Väder Lidingö

Lidingö onsdag 12 december 2018 v. 50

Senaste kommentaren - Se fler

Johan Andersson 11 dec 14:08 om Lägre hastigheter. Ändå åkte 47 bilister för fort

Jag bara gör - det brukar gå bra!

söndag 18 november 2018 20:39

- Jag tog över familjeföretaget när jag var 30 år, säger Cecilia Grahn som har gjort en helt annan resa innan hon köpte modebutiken Saracecilia i Lidingö centrum. Cecilia är uppvuxen i Stockholm i en företagarfamilj där farfar startade en patentbyrå, som sedan togs över av hennes pappa och därefter av henne.

Cecilia Grahn, en levande reklampelare. Foto: SaraceciliaCecilia Grahn, en levande reklampelare. Foto: Saracecilia

- Vi hade 18 anställda och jag var ung, kvinna med små barn och ingen akademisk examen, men jag tvekade inte att ta över som VD, säger Cecilia. Jag var stark och tog mig fram, och såg till att jag hade bra folk omkring mig. Jag är sådan som person att jag är orädd och ”bara gör” och det brukar går bra, säger Cecilia.

Detta är den trettioandra artikeln i en serie intervjuer med företagare på Lidingö som Katarina Palmstierna, ordförande för Företagarna Lidingö och ordförande i Lidingö Näringsliv, gör och som publiceras på Lidingösidan. Det blir möten med både större företag och enmansföretagare. Gemensamt är att de alla arbetar på Lidingö.

- 1998 stod vi inför ett generationsskifte och bolaget behövde utvecklas. Jag var 35 år och sålde bolaget till Stockholms Patentbyrå, och jag följde med i köpet och fick en mellanchefsroll. Två år senare ville VD:n pensionera sig och jag sökte jobbet och fick det, säger Cecilia som om det vore den mest självklara saken i världen. Vi var då 80 anställda och detta var år 2000. Året efter fusionerades vi med ett danskt och ett norskt bolag och la grunden till Zacco-koncernen. Nu spelade jag med de ”stora grabbarna” och reste över hela världen, vilket var både spännande och lärorikt, säger Cecilia.

2005 fick Cecilia möjlighet att etablera en central HR-funktion i koncernen. Det var otroligt spännande år med mycket resande och nya kompetenser men det var också många år av tufft arbetstempo parallellt med en stor familj. 2008 började hon fundera på att lämna och göra något annat och gick en coachutbildning som ledde till att hon slutligen sade upp sig och startade ett eget bolag med inriktning på HR och coaching.

- Modebutiken Saracecilia i Lidingö centrum var ett ställe jag ganska ofta besökte, säger Cecilia. Min yngsta dotter heter Sara och jag Cecilia så vi tyckte det var lite kul med samma namn. Fick reda på att den var till salu. Fick ett visitkort till ägaren som ”brände” i väskan under några månader. Tog till slut kontakt och kort därefter hade vi kommit överens. 1 november 2009 stod jag då där med en butik. Min magkänsla sade mig att det var rätt, för jag har alltid varit intresserad av färg och form och kläder.

- Det var en ganska tuff start eftersom branschen gick nedåt men det blev några lärorika år. Jag kände att jag var rätt ute i alla fall och att driva företag har jag alltid gjort – min styrka.

- Successivt fyllde jag butiken med rätt grejer och ganska snart blev det en stor framgång. Idag är vår strategi att vi har vi hälften lite dyrare kläder och hälften lite billigare kläder, så det finns något för alla, säger Cecilia stolt. Det ska finnas ett innehåll för kvinnor i alla åldrar och för alla plånböcker.

Foto: SaraceciliaFoto: Saracecilia

- Idag är vi två anställda och tre extra personal och alla är lidingöbaserade. Vi är alla duktiga på att ta hand våra kunder och vi gillar att vara personliga. Det känns som om alla mina kunder är mina personliga vänner. Brukar säga att ”Allt som finns i butiken kan man köpa var som helst. Det enda vi lever på är det intryck och den känsla kunden får när de besöker oss”. Verksamheten har ökat närmare 80% sedan 2009!

