tisdag 25 april 2017 14:42
YTTRANDE TILL SL. I morgon onsdag har Lidingös kommunstyrelses arbetsutskott sammanträde. Ett av de ärenden som tas upp är yttrandet till landstingets Trafikförvaltning (SL) vad gäller förslaget om förändringar i SL-trafiken 2017/2018. För Lidingös del handlar det om busslinjerna 206, 233 och 238, Lidingöbanan samt båttrafiken mellan Ropsten och Storholmen.Staden instämmer i många lidingöbors uppfattning att det behövs ökad trafik för alla tre trafikslag. Hårdaste formuleringen gäller busslinje 233 där staden säger att nedläggning inte är ett alternativ. Man kräver istället att linjen anpassas till lidingöbornas resebehov. Nu verkar 233:an "inte anpassad för annat än trafikutövarens övriga körschema".
Trängseln är stor speciellt under morgnar både på bussar och Lidingöbanan, där tågset är fullsatta redan när de kommer till Dalénum, från Gåshaga. Vid Torsvik blir många bussresenärer stående när fullpackade bussar bara sveper förbi i riktning mot Ropsten. Buss 206, som i rusningstid bara går var 30:e minut, måste få ökat antal turer. "Resultatet är en fullkomligt ohållbar situation för arbetspendlare och alternativet att arbetspendla med kollektivtrafik upplevs av många som omöjligt". "Linje 206 bör minst återställas till den grundtrafik som avtalats då trafikutövaren tog över trafikeringen av Lidingö", skriver staden och föreslår att 206:an förlängs till Brostugevägen, när den nya stora rondellen vid Dalénum blir klar runt årsskiftet 2017/2018, för att öka resandeunderlaget.
Busslinje 238 måste få fler avgångar på kvällar och en anpassning till Sjövägens (linje 80) tidtabell vid Larsbergs brygga. Idag går båten ibland strax innan linje 238 anländer.
I december börjar stombusslinje 6 köra mellan Ropsten och Karolinska sjukhuset. Lidingö stad föreslår att linjen förlängs till norra Lidingö via Lidingö centrum.
Busslinjerna 233 och 238 är de två tvärförbindelser som finns på Lidingö. De är viktiga att behålla. 233:an är den linje som ger möjlighet för många barn som bor på norra ön att ta sig till skolan på södra ön och vice versa. Föräldrarna behöver därmed inte skjutsa barnen till skolan och barnen behöver därmed inte åka över bron till Ropsten för att byta till annan buss. Buss 233 passerar nio skolor på sin tur plus många olika platser där fritidsaktiviteter äger rum under eftermiddagar och kvällar. Ny bebyggelse planeras på två platser (Rudboda och Högsätra) utmed linjen. "Att minska eller dra in linjer i områden där utveckling kommer att ske anser Lidingö stad vara oacceptabelt", skriver staden i sitt yttrande till SL. Staden vill att linjen ska optimeras efter de tider då ökat antal turer faktiskt behövs istället för att planera den efter trafikutövarens (= Keolis) körscheman.
Staden erbjuder sig att förse trafikutövaren med skolornas arbetstider men även uppgifter om hur aktiviteter ser ut kvällstid i stadens lokaler. Staden kan även hjälpa till med att sprida information om busslinjens turer.
Lidingöbanan bör trafikeras med 5-minuterstrafik i högtrafik mellan Dalénum och Ropsten. Det är något som staden tidigare framfört till SL och något man ånyo påpekar. Trängseln på vagnarna är stor och löftet om förstärkning är positivt. Frågan är bara när och hur det kommer att ske.
Spårväg City måste förverkligas säger staden och arbetet måste påbörjas snarast. "Ett investeringsbeslut i Spårväg City är av stor betydelse för Lidingö". Staden vill även ha besked om SL:s uppfattning beträffande dubbelspår på den blivande Lilla Lidingöbron.
Beskedet att båtlinje 81 mellan Ropsten, Tranholmen och Storholmen inte ska upphandlas som pendelbåtlinje är negativt, anser staden. Den tidigare intentionen var just pendelbåtlinje. Sju av tio boende på öarna är positiva till pendelbåt och antalet permanentboende ökar hela tiden. Därför behövs ökad turtäthet och förbättrad linjesträckning. Storholmen har 208 boende, varav 65 är barn. Idag finns ingen året-runt-trafik, vilket är anmärkningsvärt. Staden är fortsatt positiv till att låta dagens skärgårdstrafik övergå till pendelbåtstrafik med SL-taxa och att tidtabellen justeras till barnens skolresor.
Det är kommunstyrelsen som den 8 maj fattar beslutet hur yttrandet till SL slutligen ska vara utformat.
Göran Tegnér, ledamot (L) i Teknik- och fastighetsnämnden 2017-05-01 19:07
Anna Åberg 2017-04-25 22:49
Patrik A Edgren 2017-04-25 22:13
Christina Cederlöf 2017-04-25 20:55
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google