog över bron när de bodde på Lidingö.

2010
Maj - Idén presenteras för Anna Hadenius under en fest hos en gemensam vän på Lidingö.
Juni - Förslaget för att omvandla Gamla Lidingöbron till bostäder mejlas till Anna Hedenius med en förfrågan om ett möte.
September - Politiker och tjänstemän från Lidingö stad besöker UN's utställning av förslaget på ArkDes (då Arkitekturmuseet) och ger UN (Urban Nouveau) mycket positiv respons.

Från utställningen ArkDes 2010. Bild: Urban NouveauFrån utställningen ArkDes 2010. Bild: Urban Nouveau Från utställningen ArkDes 2010. Bild: Urban NouveauFrån utställningen ArkDes 2010. Bild: Urban Nouveau

2011
September - UN skickar förslaget, inklusive bilder till dåvarande KSO Paul Lindquist. Paul kallar förslaget "kreativt", "spännande" och "fantastiskt". Paul meddelade samtidigt att "någon ny tågbro inte planeras" och "trafiken är tänkt att fortsätta på nuvarande bro".
November - Tidningen Byggindustin publicerar artikeln "Gör bostadsbro av Gamla Lidingöbron".

2012
November - Beslut om rivning av Gamla Lidingöbron tas. "Det tog bara 2-3 vardagar från informationskvällen torsd den 18 november - där medborgare och politiker fick ta del av presentationen - till beslutet i tekniska nämnden, som gjordes tisd den 23 oktober. Någon dag senare togs beslut i kommunstyrelsen och den 26-27 november i Kommunfullmäktige." Annika Lundvall, Byggnadsantikvarieprogrammet, Uppsala Universitet.

2015
November - UN kontaktar Bengt Rehn, dåvarande exploateringschef på Lidingö stad. Bengt blir intresserad av projektet och vill veta mer.

2016
Januari - Bengt Rehn bjuder in UN till ett möte med Amanda Horwitz och hennes team från Miljö- och stadsbyggnadskontoret, samt tjänstemän från tekniska förvaltningen. Efter mötet ombeds UN avvakta Sverigeförhandlingen. Amanda Horwitz (chef Miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen) säger att förslaget kan bli grund till en tävling. Det blev det inte.

December - Urban Nouveau träffar Anna Rheyneuclaudes Kihlman två gånger. Vid det andra mötet, där även Hans Barje och Birgitta Sköld deltog, presenterade UN sitt förslag för bostäder och park på Gamla Lidingöbron samt ett konceptuellt förslag för Lidingöbanan, cykel- och moped under Lidingöbron. Anna avslutade mötet med att säga: "Knight Achitects are out!" och "we want to meet your partners". Vi kom överens med Anna om att träffas efter årsskiftet 2017 för ett tekniskt möte med våra partners.

2017
Januari - UN fortsätter sitt arbete med mästeringenjörerna Cecil Balmond & Adão da Fonseca som bekräftar att det vi vill göra med Gamla Lidingöbron och Lidingöbron är möjligt.
Mars - ARK återkommer och ber UN att avvakta den trafikutredning på 11 miljoner kronor som lanserades kort efter vårt möte i december 2016.
Oktober - Medan UN avvaktar meddelar ARK sin avgång som KSO. Daniel Källenfors meddelar att han ställer upp som ny KSO. UN träffar Daniel på hans dåvarande kontor på DNB Bank på Regeringsgatan. Daniel gillar förslaget och återkommer via sms efter mötet: "det blir upp till er att göra detta trovärdigt".
December - Upphandlingen för rivning av Gamla Lidingöbron lanseras.

Vid denna tidpunkt var UN tvungen att välja mellan att ge upp eller fortsätta. Vi valde att fortsätta.

Broexpert Antonio Adão da Fonseca, med 45 års erfarenhet, inspekterade Gamla Lidingöbron från båt med UN. Samtliga rapporter och ritningar om Gamla Lidingöbron översätts och B&As team går igenom dessa. B&A ser ingen anledning till att bron ska rivas. De säger:
"Att riva Gamla Lidingöbron är mer än ett misstag. Det är respektlöst mot civilisationen." - Antonio Adão da Fonseca, partner Balmond & Adão.

2018
September - UN och Partners presenterar ett fullständigt kostnadsberäknat förslag till Daniel Källenfors, Hans Barje och Jan Werner. Under mötet visar UN den förstudie som Brandskyddslaget, Elena Siré och Iterio tagit fram avseende brandskydd, riskhantering, tillgänglighet och stigande vattennivåer - som visar att samtliga utmaningar har åtminstone en lösning. UN meddelar Daniel, Hans och Jan att vi självklart finns tillgängliga för att svara på deras frågor och att vi kan skicka budget, presentation, tekniska ritningar och förstudie om ytterligare en NDA signeras. Daniel lovar att återkomma inom 14 dagar. Efter 4 dagar meddelade han att vårt förslag skulle innebära "risker och förseningar".

Dela Broförslaget fanns hos Lidingö stad redan år 2011

Kommentarer

Sara Göransson, Urban Nouveau AB 2018-10-05 11:30

Hej Johan, Anders och Paul,

Tack för era kommentarer.

Upphandlingen för Lilla Lidingöbron var stängd för alternativa lösningar. Varför?

Urban Nouveau AB

Johan Andersson 2018-10-04 17:17

Paul och Anders, det är ju klart att det är sensationellt och häpnadsväckande att kommunledningen ignorerat en möjligen mer finansiellt fördelaktig lösning under så många år och dessutom försöker dölja det genom att säga "vi skulle ha fått detta för tre år sedan" när UN menar att de haft informationen långt tidigare än så.
De tidigare kommunledningarna har ju gjort sig kända för att låsa sig för ett alternativ i många frågor och agerat döva och avvisande till medborgarna när de försökt höja sina röster och pekat på alternativ.
Nu har vi ju fått en "ny" majoritet som lovat att lyssna. Men på samma sätt som låsningen på 25m bassäng med kommunalt finansierat gym, verkar det ju onekligen som väldigt tunna löften när Daniel Källenfors viftar bort UNs förslag med att de redan kört en upphandling.
Men för höge farao, har man gjort en upphandling på fel grunder så är det ju bara att slå stopp, göra om och göra rätt. Att några tjänstemän har kastat bort tid kan ju inte vara värre än fiaskot med cykelmotorvägen. Däremot är det snudd på kriminellt att ignorera en besparing på tiotals eller rent av hundratals miljoner. Utred därför UNs förslag ordentligt som ni skulle gjort för länge sedan och gör om nödvändigt om upphandlingen.
Sedan ska man förstås ha respekt för vald process och man kan ju fråga varför inte UN med partners lämnade in ett formellt anbud även om lösningen inte var i linje med förfrågningsunderlaget.
Vi ska dock vara glada för att de genom Lidingösidans försorg gjort oss alla andra medvetna om alternativet.

Anders Odéen 2018-10-04 10:04

Delar Paul Matells inlägg till fullo!

Paul Matell 2018-10-04 01:42

Detta är ett scoop. Tack Lidingösidan för att vi läsare får en inblick i hur våra kommunalråd hanterar stadsplanering. Det hade varit värdefullt om UNs förslag hade presenterats som alternativ i brofrågan. Fortsätt bevaka.

Kommentera

Fler artiklar från Stadsplanering

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Annonser

Annonser från Google