tisdag 14 november 2017 00:01
"ETT LOKALT FÖRETAG". Bolaget Allservice startades 1974 av Lars Grees med kompanjonen Jörn Andersen. Båda var sopåkare innan de startade bolaget. De tog alla jobb de kunde på den tiden, men fick fler och fler förfrågningar om fönsterputs, trädgårdsskötsel, städning, målning etc. Så med tiden blev det naturligt att jobba med fokus på fönsterputs och städ.
Detta är den elfte artikeln i en serie intervjuer med företagare på Lidingö som Katarina Palmstierna, ordförande för Företagarna Lidingö, gör och som publiceras på Lidingösidan. Det blir möten med både större företag och enmansföretagare. Gemensamt är att de alla arbetar på Lidingö.
Robert Grees som idag är VD för Allservice fönsterputs & städ AB är möbelsnickare i grunden och hoppade in i det familjeägda bolaget 2003 i samband med ett sjukdomsfall men stannade kvar och utvecklade hantverksdelen.
Robert tyckte redan från början att det var kul med personal och hjälpte till med drift och personalfrågor: Tanken var att vi bröder skulle ta över när pappa Lars skulle gå i pension. Tyvärr gick pappa bort helt hastigt 2011 och jag fick omgående ta över ekonomin och allt vad det innebär att sköta ett företag. Varken jag eller min bror hade vid den tiden någon kunskap om att driva företag men vi blev fast beslutna att driva verksamheten vidare.
Jag är stolt över att jag klarat att gå från arbetande snickare i företaget till företagets VD över en natt då jag varken hade utbildning eller erfarenheter för detta, säger Robert. Trodde först inte att företaget skulle överleva det första året men jag lyckades, med min envishet, vända skutan och öka omsättningen med 4 miljoner sedan 2011.
En av framgångsfaktorerna vid denna tid var dock att vi fick hjälp av Michael Ehring som lärde mig mycket om bokföring, ekonomi, löner, firmatecknare, budget etc. Jag har honom att tacka för mycket.
Hade heller inte klarat detta utan min arbetsledare Jaime som är som en familjemedlem. Han har alltid ställt upp och ställer fortfarande upp till 100% i alla lägen. Han är också en mycket skicklig arbetsledare så vi har en låg personalomsättning och när vi rekryterar någon ny person är han med och ser till att rekryteringen blir bra.
En fjärdedel av personalen bor på ön och de andra tar buss 201 från Ropsten som stannar utanför Hantverkshuset, vilket gör det enkelt att komma till och från jobbet. Skulle bara önska att alla bussar har vinterdäck, så vår personal kommer fram på vintern, säger Robert.
Personalen gör alltid det lilla extra och är mycket serviceinriktade. Vi lyssnar mycket på våra kunder och levererar extra tjänster när så behövs, utöver städning. Det kan vara fönstertätning, måla fönsterkarmar, kratta och klippa gräs etc. Vi har som motto att vara mycket flexibla och lösa kundernas alla småproblem, där av namnet Allservice.
Vi köper alla våra flesta produkter på Lidingö och vi samarbetar med andra hantverkare på ön när det behövs.
Våra konkurrenter är stora företag som Hemfrid och andra bolag som pressar priser. Vi är lokala och känner våra kunder väl och de stannar hos oss. Vi får nya kunder genom att våra befintliga kunder rekommenderar oss.
Vi får mycket få klagomål, och våra kunder verkar nöjda. En del kunder som flyttat till stan behåller oss, och därför har vi numer ett antal kunder i Stockholm också.
Våra största svårigheter och utmaningar är att hela tiden hålla jämn och hög kvalitet samt att utveckla och förbättra verksamheten och tjänsterna. Som till exempel att bli mer miljövänliga både vad gäller produkter och bilar. En av de största svårigheterna för oss är att hitta parkeringar när vi arbetar i hyresrätter, bostadsrättsföreningar och i innerstan.
Hur ska man kunna ta sig till kund när det är svårt att parkera och vi har ju en massa att bära, detta är ett stort problem för oss. Det verkar inte som politiker och tjänstemän i Lidingö stad förstår parkeringsproblemen för oss tjänsteföretag.
Jag har faktiskt funderat på att göra genomföra en demonstration tillsammans med andra hantverkare på ön. Vi skulle under en dag bära alla våra saker på bussar, tunnelbanan mm, för att påvisa att vi verkligen behöver tillgång till parkeringsplatser.
Jag har blivit mer och mer intresserad av vad som händer på Lidingö och jag är ofta på företagsträffar med Företagarna och på stadens frukostmöten. Jag skulle gärna vilja att politikerna kommer och hälsar på för att mer förstå vad som behöver göras för att förbättra för oss företagare på ön. Personligen skulle jag önska att Lidingö centrum hade fler affärer och blir ett centrum med ett större mervärde för oss lidingöbor. Gärna fler restauranger också.
Min vision för företaget är att fortsätta vara ett lokalt bolag och leva kvar som företag gärna till nästa generation eller om någon annan företagare vill ta över, på lång sikt. Min strategi är dock att utvecklas och växa långsamt men tryggt.
Text: Katarina Palmstierna
Företagsfakta:
Företagsnamn: Allservice Fönsterputs & Städ AB
Startades: 1974 av Lars Grees och Jörn Andersen. Från 2011 har sönerna Robert Grees och Dennis Grees drivit bolaget
Hur många anställda: Cirka 25 personer
Kontor/lokaler: Hantverkshuset
Omsättning: 13,5 miljoner kronor
Hur många kunder: 200 fasta kunder
Filip Svartengren 2018-01-09 19:36
Owe Rahm 2017-11-16 17:43
Robert Grees 2017-11-14 21:08
Henrik Åkermark 2017-11-14 10:20
Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta
Annonser från Google