- Vi marknadsför oss huvudsakligen genom att göra ett kanonjobb. Dessutom anordnar vi flera olika typer av event. T.ex. ”Tjejkvällar”, där en kund bjuder in sina vänner till butiken på bubbel, styling, shopping, mingel. Jättepopulärt koncept som vi utvecklar hela tiden. Ett annat är ”Sköna fredag”, en typ av After Work där vi bjuder på något att dricka och ibland är en leverantör inbjuden. Vi har också VIP-kvällar och modevisningar.

Foto: SaraceciliaFoto: Saracecilia

- Sociala medier är vår huvudsakliga kommunikationskanal och då främst Facebook och Instagram. Dagliga inlägg där vi som jobbar i butiken ofta syns och allt tydligt kopplat till webbshopen. Tror konsumenten gillar att känna igen ansiktena samtidigt som vi har en snygg och modern framtoning i all vår kommunikation, både bilder men även rörligt. En av mina styrkor är att göra en bra marknadsplan inför varje säsong och jag tänker alltid på vad jag tar på mig - rätt kläder på rätt ställe. Jag själv är en levande marknadsföringspelare, säger Cecilia.

Saracecilia har en webbshop sedan drygt ett år tillbaka. Det är avgörande att finnas på nätet och det gäller att göra den så personlig som möjligt. Webbshoppen är som ett skyltfönster, där kunden kan bli inspirerad och förhoppningsvis vilja komma och besöka affären eller lägga en order på nätet.

- Som person är jag en strukturerad excel-nörd samtidigt som jag är kreativ och visionär, säger Cecilia – det gäller att hela tiden ligga i framkant och ha kul. Man kan inte sitta och vänta på att dörren ska öppnas och kunden ska komma in. ”Man mår som dagskassan”, säger Cecilia och det kan verkligen variera från dag till dag.

- Vi är flera modebutiker i Lidingö centrum som kompletterar varandra och har olika leverantörer. Framöver kommer jag att fortsätta i samma anda och kommer att vara kvar i dessa lokaler till dess att vårt centrum blir större, sen kanske jag flyttar. Jag har en bra hyra här en trappa upp. Det är dock avgörande för oss att Lidingö centrum byggs ut. Förhoppningarna har blivit större med den nya ägaren Grosvenor, som är mer långsiktig och har mer muskler än den tidigare ägaren.

Idag är Cecilia ordförande i Lidingö centrums Företagarförening och sitter i styrelsen för Lidingö Näringsliv. - Det ger mig access till kommunen och våra politiker och jag gillar att påverka, säger Cecilia. Försöker att vara lokalt orienterad och våra politiker måste våga fatta beslut och stödja utvecklingen av näringslivet på ön. Exempelvis Lidingöbanan till centrum, tvärförbindelser mellan södra och norra ön, centrum som kommunikationsnod, fler arbetstillfällen på ön för främst familjer med barn, avslutar Cecilia som nyss själv fått ett litet barnbarn.

FÖRETAGSFAKTA
Företagsnamn: Saracecilia – Nice2haveAB
Startades: 2009
Av vem: Cecilia Grahn
Vem äger bolaget: Cecilia Grahn
Hur många anställda: 2 heltid och 3 extra
Kontor/lokaler: Butik i Lidingö Centrum
Omsättning: 5,5 miljoner kronor
Hur många kunder: 1 200 kunder, 1 400 Facebookföljare och 1 400 på Instagram

Text: Katarina Palmstierna

Dela Jag bara gör - det brukar gå bra!

Kommentera

Fler artiklar från Ekonomi

Upplev Lidingö

Äta. Bo. Sevärdheter. Barn på ön. Resa till Lidingö. Fakta

Annonser

Annonser från Google